Funkcja hidżabu w chrystologii najstarszego arabskojęzycznego tekstu chrześcijańskiego O Bogu w Trójcy Jedynym (Sinai Ar. 154)
DOI:
https://doi.org/10.12775/TiCz.2017.024Słowa kluczowe
chrześcijaństwo arabskie, welon, wcielenie, Sinai Ar. 154, islam, KoranAbstrakt
O Bogu w Trójcy Jedynym (Sinai Ar. 154) jest pierwszym znanym chrześcijańskim tekstem spisanym w języku arabskim. Jego nowość polega nie tylko na języku kompozycji, ale nade wszystko na sposobie, w jaki anonimowy autor prezentuje wiarę chrześcijańską, gdyż tekst ten odwołuje się do dwóch źródeł: biblijnego i koranicznego. Wyraźne aluzje do tekstu Koranu sugerują, że anonimowy autor tego tekstu starał się wykorzystać koraniczną naukę o objawieniu Boga, adaptując ją do potrzeb uzasadniania autentyczności chrześcijaństwa w oparciu o Koran, nawiazując tym samym do objawienia Boga w tajemnicy Wcielenia Jego Słowa.
Bibliografia
A Compendious Syriac Dictionnary Founded upon the Thesaurus Syriacus of R. Payne Smith, D.D., red. J. Payne Smith (Mrs. Margoliouth), London, Edinburgh, New York 1903.
A Syriac Lexicon. A Translation from the Latin, Correction, Expansion, and Update of C. Brockelmann’s «Lexicon Syriacum», M. Sokoloff (red.), Piscataway 2009.
Abū Ǧa‘far Muḥammad ibn Ǧarīr al-Ṭabarī, Ǧāmi‘ al-bayan ‘an tawīl āy al-qur‘ān, t. 12, Cairo 1968.
Abū Rā’iṭa al-Takrītī, The Second Risālah on the Incarnation, w: S. Toenies Keating, Defending the “People of Truth” in the Islamic Period. The Apologies of Abū Rā’itňa, Leiden 2006, s. 222–297.
Abū Rā’iṭah al-Takrītī, Fī īḥtiǧāǧ ‘an al-ṯalāṯ taqdīsāt li-laḏī ṣalb ‘annā, w: G. Graf, Die Schriften des Jacobiten Ḥabīb Ibn Ḫidma Abū Rā’iṭah, CSCO t. 130, Scriptores Arabici t. 14, Louvain 1951.
Al-Lubāb qāmūs suriyyānī – ‘arabī, Ǧabrā’il al-Qardāḥī (red.), Aleppo 1994.
Anastasii Sinaitae Viae deux, K.-H. Uthemann (red.), Corpus Christianotum Series Graeca t. 8, Leuven 1981.
Aphrahates, Demonstratio, w: Patrologia Syriaca 1, Parisiis 1894.
Atiya, A. S., al-Fahāris al-tahlīliyyah li-makhtūtat Tūr Sīna al-‘arabiyyah: Fahāris kāmilat ma‘ dirāsat tahlīliyyah li-l makhtūtāt al-‘arabiyyah bi-Dayr al-qiddīsat Kātrīn, Alexandia 1970.
Brock, S., „Clothing Metaphors as a Means of Theological Expression in Syriac Tradition”, w: S. Brock (red.), Studies in Syriac Christianity. History, Literature and Theology, Ashgate 1992, XI, s. 11–38.
Cantalamessa, R., La cristologia di Tertulliano, Friburgo 1962.
Dick, I., „Deux écrits inédits de Théodore Abuqurra”, „Le Muséon” 72 (1959), s. 53–67.
Enchiridion symbolorum, H. Denzinger (red.), Bologna 2009.
Ephraem, Hymnen de Nativitate, w: Edmund Beck (red.), Des heiligen Ephraem des Syres Hymnen de Nativitate, CSCO t. 187, Scriptores Syri t. 83, Louvain 1959.
Ephrem, Hymnen de Fide, w: Edmund Beck (red.), Des heiligen Ephraem des Syres Hymnen de Fide, CSCO t. 154, Scriptores Syri t. 73, Louvain 1955.
Eutychius of Alxandria, Kitāb al-Burhān, w: P. Cachia (red.), Eutychius of Alexandria – The Book of the Demonstration (Kitāb al-Burhān), CSCO t. 193, Scriptores Arabici t. 21, Louvain 1960.
Fī taṯlīṯ Allāh al-wāḥid w: An Arabic Version of the Acts of the Apostles and the Seven Catholic Epistles from an Eighth or Ninth Century MS. In the Convent of St Catherine on Mount Sinai, with a Treatise On the Triune Nature of God, red. tłum. M. Dunlop Gibson, Studia Sinaitica 7 (1899), s. 2–36 (tekst angielski), s. 74–107 (tekst arabski).
Graf, G., Geschichte der christlischen arabischen Literatur, Città del Vaticano 1947, t. 2.
Graf, G., Verzeichnis arabischer kirchlicher Termini, CSCO t. 147, Subsidia t. 8, Louvain 1954.
Gregorius Nyssenus, Oratio Catechetica Magna, 24, w: PG 45, 61–65.
Griffith, S., The Church in the Shadow of the Mosque: Christians and Muslims in the World of Islam, Princeton 2008.
Grumel, V., Traité d’études byzantines. I:La chronologie, Paris 1950.
Haddad, R., La Trinité divine chez les théologiens arabes (750–1050), Paris 1985.
Hanssens, I. M., Institutiones liturgicae de ritibus orientalibus, Romae 1932, t. 3, cz. 2.
Haulotte, E., Symbolique de vêtement selon la Bible, Paris 1966.
Hoyland, R. G., Seeing Islam as Others Saw It: A Survey and Evaluation of Christian, Jewish and Zoroastrian Writings on Early Islam, Princeton 1997.
Iohannes Damascenus, De haeresibus, w: PG 94, 677–780.
Lane, E. W., An Arabic-English Lexicon, London 1867, Book I, Part 3, s. 957–958.
Lane, E. W., An Arabic-English Lexicon, London 1867, Book I, Part 7, s. 2647.
Leclercq, H., Ère, w: Dictionnaire d’archéologie chrétienne et de liturgie, F. Cabrol, H. Leclercq (red.), Paris 1923, t. 5/2, s. 351–353.
Madigan, D.A., Revelation and Inspiration, w: Encyclopaedia of the Qur’ān, J.D. McAuliffe (red.), t. 3, Leiden, Boston 2006, s. 437–448.
Narsai, A Homily on our Lord’s Birth from the Holy Virgin, w: G. McLeod (red.), Narsai’s Metrical Homilies on the Nativity, Epiphany, Passion, Resurrection and Ascension, Patrologia Orientalis 40, Brépols 1979, s. 36–69.
Narsai, A Homily on our Lord’s Manner of Acting in the Body and on the Suffering of Death and of the Cross, w: F. G. McLeod (red.), Narsai’s Metrical Homilies on the Nativity, Epiphany, Passion, Resurrection and Ascension, Patrologia Orientalis 40, Brépols 1979, s. 106–135.
Nau, F., Cinq lettres de Jacques d’Édesse à Jean de Stylite (traduction et analyse), „Revue de l’Orient Chrétien” 14 (1909), s. 427–440.
Nau, F., Traduction des lettres XII et XIII de Jacques d’Édesse, „Revue de l’Orient Chrétien” 10 (1905), s. 197–208, s. 258–282.
Palestinese anonimo, Omelia arabo-cristtana dell'Vlll secolo, M. Gallo (tłum.), Roma 1994.
Rendel Harris, J., A Tract on the Triune Nature of God, „The American Journal of Theology” 5 (1901), s. 75–86.
Sadowski, M., Teologia arabskich chrześcijan. Novum czy déjà vu?, „Teologia i Człowiek” 26 (2014) 2, s. 211–234 (DOI: http://dx.doi.org/10.12775/TiCz.2014.025).
Sadowski, M., The Trinitarian Analogies and their Doctrinal Significance in the Christian Arab Apologetic Texts During the Abbasid Period (750–1050), Beirut (w przygotowaniu do druku).
Samir, S. Khalil, The Earliest Arab Apology for Christianity (c. 750), w: Christian Arabic Apologetics during the Abbasid Period (750–1258), S. Khalil Samir, J. S. Nielsen (red.), Leiden, New York, Köln 1994, 57–114.
Samir, S. Khalil, Une apologie arabe du christianisme d'epoque umayyade?, „Parole de l’Orient” 16 (1990–1991), s. 85–l06.
Siddiqi, M., Veil, w: Encyclopaedia of the Qur’ān, J. D. McAuliffe (red.), t. 5, Leiden, Boston 2006, s. 412–416.
Swanson, M. N., Beyond Prootexting: Approaches to the Qur‘ān in Some Early Arabic Christian Apologies, „The Muslim World” 88 (1998) 3–4, s. 297–319.
Swanson, M. N., An Apology for the Christian Faith, w: The Orthodox Church in the Arab World 700–1700. An Antology of Sources, A. Noble, A. Treiger (red.), DeKalb 2014, s. 40–59.
Swanson, M. N., Apologetics, Catechesis, and the Question of Audience in ‘On the Triune Nature of God’ (Sinai Arabic 154) and Three Treatises of Theodore Abu Qurrah, w: Christians and Muslims in Dialogue in the Islamic Orient of the Middle Ages, M. Tamcke (red.), Beirut 2007, s. 113–134.
Swanson, M. N., Beyond Prooftexting (2): The Use of the Bible in Some Early Arabic Christian Apologies, w: The Bible in Arab Christianity, D. Thomas (red.), Leiden, Boston 2007, s. 91–112.
Swanson, M. N., Beyond Prooftexting: Approaches to the Qurʾan in Some Early Arabic Christian Apologies, „Muslim World” 88 (1998), s. 297–319.
Swanson, M. N., Fī tathlīth Allāh al-wāḥid w: Christian-Muslim Relations: A Bibliographical History, D. Thomas, B. Roggema (red.), Leiden, Boston, 2009, t. 1, s. 330–333.
Swanson, M. N., Some considerations for the dating of Fī tathlīth Allāh al-wāḥid (Sinai ar. 154) and al-Ğāmi‘ wuğūh al-īmān (London, British Library or. 4950), „Parole de l’Orient” 18 (1993), s. 115–141.
The Holy Quran. Text, Translation & Commentary, (red.) Yusuf Ali, Lahore, b.r.
Theodore Abū Qurrah, Questions on the Son of God, w: C. al-Baša, Mayāmir Thāwudūrus Abī Qurra usquf Ḥarrān, Beirut 1904, s. 91–104.
Theodore Abū Qurrah, Maymar yuḥaqqiqu annahu lā yazlam al-Naṣārā an yaqūlū ṯalāṯa āliha iḏ yaqūlūna al-Āb wa-l-Ibn wa-Ruḥ al-Qudus wa-anna al-Āb wa-l-Ibn wa-Ruḥ al-Qudus īlāh wa law kāna kull wāḥid minhum tāmm ‘alā ḥidatih, w: C. al-Baša, Mayāmir Thāwudūrus Abī Qurra usquf Ḥarrān, Beirut 1904, s. 23–47.
Theodore Abū Qurrah, Questions on the Son of God, w: Q. Bacha, Mayāmir Thāwudūrus Abī Qurrah usquf Hňarrān, Beirut 1904, s. 83–104.
Wolfson, H. A., The Philosophy of the Church Fathers, Cambrigde (Mass.) 1956.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 223
Liczba cytowań: 0