On some of the aspects of Józef Jarema’s activity in the artistic community of the French Riviera (1951–1974)
DOI:
https://doi.org/10.12775/AE.2021-22.014Keywords
Józef Jarema, Maria (Marie) Sperling, Jacques Lepage, Witold Gombrowicz, the French Riviera, Nicaea, the Art Club, tapestries, abstract paintingAbstract
The paper discusses selected aspects of the “Nicaean period” of Józef Jarema’s career and his active participation in the artistic life of the French Riviera. Jarema lived in Nicaea with a fellow painter Maria Sperling between 1951 and 1974. He not only continued working on his paintings but, since 1955, together with Sperling, started to create tapestries. His works were shown in both individual exhibitions in Nicaea and Cannes and group exhibitions organised in the region (in Cagnes-sur-Mer, Antibes, Vence, Saint-Paul-de-Vence, Mentone, Monaco); he also wrote texts accompanying the exhibitions. Jarema also made significant contributions to the development of the Art Club in France, not only through his collaboration with the Paris branch, but through the establishment of the new branch in Nicaea. He was also one of the founders of the Festival des Arts Plastiques de la Côte d’Azur, organised in the 1960s.
References
Archives Municipales w Antibes, Jarema J., notatki do broszury wystawy Tapisseries w Château Grimaldi w Antibes, 1959, rps. i mps.
Archiwum Bruno Conte, pismo Art Clubu z 2 marca 1951 r., mps.; pismo Art Clubu z 12 czerwca 1951 r., mps.
Archiwum Christiana Leprette’a, broszura-program pierwszej edycji Festival des Arts Plastiques de la Côte d’Azur, 1963; J. Lepage, Préface de Jacques Lepage, kat. II Festival des Arts Plastiques de la Côte d’Azur, 1965; Jarema J., Art Abstrait Constructif, tekst towarzyszący wystawie w Galerie Matarasso, Nicea, 1956, druk; kat. drugiego Festival des Arts Plastiques de la Côte d’Azur, 1964; pismo dotyczące drugiej edycji Festival des Arts Plastiques de la Côte d’Azur, przed 18 lutego 1964 r., mps.; zaproszenie na trzecią edycję Festival des Arts Plastiques de la Côte d’Azur, 1965, druk.
Archiwum Jacka Cybisa, broszura towarzysząca wystawie filli Art Club de la Côte d’Azur, 1954, Galerie Forme, Roquebrune.
Biblioteka Naukowa PAU i PAN w Krakowie, Zbiory Specjalne, Jarema J., list do H. Rudzkiej- Cybis, 30 stycznia 1964 r.; nr inw. 104608, Sperling M., list do H. Rudzkiej-Cybis z 12 stycznia 1961 r.
Biblioteka Polska w Paryżu, Archiwum Stanisława Lama, nr inw. BPP 1257, Jarema J., życiorys, rps., ok. 1959, k. 103.
À propos de Nice 1947–1977, [kat. wystawy], sous la dir. d’H. Guenin et R. François, Paris-Nice 2017.
[B.a.], [notatka], „Aujourd’hui. Art et architecture”, nr 40.
Chrzanowska-Foltzer M., Czy tylko Paryż? Kilka uwag na temat polskich artystek na południu Francji, „Archiwum Emigracji. Studia, szkice, dokumenty” 2012, z. 1–2 (16–17).
Conte G., Art Club 1945–1964, [w:] Art Club 1945–1964, la linea astratta [kat. wystawy], a cura di G. Simongini, G. Conte, Parma 1998.
Conte M., [b.t.], [w:] M. Sperling, C. Leprette, Jarema, Paryż 1978.
Courthion P., [b.t.], [w:] M. Sperling, C. Leprette, Jarema, Paryż 1978.
–, [Préface] [w:] Marie Sperling, Paris 1980.
Czerska K., O kilku eksperymentach w teatrze Cricot (Henryk Wiciński i Maria Jarema), [w:] Grupa Krakowska 1932–1937, red. B. Ilkosz, Wrocław 2018.
–, Kwiecień-Kalińska K., Cricot, [hasło w:] Encyklopedia Teatru Polskiego, https://encyklope-diateatru.pl/teatry-i-zespoly/2387/cricot# (dostęp: 25.05.2021).
Gaudet M., [b.t.], [w:] M. Sperling, C. Leprette, Jarema, Paryż 1978.
Głaz K., Gombrowicz w Vence, Kraków 1989.
Gombrowicz W., Dziennik 1961–1966, Kraków 1988.
Gry barwne. Komitet Paryski 1923–1939, [kat. wystawy], tekst kat. S. Krzysztofowicz- Kozakowska, Kraków 1996.
Guéguen P., Chanson à tisser et tapisseries qui chantent, Aujourd’hui. Art et architecture 1959, nr 23.
Hommage à Georges Ribemont-Dessaignes pour ses 80 ans, avril-mai 1965, Galerie Alphonse Chave, 1965.
Jacques Lepage. Dossier Supports/Surfaces, édition préparée par R. Stella, Nice 2018, s. 30, https://www.archivesdelacritiquedart.org/wp-content/uploads/2018/09/Dossier-S_S-comm1.pdf (dostęp: 10.06.2020).
Jarema J., [Artykuł o tapiserii], [w:] M. Sperling, C. Leprette, Jarema, Paryż 1978.
–, Listy do Marii Sperling 1950–1974, red. W. Banach, E. Kasprzak, C. Leprette, Sanok 2000.
–, Paryż i teatr, „Gazeta Artystów” 22 września1934, nr 5.
Leprette C., Świat kolorów, [w:] Sonorité visuelle: Maria Jaremianka, Witold Gombrowicz, Józef Jarema, red. A. Szpala, A. Szczepańska, Kraków 2004.
Listy Józefa Jaremy do Augusta Zamoyskiego, ogłoszone przez A. Taborską, „Obieg” 1993, nr 53–54.
Lorsque l’Union Méditerranéenne pour l’Art Moderne: L’UMAM, inspire l’Union Méditerranéenne des Artistes la Colère : L’UMAC, http://umamfrance.blogspot.com/, (dostęp: 25.10.2021).
Łomnicka K., Weiss Z., Józef Sperling – kreator i przedsiębiorca, Kraków 2020.
Millati P., Gombrowicz i malarstwo, [w:] Sonorité visuelle: Maria Jaremianka, Witold Gombrowicz, Józef Jarema, red. A. Szpala, A. Szczepańska, Kraków 2004.
Radioscopie Jacques Chancel Marie Sperling, [w:] Marie Sperling. Encres et collages, New York 1985.
Seuphor M., [b.t.], [w:] M. Sperling, C. Leprette, Jarema, Paryż 1978.
V.F.T., Nice. Art abstrait constructif, „Aujourd’hui. Art et architecture” 1957, nr 11.
Sienkiewicz J. W., Artyści Andersa. Continuità e novità, Warszawa-Toruń 2016.
Wescher H., Tapisseries d’aujourd’hui, „Aujourd’hui. Art et architecture” 1956, nr 7.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 508
Number of citations: 0