Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

The Art of Editing. Textological and Editorial Studies

“L’Histoire des quatre Fils Aymon” – ornamental compositions by Eugène Grasset
  • Home
  • /
  • “L’Histoire des quatre Fils Aymon” – ornamental compositions by Eugène Grasset
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 26 No. 2 (2024): A cover to cover. The rhetoric of a book binding /
  4. TREATISES AND ARTICLES

“L’Histoire des quatre Fils Aymon” – ornamental compositions by Eugène Grasset

Authors

  • Justyna Bajda Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0001-7402-090X

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2024.0023

Keywords

Eugène Grasset, L’Histoire des quatre Fils Aymon, très nobles et très vaillants chevaliers, Historia czterech synów Aymona, Art Nouveau, La Plante et ses applications ornementales, Méthode de Composition Ornementale, książka piękna, motywy figuralne, ornament roślinny, dekor geometryczny

Abstract

The works by Eugène Grasset (1841–1917), a French illustrator considered to be the co-founder of Art Nouveau, was well-known at the turn of the 19th and the 20th century throughout the whole Europe. One of his greatest accomplishments in typography and illustration was L’Histoire des quatre Fils Aymon, très nobles et très vaillants chevaliers (1883) – a book considered to be one of the most beautiful editions of the late 19th century. The features characteristic of Grasset’s style, present in many of his works and based on creative approach to elements of nature being reduced to the simplest geometrical elements, were codified by the author in the template book entitled La Plante et ses applications ornementales (1896) and the manual Méthode de composition ornementale (1905). However, the article proves that they are already visible in much earlier works, among others in L’Histoire des quatre Fils Aymon, très nobles et très vaillants chevaliers, starting with the book’s cover.

Author Biography

Justyna Bajda, Uniwersytet Wrocławski

dr hab., literaturoznawczyni i historyk sztuki, profesor Uniwersytetu Wrocławskiego w Zakładzie Historii Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski (IFP UWr). Interesuje się nurtami estetycznymi oraz zagadnieniami związanymi z korespondencją sztuk w dobie Młodej Polski i europejskiego modernizmu. Zajmuje się badaniami inter- i transdyscyplinarnymi w zakresie komparatystyki literacko-kulturowej, przede wszystkim oddziaływaniem kultury francuskiej na literaturę, sztukę i kulturę materialną na przełomie XIX i XX wieku. Współpracuje z Europejskim Centrum Badań Słowiańskich (Centre Européen d’Études Slaves) oraz Uniwersytetem w Poitiers (Université de Poitiers), gdzie w latach 1998–2000 oraz 2015–2016 wykładała język polski, historię literatury i cywilizacji polskiej (Departament Języków Słowiańskich i Orientalnych / Département des Langues Slaves et Orientales). Autorka książek: Na przełomie wieków (2002), Młoda Polska (2003), Poezja a sztuki piękne. O świadomości estetycznej i wyobraźni plastycznej Kazimierza Przerwy-Tetmajera (2003), „Poeci – to są słów malarze…” Typy relacji między słowem a obrazem w książkach poetyckich okresu Młodej Polski (2010), Błękitny fin de siècle. Kolor niebieski w kulturze i literaturze Młodej Polski (Gabriela Zapolska – Kazimierz Przerwa-Tetmajer – Stanisław Wyspiański) (2023), antologii Poezja drugiej połowy XIX wieku (pozytywizm – Młoda Polska) (2007), haseł w Wielkim leksykonie literatury polskiej (2005). Ogłosiła blisko sto artykułów i studiów szczegółowych poświęconych wybranym aspektom kultury przełomu XIX i XX wieku. Publikuje głównie w języku polskim i francuskim.

References

Grasset E., [1905], Méthode de composition ornementale, t. 1: Éléments rectilignes, Librairie Centrale des Beaux-Arts, Paris; t. 2: Éléments Courbet, Paris.

Grasset E., 1880, Ornements typographiques. Lettres ornées, têtes de pages, fins de chapitres pour Les Fêtes chrétiennes par M. l’Abbé Drioux, Paris.

Histoire des quatre Fils Aymon, très nobles et très vaillans chevaliers, 1883, illustrée de compositions en couleurs par E. Grasset, Introductions et Notes par Ch. Marcilly, Paris.

La Plante et ses applications ornementales, 1896, sous la dir. M. E. Grasset, Paris.

Kozakiewicz S., 1976, Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa.

L’Abbé Drioux, 1880, Les fêtes chrétiennes, Paris.

Lambot J.-P., 1987, L’Ardenne, Éditions Mardaga, [b.m.w.].

Leclerc M.-D., 1996, Le Merveilleux féerique dans „L’Histoire des quatre Fils Aymon”. Des manuscrits aux versions de la Bibliothèque bleue, „Merveilles & Contes”, vol. 10, no. 1.

Meehan B., 1994, The Book of Kells. An Illustrated Introduction to the Manuscript in Trinity College Dublin, Thames & Hudson, London.

Michon S., 2000, Viollet-le-Duc et le bestiaire médiéval, w: Utilis est lapis in structura. Mélanges offerts à Léon Pressouyre, Paris.

Mme Delacroix, 1881, Le langage des fleurs. Nouveau vocabulaire de flore contenant la description de toutes les plantes employées dans le langage des fleurs, Paris.

Murray-Robertson A., 2011, Grasset. Pionnier de l’Art Nouveau, Lausanne 1981; L’art et l’ornement. Ouvrage publié à l’occacion de l’exposition „Eugène Grasset, 1845–1917”, Musée Cantonal des Beaux-Arts, Lausanne, 18 mars – 13 juin.

Pastoureau M., 2019, Bestiaires du moyen âge, Paris.

Idem, 2006, Średniowieczna gra symboli, tłum. H. Igalson-Tygielska, [b.m.w.].

Piron M., 1981, Le cheval Bayard, monsture des „Quatre Fils Aymon”, et son origine dans la tradition manuscrite, w: J. Thomas, Ph. Verelst, M. Piron, Éudes sur Renaut de Montauban, „Romanica Gandensia” vol. 18, Gent.

Piron M., 1981, Éudes sur Renaut de Montauban, „Romanica Gandensia” vol. 18, Gent.

Saint Juirs, 1882, Le Petit Nab. Contes de toutes les couleurs, dessins de Grasset, Paris.

Thibaudeau F., 1924, Manuel Français de Typographie Moderne. Cours d’Initiation à l’usage de tous ceux que cet art intéresse, Bureau de l’Édition, Paris.

Thomas J., 1899, La sortie de Bayard selon les différents manuscrits en vers et en prose, w: J. Thomas, Ph. Verelst, O.Uzanne, Couvertures illustrées de publications étrangères, „Art et Décoration. Revue Mensuelle d’Art Moderne”, t. 5 (Janvier–Juin).

Uzanne O., 1894, Notes pour la bibliographie du XIXe siècle. Quelques-uns des livres contemporains en exemplaires choisis, curieux ou uniques revêtus de reliures d’art et de fantaisie tirés de la bibliothèque d’un écrivain et bibliophile parisien dont le nom n’est pas un mystère et qui seront livrés aux enchères les ... 2 et 3 mars 1894, Paris.

Viollet-le-Duc E., 1854–1868, Dictionnaire raisonné de l’architecture française du XIe au XVIe siècle, t. 1–9, Paris.

Viollet-le-Duc E., 1863–1872, Entretien sur l’architecture, vol. 1–2, Paris.

The Art of Editing. Textological and Editorial Studies

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2025-02-24

How to Cite

1.
BAJDA, Justyna. “L’Histoire des quatre Fils Aymon” – ornamental compositions by Eugène Grasset. The Art of Editing. Textological and Editorial Studies. Online. 24 February 2025. Vol. 26, no. 2, pp. 41-51. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/SE.2024.0023.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 26 No. 2 (2024): A cover to cover. The rhetoric of a book binding

Section

TREATISES AND ARTICLES

License

Copyright (c) 2025 Justyna Bajda

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 155
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Eugène Grasset, L’Histoire des quatre Fils Aymon, très nobles et très vaillants chevaliers, Historia czterech synów Aymona, Art Nouveau, La Plante et ses applications ornementales, Méthode de Composition Ornementale, książka piękna, motywy figuralne, ornament roślinny, dekor geometryczny
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop