Teoria modus concipiendi w epistemologii Richarda Burthogge’a
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2019.013Słowa kluczowe
Richard Burthogge, modus concipiendi, idealizm, epistemologia, filozofia brytyjskaAbstrakt
Artykuł poświęcony jest epistemologii mniej znanego, siedemnastowiecznego filozofa angielskiego Richarda Burthogge’a, autora m. in. Organum Vetus & Novum (1678) oraz An Essay upon Reason and the Nature of Spirits (1694). Choć idee Burthogge’a nie wywarły znaczącego wpływu na współczesną mu filozofię, a w konsekwencji wciąż nie doczekały się szczegółowego opracowania, w jego pismach odnaleźć można nader oryginalną koncepcję idealistycznego konstruktywizmu. Najistotniejszym elementem tego stanowiska jest odrzucenie możliwości bezpośredniego (intelektualnego bądź zmysłowego) poznania przedmiotów zewnętrznych, na rzecz teorii modus concipiendi, zgodnie z którą pojmowanie czy konceptualizacja rzeczywistości pozaumysłowej dokonuje się zawsze w formie i z użyciem środków określonych przez strukturalne i funkcjonalne własności ludzkich zdolności poznawczych. Tym samym, dowodząc, iż świat zewnętrzny dostępny jest umysłowi ludzkiemu jedynie poprzez fenomeny, które ten współtworzy, Burthogge wyraźnie antycypuje Kantowskie twierdzenie o niepoznawalności rzeczywistości samej w sobie. Artykuł zawiera krótką prezentację epistemologii Burthogge’a oraz historycznie skontekstualizowany zarys teorii modus concipiendi i jej idealistycznych konsekwencji.Bibliografia
Aalderink Mark Jan Herman. 2009. Philosophy, Scientific Knowledge, and Concept Formation in Guelinxc and Descartes. Ridderkerk: Ridderprint Offsetdrukkerij BV.
Ayers Michael Richard. 2005. „Richard Burthogge and the Origins of Modern Conceptualism”. W: Analytic Philosophy and History of Philosophy, red. Tom Sorell, Graham A. J. Rogers, 179-200. Oxford: Clarendon Press.
Burthogge Richard. 1678. Organum Vetus & Novum. Or a Discourse of Reason and Truth. Wherein The Natural Logick common to Mankinde is briefly and plainly described. London: Printed for Sam. Crouch, at the Princes Arms a Corner-shop of Popeshead ally in Cornhil.
Burthogge Richard. 1694. An Essay upon Reason, and the Nature of Spirits. London: Printed for John Dunton at the Raven in the Poultrey.
Cassirer Ernst. 1922. Das Erkenntnisproblem in der Philosophie und Wissenschaft der neueren Zeit. Erster Band. Berlin: Verlag Bruno Cassirer.
Collier Arthur. 1909. Clavis Universalis. Chicago: The Open Court Publishing Company.
Descartes René. 2001. Zasady filozofii, przeł. Izydora Dąbska, Kęty: Wydawnictwo Antyk.
Descartes René. 2010. Medytacje o pierwszej filozofii, t. 1, przeł. Maria i Kazimierz Ajdukiewiczowie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Galilei Galileo. 2009. Waga probiercza, przeł. Agnieszka Maciąg i Tadeusz Sierotowicz, Kraków–Tarnów: Biblos.
Grünbaum Jakob. 1939. Die Philosophie Richard Burthogges (1637-1698). Bern: Buchdruckerei J. Kleiner.
Geulincx Arnold. 1892. „Metaphysica ad mentem Peripateticam“. W: Arnoldi Geulincx Antverpiensis Opera Philosophica, vol. 2, red. Jan P. N. Land, 199-265. The Hague: Martin Nijhoff.
Geulincx Arnold. 2009. Metafizyka prawdziwa, przeł. Joanna Udakiewicz, Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Guyer Paul, Rolf-Peter Horstmann. „Idealism”. The Stanford Encyclopedia of Philosophy, 2015. Dostęp 1.10.2018. https://plato.stanford.edu/archives/sum2018/entries/idealism/.
Hobbes Thomas. 1840. „Tripos in Three Discourses”. W: The English Works of Thomas Hobbes, vol. 4, red. William Molesworth, 1-278. London: John Bohn, Henrietta Street, Covent Garden.
Kant Immanuel. 2001. Krytyka czystego rozumu, przeł. Roman Ingarden, Kęty: Wydawnictwo Antyk.
Landes Margaret W. 1920. „Richard Burthogge, His Life and His Place in the History of Philosophy”. The Monist 30 (2): 253-266.
Landes Margaret W. 1921. „Introduction”. W: The Philosophical Writings of Richard Burthogge, red. Margaret W. Landes, XI–XXIV. Chicago–London: The Open Court Publishing Company.
Leibniz Gottfried Wilhelm. 1969. „Zasady filozofii, czyli monadologia”, § 18, przeł. Stanisław Cichowicz. W: Gottfried Wilhelm Leibniz, Wyznanie wiary filozofa. Rozprawa Metafizyczna. Monadologia. Zasady natury i łaski oraz inne pisma filozoficzne, przeł. Stanisław Cichowicz, Juliusz Domański, Henryk Krzeczkowski, Henryk Moese, oprac. Stanisław Cichowicz. Warszawa: PWN.
Locke John. 1955. Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 1, przeł. Bolesław J. Gawęcki, Kraków: PWN.
Lyon Georges. 1888. L’Idéalisme en Angleterre au XVIIIe siècle. Paris: Ancienne Librairie Germer Baillière et Cie Félix Alcan, éditeur.
Nuchelmans Gabriel. 1983. Judgment and Proposition. From Descartes to Kant. Amsterdam–Oxford–New York: North-Holland Publishing Company.
Sgarbi Marco. 2012. „L’epistemologia di Richard Burthogge”. Rivista di storia della filosofia 3: 493-521.
Sgarbi Marco. 2013. The Aristotelian Tradition and the Rise of British Empiricism. Dordrecht–Heidelberg–New York–London: Springer.
Sgarbi Marco. 2016. Kant and Aristotle: Epistemology, Logic, and Method. Albany: State University of New York.
Spinoza Benedykt. 2003. „Traktat o poprawie rozumu”. W: Benedykt Spinoza, Traktaty, przeł. Ignacy Halpern-Myślicki, 425-462. Kęty: Antyk.
Spruit Leen. 1994-1995. Species Intelligibilis. From Perception to Knowledge, vol. 1. Leiden–New York–Köln: E. J. Brill.
Šoć Andrija. 2012. „Locke’s Anticipation of Idealism”. Theoria 55 (3): 99-112.
Zabarella Giacomo. 1578. Opera logica. Venice: Apud Paulum Meietum Bibliopolam Patauinum.
Żukowski Bartosz. 2013. „Realitas formalis/realitas obiectiva. Paradoks Kartezjańskiego reprezentacjonizmu”. Studia z Historii Filozofii 2 (4): 127-137.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 417
Liczba cytowań: 0