Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Cyfrowe edycje literackie i naukowe jako element cyfrowej humanistyki
  • Strona domowa
  • /
  • Cyfrowe edycje literackie i naukowe jako element cyfrowej humanistyki
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 17 Nr 1 (2020): Tekstografie. Edytorskie przestrzenie tekstu i obrazu /
  4. Artykuły i rozprawy

Cyfrowe edycje literackie i naukowe jako element cyfrowej humanistyki

Autor

  • Bogdan Hojdis Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu https://orcid.org/0000-0003-2130-1462
  • Adam Cankudis Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu https://orcid.org/0000-0002-0783-3457

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2020.0001

Słowa kluczowe

humanistyka cyfrowa, media cyfrowe, narzędzia cyfrowe, krytyka tekstu, edytorstwo naukowe, cyfrowe edycje krytyczne

Abstrakt

Współcześnie w środowisku uniwersyteckim dominują dwa rozumienia humanistyki cyfrowej: 1) badanie szeroko rozumianych tekstów kultury przy wykorzystaniu potencjału mediów cyfrowych, 2) korzystanie z narzędzi cyfrowych do analizy i eksploracji danych, w tym tekstów wytworzonych cyfrowo albo wtórnie zdygitalizowanych. W obu wypadkach materiałem badawczym są zatem teksty w postaci cyfrowej, które muszą spełniać określone warunki jakościowe i ilościowe, aby można wykorzystać je w cyfrowej humanistyce. Powinny to być udostępniane (najlepiej online) zbiory znakowe, a nie graficzne, do tego opracowane za pomocą jednolitego standardu znaczników i oczywiście poprawne z filologicznego punktu widzenia. Maksymalizacja tych zbiorów umożliwi z kolei nie tylko różnorodność naukowych dociekań, ale zapewni też rzetelność badań, przede wszystkim statystycznych.

Literacka część owego digitalnego materiału badawczego sporządzana jest więc według dwóch kryteriów: tradycyjnej, filologicznej krytyki tekstu oraz semantycznego opracowania ciągów znakowych, którego standaryzacja stanowi ciągle jeszcze wyzwanie zarówno dla humanistów, jak i informatyków. Właśnie takie edycje cyfrowe stają się nowym paradygmatem w odniesieniu do wzorcowych wydań naukowych dzieł literackich.

Bibliografia

A Companion to Digital Humanities, 2004, eds S. Schreibman, R. Siemens, J. Unsworth, Oxford, Blackwell.

A Companion to Digital Literary Studies, 2008, eds R. Siemens, S. Schreibman, Oxford, Blackwell.

Bolognesi G. et al., 2006, The Work of Roberto Busa SJ. Open Spaces Between Computation and Hermeneutics, „Anuario Filosófico”, t. 39, nr 2, s. 465–476.

Brożek B. et al., 2019, Spór o rozumienie, Kraków.

Busa R., 1980, The Annals of Humanities Computing. The Index Thomisticus, „Computers and the Humanities”, Vol. 14, No 2, s. 83–90.

Debates in the Digital Humanities 2016, 2016, eds M. K. Gold, L. F. Klein, Minneapolis.

Debates in the Digital Humanities 2019, 2019, eds M. K. Gold, L. F. Klein, Minneapolis.

Debates in the Digital Humanities, 2012, ed. M. K. Gold, Minneapolis.

Digital Scholarly Editing. Theories and Practices, 2016, eds M. J. Driscoll, E. Pierazzo, Cambridge.

Garbal Ł., 2016, Cyfrowe wydanie krytyczne, czyli dawna propozycja Stanisława Pigonia. Szanse i zagrożenia, „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie”, nr 2 (10): Edytorstwo w świecie elektronicznym, red. M. M. Śliwińska, s. 27–32.

Gołębiewski Ł., 2012, Gdzie jest czytelnik?, Warszawa.

Jänicke S. et al., 2015, On Close and Distant Reading in Digital Humanities: A Survey and Future Challenges, „EuroVis (STARs)”, s. 83–103.

Jänicke S. et al., 2017, Visual Text Analysis in Digital Humanities, „Computer Graphics Forum”, Vol. 36, s. 226–250.

Jones S. E., 2013, The Emergence of the Digital Humanities, New York.

Kochańska A., Niciński K., 2016, Cyfrowa edycja listów Lechonia, Wierzyńskiego i Grydzewskiego – założenia projektu i wstępne rozpoznania, „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie”, nr 2 (10): Edytorstwo w świecie elektronicznym, red. M. M. Śliwińska, s. 15–20.

Kowalska M., 2016, Transkrypcja tekstów w środowisku elektronicznym. Przegląd wybranych narzędzi, „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie”, nr 2 (10): Edytorstwo w świecie elektronicznym, red. M. M. Śliwińska, s. 65–73.

Making Things and Drawing Boundaries. Experiments in the Digital Humanities, 2017, ed. J. Sayers, Minneapolis.

Moretti F., 2005, Graphs, Maps, Trees – Abstract Models for a Literary History, London–New York [wyd. polskie: Wykresy, mapy, drzewa. Abstrakcyjne modele na potrzeby historii literatury, 2016, tłum. T. Bilczewski, A. Kowalcze-Pawlik, Kraków].

Moretti F., 2013, Distant reading, London–New York.

Pastuch M. et al., 2018, Digital Humanities in Poland from the Perspective of the Historical Linguist of the Polish Language: Achievements, Needs, Demands, „Digital Scholarship in the Humanities”, Vol. 33, No 4, s. 857–873.

Pierazzo E., 2019, What Future for Digital Scholarly Editions? From Haute Couture to Prêt-à-Porter, „International Journal of Digital Humanities”, 1.2.

Steffen-Batogowa M., 1973, Automatyzacja transkrypcji fonematycznej tekstów polskich, Warszawa.

Tożsamość tekstu. Tożsamość literatury, 2016, red. M. Prussak, P. Bem, Ł. Cybulski, Warszawa.

Werla M., Maryl M., 2014, Humanistyczne projekty cyfrowe w Polsce, Poznań–Warszawa.

Zwrot cyfrowy w humanistyce. Internet – nowe media – kultura 2.0, 2013, red. A. Radomski, R. Bomba, Lublin.

Netografia

About IIIF, https://iiif.io/about/

Alliance of Digital Humanities Organizations (ADHO), http://adho.org

European Association For Digital Humanities, http://eadh.org

Konsorcjum DARIAH ERIC, https://www.dariah.eu

Narodowy Fotokorpus Języka Polskiego, http://nfjp.pl

Omnis – o projekcie, https://bn.org.pl/projekty/omnis/o-projekcie.

Platforma Cyfrowa Biblioteki Kórnickiej PAN, http://www.platforma.bk.pan.pl

Program digitalizacji dóbr kultury oraz gromadzenia, przechowywania i udostępniania obiektów cyfrowych w Polsce 2009–2020 (raport Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego), Warszawa 2009 http://www.kongreskultury.pl/library/File/RaportDigitalizacja/Program digitalizacji 2009-2020.pdf

TEI Publisher – strona domowa projektu, https://teipublisher.com

TEI. P5 Guidelines, https://tei-c.org/guidelines/p5

Tesseract OCR – repozytorium projektu, https://github.com/tesseract-ocr/tesseract

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2020-07-31

Jak cytować

1.
HOJDIS, Bogdan & CANKUDIS, Adam. Cyfrowe edycje literackie i naukowe jako element cyfrowej humanistyki. Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 31 lipiec 2020, T. 17, nr 1, s. 7–15. [udostępniono 3.7.2025]. DOI 10.12775/SE.2020.0001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 17 Nr 1 (2020): Tekstografie. Edytorskie przestrzenie tekstu i obrazu

Dział

Artykuły i rozprawy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 800
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

humanistyka cyfrowa, media cyfrowe, narzędzia cyfrowe, krytyka tekstu, edytorstwo naukowe, cyfrowe edycje krytyczne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa