Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

„L’Histoire des quatre Fils Aymon” – kompozycje ornamentalne Eugène’a Grasseta
  • Strona domowa
  • /
  • „L’Histoire des quatre Fils Aymon” – kompozycje ornamentalne Eugène’a Grasseta
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 26 Nr 2 (2024): Od deski do deski. Retoryka oprawy /
  4. Artykuły i rozprawy

„L’Histoire des quatre Fils Aymon” – kompozycje ornamentalne Eugène’a Grasseta

Autor

  • Justyna Bajda Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0001-7402-090X

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2024.0023

Słowa kluczowe

Eugène Grasset, L’Histoire des quatre Fils Aymon, très nobles et très vaillants chevaliers, Historia czterech synów Aymona, Art Nouveau, La Plante et ses applications ornementales, Méthode de Composition Ornementale, książka piękna, motywy figuralne, ornament roślinny, dekor geometryczny

Abstrakt

Twórczość Eugène’a Grasseta (1841–1917), francuskiego ilustratora uznawanego za współtwórcę Art Nouveau, była dobrze znana na przełomie XIX i XX wieku w całej Europie. Do jego największych osiągnięć typograficzno-ilustratorskich zalicza się opracowanie L’Histoire des quatre Fils Aymon, très nobles et très vaillants chevaliers (1883) – książki uznawanej za jedno z najpiękniejszych wydawnictw końca XIX stulecia. Cechy charakterystyczne dla stylu Grasseta, obecne w wielu jego dziełach, a opierające się na twórczym traktowaniu elementów natury sprowadzanych do najprostszych elementów geometrycznych, zostały skodyfikowane przez autora we wzorniku La Plante et ses applications ornementales (1896) oraz w podręczniku Méthode de Composition Ornementale (1905). Autorka artykułu pokazuje, że są jednak widoczne już w znacznie wcześniejszych opracowaniach, m.in. w Historii czterech synów Aymona (począwszy od okładki książki).

Biogram autora

Justyna Bajda - Uniwersytet Wrocławski

dr hab., literaturoznawczyni i historyk sztuki, profesor Uniwersytetu Wrocławskiego w Zakładzie Historii Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski (IFP UWr). Interesuje się nurtami estetycznymi oraz zagadnieniami związanymi z korespondencją sztuk w dobie Młodej Polski i europejskiego modernizmu. Zajmuje się badaniami inter- i transdyscyplinarnymi w zakresie komparatystyki literacko-kulturowej, przede wszystkim oddziaływaniem kultury francuskiej na literaturę, sztukę i kulturę materialną na przełomie XIX i XX wieku. Współpracuje z Europejskim Centrum Badań Słowiańskich (Centre Européen d’Études Slaves) oraz Uniwersytetem w Poitiers (Université de Poitiers), gdzie w latach 1998–2000 oraz 2015–2016 wykładała język polski, historię literatury i cywilizacji polskiej (Departament Języków Słowiańskich i Orientalnych / Département des Langues Slaves et Orientales). Autorka książek: Na przełomie wieków (2002), Młoda Polska (2003), Poezja a sztuki piękne. O świadomości estetycznej i wyobraźni plastycznej Kazimierza Przerwy-Tetmajera (2003), „Poeci – to są słów malarze…” Typy relacji między słowem a obrazem w książkach poetyckich okresu Młodej Polski (2010), Błękitny fin de siècle. Kolor niebieski w kulturze i literaturze Młodej Polski (Gabriela Zapolska – Kazimierz Przerwa-Tetmajer – Stanisław Wyspiański) (2023), antologii Poezja drugiej połowy XIX wieku (pozytywizm – Młoda Polska) (2007), haseł w Wielkim leksykonie literatury polskiej (2005). Ogłosiła blisko sto artykułów i studiów szczegółowych poświęconych wybranym aspektom kultury przełomu XIX i XX wieku. Publikuje głównie w języku polskim i francuskim.

Bibliografia

Grasset E., [1905], Méthode de composition ornementale, t. 1: Éléments rectilignes, Librairie Centrale des Beaux-Arts, Paris; t. 2: Éléments Courbet, Paris.

Grasset E., 1880, Ornements typographiques. Lettres ornées, têtes de pages, fins de chapitres pour Les Fêtes chrétiennes par M. l’Abbé Drioux, Paris.

Histoire des quatre Fils Aymon, très nobles et très vaillans chevaliers, 1883, illustrée de compositions en couleurs par E. Grasset, Introductions et Notes par Ch. Marcilly, Paris.

La Plante et ses applications ornementales, 1896, sous la dir. M. E. Grasset, Paris.

Kozakiewicz S., 1976, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa.

L’Abbé Drioux, 1880, Les fêtes chrétiennes, Paris.

Lambot J.-P., 1987, L’Ardenne, Éditions Mardaga, [b.m.w.].

Leclerc M.-D., 1996, Le Merveilleux féerique dans „L’Histoire des quatre Fils Aymon”. Des manuscrits aux versions de la Bibliothèque bleue, „Merveilles & Contes”, vol. 10, no. 1.

Meehan B., 1994, The Book of Kells. An Illustrated Introduction to the Manuscript in Trinity College Dublin, Thames & Hudson, London.

Michon S., 2000, Viollet-le-Duc et le bestiaire médiéval, w: Utilis est lapis in structura. Mélanges offerts à Léon Pressouyre, Paris.

Mme Delacroix, 1881, Le langage des fleurs. Nouveau vocabulaire de flore contenant la description de toutes les plantes employées dans le langage des fleurs, Paris.

Murray-Robertson A., 2011, Grasset. Pionnier de l’Art Nouveau, Lausanne 1981; L’art et l’ornement. Ouvrage publié à l’occacion de l’exposition „Eugène Grasset, 1845–1917”, Musée Cantonal des Beaux-Arts, Lausanne, 18 mars – 13 juin.

Pastoureau M., 2019, Bestiaires du moyen âge, Paris.

Idem, 2006, Średniowieczna gra symboli, tłum. H. Igalson-Tygielska, [b.m.w.].

Piron M., 1981, Le cheval Bayard, monsture des „Quatre Fils Aymon”, et son origine dans la tradition manuscrite, w: J. Thomas, Ph. Verelst, M. Piron, Éudes sur Renaut de Montauban, „Romanica Gandensia” vol. 18, Gent.

Piron M., 1981, Éudes sur Renaut de Montauban, „Romanica Gandensia” vol. 18, Gent.

Saint Juirs, 1882, Le Petit Nab. Contes de toutes les couleurs, dessins de Grasset, Paris.

Thibaudeau F., 1924, Manuel Français de Typographie Moderne. Cours d’Initiation à l’usage de tous ceux que cet art intéresse, Bureau de l’Édition, Paris.

Thomas J., 1899, La sortie de Bayard selon les différents manuscrits en vers et en prose, w: J. Thomas, Ph. Verelst, O.Uzanne, Couvertures illustrées de publications étrangères, „Art et Décoration. Revue Mensuelle d’Art Moderne”, t. 5 (Janvier–Juin).

Uzanne O., 1894, Notes pour la bibliographie du XIXe siècle. Quelques-uns des livres contemporains en exemplaires choisis, curieux ou uniques revêtus de reliures d’art et de fantaisie tirés de la bibliothèque d’un écrivain et bibliophile parisien dont le nom n’est pas un mystère et qui seront livrés aux enchères les ... 2 et 3 mars 1894, Paris.

Viollet-le-Duc E., 1854–1868, Dictionnaire raisonné de l’architecture française du XIe au XVIe siècle, t. 1–9, Paris.

Viollet-le-Duc E., 1863–1872, Entretien sur l’architecture, vol. 1–2, Paris.

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2025-02-24

Jak cytować

1.
BAJDA, Justyna. „L’Histoire des quatre Fils Aymon” – kompozycje ornamentalne Eugène’a Grasseta . Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 24 luty 2025, T. 26, nr 2, s. 41–51. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/SE.2024.0023.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 26 Nr 2 (2024): Od deski do deski. Retoryka oprawy

Dział

Artykuły i rozprawy

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Justyna Bajda

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 155
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Eugène Grasset, L’Histoire des quatre Fils Aymon, très nobles et très vaillants chevaliers, Historia czterech synów Aymona, Art Nouveau, La Plante et ses applications ornementales, Méthode de Composition Ornementale, książka piękna, motywy figuralne, ornament roślinny, dekor geometryczny
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa