O kilku wątkach działalności Józefa Jaremy w środowisku artystycznym Lazurowego Wybrzeża (1951–1974)
DOI:
https://doi.org/10.12775/AE.2021-22.014Słowa kluczowe
Józef Jarema, Maria (Marie) Sperling, Jacques Lepage, Witold Gombrowicz, Lazurowe Wybrzeże, Nicea, Art Club, tapiseria, malarstwo abstrakcyjneAbstrakt
Artykuł dotyczy wybranych wątków z „okresu nicejskiego” w twórczości Józefa Jaremy i w prowadzonej przez niego działalności organizacyjnej życia artystycznego w regionie Lazurowego Wybrzeża. Artysta mieszkał w Nicei w latach 1951–1974 wraz z malarką Marią Sperling. Kontynuował tu pracę nad własnym dziełem malarskim, a od 1955 r. wraz ze Sperling tworzył tkaniny artystyczne (tapiserie). Prezentował swoje prace na wystawach indywidualnych w Nicei i Cannes, a także na wystawach zbiorowych w regionie (m.in. Cagnes-sur-Mer, Antibes, Vence, Saint-Paul-de-Vence, Mentona, Monako), był też autorem tekstów towarzyszących części tych wystaw. Miał duże zasługi w rozszerzeniu działalności stowarzyszenia Art Club we Francji – nie tylko przez współpracę z filią paryską w obrębie Lazurowego Wybrzeża, ale także dzięki utworzeniu osobnej filii z siedzibą w Nicei. Był jednym z inicjatorów odbywającego się w latach 60. XX wieku Festival des Arts Plastiques de la Côte d’Azur.
Bibliografia
Archives Municipales w Antibes, Jarema J., notatki do broszury wystawy Tapisseries w Château Grimaldi w Antibes, 1959, rps. i mps.
Archiwum Bruno Conte, pismo Art Clubu z 2 marca 1951 r., mps.; pismo Art Clubu z 12 czerwca 1951 r., mps.
Archiwum Christiana Leprette’a, broszura-program pierwszej edycji Festival des Arts Plastiques de la Côte d’Azur, 1963; J. Lepage, Préface de Jacques Lepage, kat. II Festival des Arts Plastiques de la Côte d’Azur, 1965; Jarema J., Art Abstrait Constructif, tekst towarzyszący wystawie w Galerie Matarasso, Nicea, 1956, druk; kat. drugiego Festival des Arts Plastiques de la Côte d’Azur, 1964; pismo dotyczące drugiej edycji Festival des Arts Plastiques de la Côte d’Azur, przed 18 lutego 1964 r., mps.; zaproszenie na trzecią edycję Festival des Arts Plastiques de la Côte d’Azur, 1965, druk.
Archiwum Jacka Cybisa, broszura towarzysząca wystawie filli Art Club de la Côte d’Azur, 1954, Galerie Forme, Roquebrune.
Biblioteka Naukowa PAU i PAN w Krakowie, Zbiory Specjalne, Jarema J., list do H. Rudzkiej- Cybis, 30 stycznia 1964 r.; nr inw. 104608, Sperling M., list do H. Rudzkiej-Cybis z 12 stycznia 1961 r.
Biblioteka Polska w Paryżu, Archiwum Stanisława Lama, nr inw. BPP 1257, Jarema J., życiorys, rps., ok. 1959, k. 103.
À propos de Nice 1947–1977, [kat. wystawy], sous la dir. d’H. Guenin et R. François, Paris-Nice 2017.
[B.a.], [notatka], „Aujourd’hui. Art et architecture”, nr 40.
Chrzanowska-Foltzer M., Czy tylko Paryż? Kilka uwag na temat polskich artystek na południu Francji, „Archiwum Emigracji. Studia, szkice, dokumenty” 2012, z. 1–2 (16–17).
Conte G., Art Club 1945–1964, [w:] Art Club 1945–1964, la linea astratta [kat. wystawy], a cura di G. Simongini, G. Conte, Parma 1998.
Conte M., [b.t.], [w:] M. Sperling, C. Leprette, Jarema, Paryż 1978.
Courthion P., [b.t.], [w:] M. Sperling, C. Leprette, Jarema, Paryż 1978.
–, [Préface] [w:] Marie Sperling, Paris 1980.
Czerska K., O kilku eksperymentach w teatrze Cricot (Henryk Wiciński i Maria Jarema), [w:] Grupa Krakowska 1932–1937, red. B. Ilkosz, Wrocław 2018.
–, Kwiecień-Kalińska K., Cricot, [hasło w:] Encyklopedia Teatru Polskiego, https://encyklope-diateatru.pl/teatry-i-zespoly/2387/cricot# (dostęp: 25.05.2021).
Gaudet M., [b.t.], [w:] M. Sperling, C. Leprette, Jarema, Paryż 1978.
Głaz K., Gombrowicz w Vence, Kraków 1989.
Gombrowicz W., Dziennik 1961–1966, Kraków 1988.
Gry barwne. Komitet Paryski 1923–1939, [kat. wystawy], tekst kat. S. Krzysztofowicz- Kozakowska, Kraków 1996.
Guéguen P., Chanson à tisser et tapisseries qui chantent, Aujourd’hui. Art et architecture 1959, nr 23.
Hommage à Georges Ribemont-Dessaignes pour ses 80 ans, avril-mai 1965, Galerie Alphonse Chave, 1965.
Jacques Lepage. Dossier Supports/Surfaces, édition préparée par R. Stella, Nice 2018, s. 30, https://www.archivesdelacritiquedart.org/wp-content/uploads/2018/09/Dossier-S_S-comm1.pdf (dostęp: 10.06.2020).
Jarema J., [Artykuł o tapiserii], [w:] M. Sperling, C. Leprette, Jarema, Paryż 1978.
–, Listy do Marii Sperling 1950–1974, red. W. Banach, E. Kasprzak, C. Leprette, Sanok 2000.
–, Paryż i teatr, „Gazeta Artystów” 22 września1934, nr 5.
Leprette C., Świat kolorów, [w:] Sonorité visuelle: Maria Jaremianka, Witold Gombrowicz, Józef Jarema, red. A. Szpala, A. Szczepańska, Kraków 2004.
Listy Józefa Jaremy do Augusta Zamoyskiego, ogłoszone przez A. Taborską, „Obieg” 1993, nr 53–54.
Lorsque l’Union Méditerranéenne pour l’Art Moderne: L’UMAM, inspire l’Union Méditerranéenne des Artistes la Colère : L’UMAC, http://umamfrance.blogspot.com/, (dostęp: 25.10.2021).
Łomnicka K., Weiss Z., Józef Sperling – kreator i przedsiębiorca, Kraków 2020.
Millati P., Gombrowicz i malarstwo, [w:] Sonorité visuelle: Maria Jaremianka, Witold Gombrowicz, Józef Jarema, red. A. Szpala, A. Szczepańska, Kraków 2004.
Radioscopie Jacques Chancel Marie Sperling, [w:] Marie Sperling. Encres et collages, New York 1985.
Seuphor M., [b.t.], [w:] M. Sperling, C. Leprette, Jarema, Paryż 1978.
V.F.T., Nice. Art abstrait constructif, „Aujourd’hui. Art et architecture” 1957, nr 11.
Sienkiewicz J. W., Artyści Andersa. Continuità e novità, Warszawa-Toruń 2016.
Wescher H., Tapisseries d’aujourd’hui, „Aujourd’hui. Art et architecture” 1956, nr 7.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 327
Liczba cytowań: 0