Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Archiwum Emigracji

O kilku wątkach działalności Józefa Jaremy w środowisku artystycznym Lazurowego Wybrzeża (1951–1974)
  • Strona domowa
  • /
  • O kilku wątkach działalności Józefa Jaremy w środowisku artystycznym Lazurowego Wybrzeża (1951–1974)
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. 2022: 2021-2022: Zeszyt 29 /
  4. EMIGRACJA POLSKA NA POŁUDNIU FRANCJI I W PARYŻU

O kilku wątkach działalności Józefa Jaremy w środowisku artystycznym Lazurowego Wybrzeża (1951–1974)

Autor

  • Karolina Czerska Uniwersytet Jagielloński w Krakowie https://orcid.org/0000-0002-1550-1065

DOI:

https://doi.org/10.12775/AE.2021-22.014

Słowa kluczowe

Józef Jarema, Maria (Marie) Sperling, Jacques Lepage, Witold Gombrowicz, Lazurowe Wybrzeże, Nicea, Art Club, tapiseria, malarstwo abstrakcyjne

Abstrakt

Artykuł dotyczy wybranych wątków z „okresu nicejskiego” w twórczości Józefa Jaremy i w prowadzonej przez niego działalności organizacyjnej życia artystycznego w regionie Lazurowego Wybrzeża. Artysta mieszkał w Nicei w latach 1951–1974 wraz z malarką Marią Sperling. Kontynuował tu pracę nad własnym dziełem malarskim, a od 1955 r. wraz ze Sperling tworzył tkaniny artystyczne (tapiserie). Prezentował swoje prace na wystawach indywidualnych w Nicei i Cannes, a także na wystawach zbiorowych w regionie (m.in. Cagnes-sur-Mer, Antibes, Vence, Saint-Paul-de-Vence, Mentona, Monako), był też autorem tekstów towarzyszących części tych wystaw. Miał duże zasługi w rozszerzeniu działalności stowarzyszenia Art Club we Francji – nie tylko przez współpracę z filią paryską w obrębie Lazurowego Wybrzeża, ale także dzięki utworzeniu osobnej filii z siedzibą w Nicei. Był jednym z inicjatorów odbywającego się w latach 60. XX wieku Festival des Arts Plastiques de la Côte d’Azur.

Bibliografia

Archives Municipales w Antibes, Jarema J., notatki do broszury wystawy Tapisseries w Château Grimaldi w Antibes, 1959, rps. i mps.

Archiwum Bruno Conte, pismo Art Clubu z 2 marca 1951 r., mps.; pismo Art Clubu z 12 czerwca 1951 r., mps.

Archiwum Christiana Leprette’a, broszura-program pierwszej edycji Festival des Arts Plastiques de la Côte d’Azur, 1963; J. Lepage, Préface de Jacques Lepage, kat. II Festival des Arts Plastiques de la Côte d’Azur, 1965; Jarema J., Art Abstrait Constructif, tekst towarzyszący wystawie w Galerie Matarasso, Nicea, 1956, druk; kat. drugiego Festival des Arts Plastiques de la Côte d’Azur, 1964; pismo dotyczące drugiej edycji Festival des Arts Plastiques de la Côte d’Azur, przed 18 lutego 1964 r., mps.; zaproszenie na trzecią edycję Festival des Arts Plastiques de la Côte d’Azur, 1965, druk.

Archiwum Jacka Cybisa, broszura towarzysząca wystawie filli Art Club de la Côte d’Azur, 1954, Galerie Forme, Roquebrune.

Biblioteka Naukowa PAU i PAN w Krakowie, Zbiory Specjalne, Jarema J., list do H. Rudzkiej- Cybis, 30 stycznia 1964 r.; nr inw. 104608, Sperling M., list do H. Rudzkiej-Cybis z 12 stycznia 1961 r.

Biblioteka Polska w Paryżu, Archiwum Stanisława Lama, nr inw. BPP 1257, Jarema J., życiorys, rps., ok. 1959, k. 103.

À propos de Nice 1947–1977, [kat. wystawy], sous la dir. d’H. Guenin et R. François, Paris-Nice 2017.

[B.a.], [notatka], „Aujourd’hui. Art et architecture”, nr 40.

Chrzanowska-Foltzer M., Czy tylko Paryż? Kilka uwag na temat polskich artystek na południu Francji, „Archiwum Emigracji. Studia, szkice, dokumenty” 2012, z. 1–2 (16–17).

Conte G., Art Club 1945–1964, [w:] Art Club 1945–1964, la linea astratta [kat. wystawy], a cura di G. Simongini, G. Conte, Parma 1998.

Conte M., [b.t.], [w:] M. Sperling, C. Leprette, Jarema, Paryż 1978.

Courthion P., [b.t.], [w:] M. Sperling, C. Leprette, Jarema, Paryż 1978.

–, [Préface] [w:] Marie Sperling, Paris 1980.

Czerska K., O kilku eksperymentach w teatrze Cricot (Henryk Wiciński i Maria Jarema), [w:] Grupa Krakowska 1932–1937, red. B. Ilkosz, Wrocław 2018.

–, Kwiecień-Kalińska K., Cricot, [hasło w:] Encyklopedia Teatru Polskiego, https://encyklope-diateatru.pl/teatry-i-zespoly/2387/cricot# (dostęp: 25.05.2021).

Gaudet M., [b.t.], [w:] M. Sperling, C. Leprette, Jarema, Paryż 1978.

Głaz K., Gombrowicz w Vence, Kraków 1989.

Gombrowicz W., Dziennik 1961–1966, Kraków 1988.

Gry barwne. Komitet Paryski 1923–1939, [kat. wystawy], tekst kat. S. Krzysztofowicz- Kozakowska, Kraków 1996.

Guéguen P., Chanson à tisser et tapisseries qui chantent, Aujourd’hui. Art et architecture 1959, nr 23.

Hommage à Georges Ribemont-Dessaignes pour ses 80 ans, avril-mai 1965, Galerie Alphonse Chave, 1965.

Jacques Lepage. Dossier Supports/Surfaces, édition préparée par R. Stella, Nice 2018, s. 30, https://www.archivesdelacritiquedart.org/wp-content/uploads/2018/09/Dossier-S_S-comm1.pdf (dostęp: 10.06.2020).

Jarema J., [Artykuł o tapiserii], [w:] M. Sperling, C. Leprette, Jarema, Paryż 1978.

–, Listy do Marii Sperling 1950–1974, red. W. Banach, E. Kasprzak, C. Leprette, Sanok 2000.

–, Paryż i teatr, „Gazeta Artystów” 22 września1934, nr 5.

Leprette C., Świat kolorów, [w:] Sonorité visuelle: Maria Jaremianka, Witold Gombrowicz, Józef Jarema, red. A. Szpala, A. Szczepańska, Kraków 2004.

Listy Józefa Jaremy do Augusta Zamoyskiego, ogłoszone przez A. Taborską, „Obieg” 1993, nr 53–54.

Lorsque l’Union Méditerranéenne pour l’Art Moderne: L’UMAM, inspire l’Union Méditerranéenne des Artistes la Colère : L’UMAC, http://umamfrance.blogspot.com/, (dostęp: 25.10.2021).

Łomnicka K., Weiss Z., Józef Sperling – kreator i przedsiębiorca, Kraków 2020.

Millati P., Gombrowicz i malarstwo, [w:] Sonorité visuelle: Maria Jaremianka, Witold Gombrowicz, Józef Jarema, red. A. Szpala, A. Szczepańska, Kraków 2004.

Radioscopie Jacques Chancel Marie Sperling, [w:] Marie Sperling. Encres et collages, New York 1985.

Seuphor M., [b.t.], [w:] M. Sperling, C. Leprette, Jarema, Paryż 1978.

V.F.T., Nice. Art abstrait constructif, „Aujourd’hui. Art et architecture” 1957, nr 11.

Sienkiewicz J. W., Artyści Andersa. Continuità e novità, Warszawa-Toruń 2016.

Wescher H., Tapisseries d’aujourd’hui, „Aujourd’hui. Art et architecture” 1956, nr 7.

Archiwum Emigracji

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2022-10-19

Jak cytować

1.
CZERSKA, Karolina. O kilku wątkach działalności Józefa Jaremy w środowisku artystycznym Lazurowego Wybrzeża (1951–1974). Archiwum Emigracji [online]. 19 październik 2022, s. 207–224. [udostępniono 16.12.2025]. DOI 10.12775/AE.2021-22.014.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

2022: 2021-2022: Zeszyt 29

Dział

EMIGRACJA POLSKA NA POŁUDNIU FRANCJI I W PARYŻU

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 508
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Józef Jarema, Maria (Marie) Sperling, Jacques Lepage, Witold Gombrowicz, Lazurowe Wybrzeże, Nicea, Art Club, tapiseria, malarstwo abstrakcyjne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa