Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

The Art of Editing. Textological and Editorial Studies

OpenDyslexic – a font (un)suitable for dyslexics’ needs
  • Home
  • /
  • OpenDyslexic – a font (un)suitable for dyslexics’ needs
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 22 No. 2 (2022): Book without borders, ed. by M. Bizior-Dombrowska and P. Chłopek /
  4. TREATISES AND ARTICLES

OpenDyslexic – a font (un)suitable for dyslexics’ needs

Authors

  • Patryk Chłopek Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0001-5565-7761

DOI:

https://doi.org/10.12775/SE.2022.00030

Keywords

OpenDyslexic, font, typography, dyslexia, lettering, readability

Abstract

The primary task of a typographer, a creator in the field of applied art, is to ensure the legibility of their design. At work, however, they may encounter problems that go beyond their cognitive abilities – after all, how can one create a book that is readable by someone who will perceive the text placed in it differently than they do? The phenomenon of dyslexia has long aroused the interest of researchers, who have struggled to estimate what its causes actually are. This has given rise to a great many theories that today, perpetuated in the public consciousness and perceived as true – often even in the teaching community – only hinder the proper development of children diagnosed with reading difficulties. Adults, on the other hand, looking for a quick and easy way to deal with the problem, are coming across phonics for dyslexics that have been created specifically for their needs, designed on the basis of scientific research. One of these is OpenDyslexic by Abelardo Gonzalez, a dyslexic who created the project for his own use and began making it available under a free license. However, as Sally Shaywitz argues on the basis of research conducted in the 1990s, damage to a specific element of the language system, the so-called phonological module, should be considered the main cause of reading disorders. This finding makes it possible to cast doubt on the positive effect of fonts for dyslexics on reading speed and the number of errors made during reading.

Author Biography

Patryk Chłopek, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Doktorant w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych, Teologicznych i Artystycznych na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, gdzie realizuje projekt badawczy „Życie i twórczość Placyda Jankowskiego”. Za najważniejszy artykuł uznaje The Forgotten Meme. On the Example of Life and Works of Placyd Jankowski wydany w tomie 25 „Studia Slavica” z 2021 roku, gdzie korzystając z teorii memetyki, poruszył problem zapominania. Do swoich zainteresowań badawczych włącza dziewiętnastowieczną literaturę i prasę, edytorstwo naukowe oraz typografię.

References

Boer Ch., Changing Dyslexia One Letter at a Time: Drawing Insights From Experience, https://www.youtube.com/watch?v=tq8N1JP47ek&ab_channel=bigideasfest (dostęp: 21.04.2022).

Boer Ch., Dyslexie Font, https://www.dyslexiefont.com/en/home/ (dostęp: 21.04.2022).

Boer Ch., How a Typeface Can Help People, https://www.youtube.com/watch?v=-gqus1wEbmA&ab_channel=TEDxTalks (dostęp: 21.04.2022).

Boer Ch., The Dyslexie Font, https://www.youtube.com/watch?v=cUdCodjIKsE&ab_channel=TEDxTalks (dostęp: 21.04.2022).

Cieszyńska J., 2005, Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji, Kraków.

Gonzalez A., OpenDyslexic, https://opendyslexic.org/about (dostęp: 29.01.2021).

Healy E., Text Design for Dyslexia. Isthere a writeway?, https://eda-info.eu/files/events/autumn-seminars/2019/Text%20design%20for%20Dyslexia.pdf (dostęp: 4.02.2021).

Hillier R. A., 2006, A Typeface for the Adult Dyslexic Reader, Norwich.

Kasperek M., 2013, Projektowanie a dysleksja, https://issuu.com/warsztatgraficznyewasatalecka/docs/projektowanie_a_dysleksja_marcin_ka/54 (dostęp 24.04.2022).

Korendo M., 2009, Dysleksja – problem wciąż nieznany, „Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne”, nr 18.

Kowaluk-Romanek M., 2016, Dysleksja. Czy taki diabeł straszny, jak go malują?, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, t. 35, z. 3.

Kuster S. M. et al., 2018, Dyslexie font does not benefit reading in children with orwithoutdyslexia, „Annals of Dyslexia”, nr 68.

Leszczyński R., 2008, Dysleksja jako ciągle aktualny problem pedagogiczny, „Nauczyciel i Szkoła”, nr 1–2.

Leeuw R. de, Special Font For Dyslexia?, https://www.dyslexiefont.com/public/media-upload/Research/2010%20Twente%20-%20Masterthesis_Leeuw%20ENG.pdf (dostęp: 4.02.2021).

Pizzarro, F. G., 2019, Stwórz i złóż. Wprowadzenie do typografii, Kraków.

Pomirska Z., 2011, Wokół czytania, Warszawa.

Rello L., Baeza-Yates R., 2013, Good Fonts for Dyslexia, w: ASSETS '13: The 15th International ACM SIGACCESS Conference on Computers and Accessibility, Bellevue.

Schlackman J., AddOpenDyslexic, https://github.com/google/fonts/issues/558 (dostęp: 3.02.2021).

Shaywitz S., 2018, Pokonać dysleksję, przeł. K. Jaroszewski, Gdańsk.

Szurek M. M., 2014, Dysleksja istnieje naprawdę! – Jak ją rozpoznać i zrozumieć, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, nr 3.

Wery J. J., Diliberto J. A., 2017, The effect of a specializeddyslexia font, OpenDyslexic,onreadingrate and accuracy, „Annals of Dyslexia”, nr 67.

Zikl P. et al., 2015, The possibilities of ICT use for compensation of difficulties withreading in pupils with dyslexia, „Procedia. Social and BehavioralSciences”, nr 176.

Zorzi M. et al., 2012, Extra-largeletterspacingimprovesreading in dyslexia, „PNAS”, nr 28.

The Art of Editing. Textological and Editorial Studies

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2022-12-01

How to Cite

1.
CHŁOPEK, Patryk. OpenDyslexic – a font (un)suitable for dyslexics’ needs. The Art of Editing. Textological and Editorial Studies. Online. 1 December 2022. Vol. 22, no. 2, pp. 85-91. [Accessed 12 December 2025]. DOI 10.12775/SE.2022.00030.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 22 No. 2 (2022): Book without borders, ed. by M. Bizior-Dombrowska and P. Chłopek

Section

TREATISES AND ARTICLES

License

Copyright (c) 2022 Patryk Chłopek

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 575
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

OpenDyslexic, font, typography, dyslexia, lettering, readability
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop