Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Typografia w relacji człowiek–komputer. Kognitywne i estetyczne implikacje wyboru i sposobu prezentacji kroju fontów
  • Strona domowa
  • /
  • Typografia w relacji człowiek–komputer. Kognitywne i estetyczne implikacje wyboru i sposobu prezentacji kroju fontów
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 10 Nr 2 (2016): Edytorstwo w świecie elektronicznym /
  4. Źródła i dokumenty

Typografia w relacji człowiek–komputer. Kognitywne i estetyczne implikacje wyboru i sposobu prezentacji kroju fontów

Autor

  • Shaun Kelly Front-End Web Developer, freelancer
  • Tyler Gregory Office of Academic Affairs, University of Wisconsin School of Veterinary Medicine

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2016.026

Słowa kluczowe

typografia, psychologia kognitywna, projektowanie, czytelność, legibility, readability, relacja człowiek–komputer, fonty

Abstrakt

Artykuł omawia typografię w kontekście literatury dotyczącej psychologii kognitywnej. Badaczy interesowały wybory projektantów oraz wpływ tych wyborów na czytelność i zrozumienie materiału przez czytelnika, także zagadnienie, w jaki sposób typografia może poprawić interakcję między człowiekiem a komputerem. W tekście zrekonstruowano m.in. badania Milesa A. Tinkera i Donalda G. Pattersona, Dana Boyarskiego i Davida Beymera oraz przybliżono rozważania nad kolorem tła tekstu czy fontów.

Bibliografia

Beymer D., Russell D., Orton P., 2008, An eye tracking study of how font size and type influence online reading, w: Proceeding. BCS-HCI ‘08 Proceedings of the 22nd British HCI Group Annual Conference on People and Computers: Culture, Creativity, Interaction, Vol. 2, Swinton.

Boyarski D., Neuwith C., Forlizzi J., Harkness Regli S., 1998, A study of fonts designed for screen display, w: Proceeding.CHI ‘98 Proceedings of the SIGCHI conference on Human factors in computing systems, New York.

Broadbent D., Broadbent M.H., 1980, Priming and the passive/active model of word recognition, w: Attention and performance VIII, ed. R. Nickerson, New York.

Greco M., Stucchi N., Zavagno D., Marino B., 2008, On the Portability of Computer-Generated Presentations: The Effect of Text-BackgroundColor Combinations on Text Legibility, „Human Factors. The Journal of the Human Factors and Ergonomics Society”, No. 50.

Humar I., Gradizar M., Turk T., 2008, The impact of color combinations on the legibility of a Web page text presented on CRT displays, „International Journal of IndustrialErgonomics”, Vol. 38, No. 11–12.

Li Y., Suen Ch. Y., 2010, Typeface personality traits and their design characteristics, w: DAS’10. Proceedings of the 9th IAPR International Workshop on Document AnalysisSystems, New York.

Paterson D. G., Tinker M. A., Studies of typographical factors influencing speed of reading. X. Style of type face, „Journal of Applied Psychology” 1932, No. 16 (6).

Paterson D. G., Tinker M. A., Studies of typographical factors influencing speed of reading. VII. Variations in color ofprint and background, „Journal of Applied Psychology” 1931, No. 15 (5).

Paterson D. G., Tinker M. A., Studies of typographical factors influencing speed of reading. II. Size of type, „Journal of Applied Psychology” 1929, No. 13 (2).

Paterson D. G., Tinker M. A., Studies of typographical factors influencing speed of reading. III. Length of line, „Journal of Applied Psychology” 1929, No. 13 (3).

Poulton E. C., Size, style, and vertical spacing in the legibility of small typefaces, „Journal of Applied Psychology” 1972, No. 56 (2).

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2017-05-17

Jak cytować

1.
KELLY, Shaun & GREGORY, Tyler. Typografia w relacji człowiek–komputer. Kognitywne i estetyczne implikacje wyboru i sposobu prezentacji kroju fontów. Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 17 maj 2017, T. 10, nr 2, s. 125–132. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/SE.2016.026.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 10 Nr 2 (2016): Edytorstwo w świecie elektronicznym

Dział

Źródła i dokumenty

Licencja

Prawa autorskie (c) 2017 Sztuka Edycji

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 597
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

typografia, psychologia kognitywna, projektowanie, czytelność, legibility, readability, relacja człowiek–komputer, fonty
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa