Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Oprawa, okładka, obwoluta i inne formy ochrony dokumentu jako obiekt muzealny (na przykładzie zbiorów Działu Sztuki Wydawniczej Muzeum Narodowego we Wrocławiu)
  • Strona domowa
  • /
  • Oprawa, okładka, obwoluta i inne formy ochrony dokumentu jako obiekt muzealny (na przykładzie zbiorów Działu Sztuki Wydawniczej Muzeum Narodowego we Wrocławiu)
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 26 Nr 2 (2024): Od deski do deski. Retoryka oprawy /
  4. Artykuły, dokumenty, manuskrypty

Oprawa, okładka, obwoluta i inne formy ochrony dokumentu jako obiekt muzealny (na przykładzie zbiorów Działu Sztuki Wydawniczej Muzeum Narodowego we Wrocławiu)

Autor

  • Jakub Maciej Łubocki Muzeum Narodowe we Wrocławiu https://orcid.org/0000-0002-1957-0682

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2024.0033

Słowa kluczowe

oprawa, okładka, obwoluta, obiekt muzealny, artefakt, Dział Sztuki Wydawniczej Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Abstrakt

Sztuka wydawnicza nie jest szczególnie popularnym działem polskiego muzealnictwa, a w jej obrębie tylko oprawa indywidualna postrzegana jest jako obiekt dostatecznie wartościowy artystycznie lub historycznie (są to główne cechy kwalifikujące obiekt do kolekcji muzealnej), aby stać się przedmiotem gromadzenia. Dzieje się tak, ponieważ jest to wyrób rzemiosła artystycznego, którego kolekcjonowanie ma długie tradycje w muzealnictwie. Tymczasem kolekcja muzealna zorientowana na kolekcjonowanie różnych przejawów ochrony dokumentów in gremio (oprawa nakładowa, obwoluta, zwierciadło okładki, introligacja itd.) i w różnym stadium realizacji (szkic, projekt okładki, makieta wydawnicza, gotowy produkt introligatorski) może pełnić doniosłą funkcję w trwałej ochronie bibliologicznego dziedzictwa kulturowego. W tym celu przedstawiono rodzaje artefaktów związane z procesem ochrony i/lub oprawy dokumentu na przykładzie zbiorów Działu Sztuki Wydawniczej Muzeum Narodowego we Wrocławiu. Umożliwiło to nakreślenie możliwych pożytków, jakie mogą płynąć z celowego i świadomego kolekcjonowania tego rodzaju artefaktów jako obiektów muzealnych. Wynikiem tych czynności jest podkreślenie znaczenia kolekcji muzealnej w badaniach nad oprawą, okładką i introligacją oraz uwypuklenie, że jedynie tego typu kolekcja jest nastawiona na zachowanie dokumentu pod względem jego kompletności i walorów estetycznych (kolekcje biblioteczne i archiwalne pierwszeństwo dają walorom informacyjnym i proweniencyjnym).

Biogram autora

Jakub Maciej Łubocki - Muzeum Narodowe we Wrocławiu

dr, adiunkt p.o. kuratora Działu Sztuki Wydawniczej w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, absolwent informacji naukowej i bibliotekoznawstwa (specjalność edytorstwo) na Uniwersytecie Wrocławskim. Prowadzi badania skoncentrowane wokół teoretycznych podstaw bibliologii (język, terminologia, normalizacja), teorii dokumentu (ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień źródeł informacji oraz teorii i organizacji bibliografii) oraz sztuki wydawniczej (zwłaszcza w obszarze typografii, liternictwa i muzealnictwa). Autor ponad 50 publikacji w tym zakresie (książek, artykułów, recenzji, sprawozdań).

Bibliografia

Bernacki P., 2020, Polska książka artystyczna po 1989 r. w perspektywie bibliologicznej, Wrocław.

Descartes, [1918], Rozprawa o metodzie dobrego powodowania swoim rozumem i szukania prawdy w naukach, przeł. Boy, Kraków.

Dubisz S., 2018, Wielki słownik języka polskiego PWN, t. 1–5, Warszawa.

Dunin J., 1991, Książeczki dla grzecznych i niegrzecznych dzieci. Z dziejów polskich publikacji dla najmłodszych, Wrocław.

Dunin J., 1974, Papierowy bandyta. Książka kramarska i brukowa w Polsce, Łódź.

Dunin J., 1998, Pismo zmienia świat. Czytanie. Lektura. Czytelnictwo, Warszawa.

Dunin J., 1982, Rozwój cech wydawniczych polskiej książki literackiej XIX–XX wieku, Łódź.

Encyklopedia wiedzy o książce, 1971, kom. red. A. Birkenmajer, B. Kocowski i J. Trzynadlowski, Wrocław.

Górski J., 2020, Dosłownie. Liternicze i typograficzne okładki polskich książek 1944–2019, red. E. Pałasz i A. Dziewulska, Kraków.

Groebl G., Wyrobek-Kurkowa A., 1969, Ewolucja funkcji obwoluty, „Biuletyn Informacyjny Biblioteki Śląskiej”, R. 14, nr 1/4 (53/56).

International Council of Museums (ICOM), Statutes. As Amended and Adopted by the Extraordinary General Assembly on 9th June 2017 (Paris, France).

Koziak-Podsiadło M., 2020, Wzornik tłoków introligatorskich Wzorcowego Warsztatu Introligatorskiego dawnego Muzeum Techniczno-Przemysłowego w Krakowie, Kraków.

Lachman M., 2012, Nie(d)ocenione usługi okładki, w: Stolice i prowincje kultury. Księga jubileuszowa ofiarowana prof. Alinie Kowalczykowej, red. J. Brzozowski, M. Skrzypczyk i M. Stanisz, Warszawa.

Łubocki J. M., 2017, Okładka jako część dokumentu na przykładzie płyty gramofonowej w ujęciu bibliologicznym, Warszawa.

Łubocki J. M., 2020, Okładkoznawstwo – stare zagadnienie, nowa koncepcja badawcza, „Zagadnienia Rodzajów Literackich”, nr 3 (63).

Łubocki J. M., 2022, Sztuka wydawnicza – czym jest i jak ją rozumieć? Prolegomena do podstaw koncepcyjnych kolekcjonerstwa sztuki wydawniczej we Wrocławiu, „Roczniki Biblioteczne”, R. 66.

Mensch P. van, 1992, Towards a Methodology of Museology [praca doktorska na Uniwersytecie Zagrzebskim].

Polska Norma PN-N-01227:1992 Bibliotekarstwo i bibliografia – Typologia dokumentów – Terminologia.

Słownik encyklopedyczny muzeologii, 2020, red. A. Desvallées i F. Mairesse, red. nauk. wyd. polskiego D. Folga-Januszewska, przekład z języka francuskiego K. Bartkiewicz we współpracy z D. Folgą-Januszewską, Warszawa.

Straus J., 2021, Teraz okładka!, t. 1–2, Warszawa.

Współczesne polskie introligatorstwo i papiernictwo. Mały słownik encyklopedyczny, 1986, [red. tomu J. Celma-Panek i S. Libiszowski], Wrocław.

Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2025-02-24

Jak cytować

1.
ŁUBOCKI, Jakub Maciej. Oprawa, okładka, obwoluta i inne formy ochrony dokumentu jako obiekt muzealny (na przykładzie zbiorów Działu Sztuki Wydawniczej Muzeum Narodowego we Wrocławiu). Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie [online]. 24 luty 2025, T. 26, nr 2, s. 159–175. [udostępniono 29.6.2025]. DOI 10.12775/SE.2024.0033.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 26 Nr 2 (2024): Od deski do deski. Retoryka oprawy

Dział

Artykuły, dokumenty, manuskrypty

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Jakub Maciej Łubocki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 146
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

oprawa, okładka, obwoluta, obiekt muzealny, artefakt, Dział Sztuki Wydawniczej Muzeum Narodowego we Wrocławiu
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa