Ojciec Mykoła Konrad: recenzje jako źródło rekonstrukcji historyczno-filozoficznych poglądów myśliciela
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2018.037Słowa kluczowe
historia filozofii, neo-tomizm, Ukraińska Greckokatolicka Akademia Teologiczna we LwowieAbstrakt
Ojciec Mykoła Konrad (1876-1941) był profesorem, doktorem teologii i filozofii, dziekanem Wydziału Filozofii Ukraińskiej Greckokatolickiej Akademii Teologicznej we Lwowie, ukraińskim myślicielem i historykiem filozofii. Dotychczas jednak jego biografia intelektualna nie została jeszcze szczegółowo zbadana. Jego zainteresowanie historią filozofii współczesnej nadal pozostają nieznane. W artykule podjęto próbę rekonstrukcji zainteresowań ojca Konrada owymi gałęziami historii filozofii na podstawie napisanych przez niego recenzji. Analizowane recenzje ks. Mykoły Konrada wskazują na jego zainteresowanie najnowszą historią filozofii, przede wszystkim rozwój neotomizmu. Dowodem na to są recenzowane przez niego prace i ich autorzy, których działalność naukowa przyczyniła się do przywrócenia tomizmu (A. Stöckla, K. Kowalski itp.), jak również argumenty Konrada na temat treści krytykowanych przez niego dzieł. Wychodząc z punktu widzenia neotomizmu myśliciel zgadza się z krytyką filozofii Hegla, ponieważ widział w niej źródło marksizmu i komunizmu. Jego filozofia, podobnie jak niemiecka filozofia okresu nowożytnego, jest jednym z naukowych zainteresowań M. Konrada. Zwracał on także szczególną uwagę na rozwój współczesnej historii polskiej filozofii, zwłaszcza neoscholastyki. Interesował się historią filozofii Ukrainy, w szczególności myślą G. Skoworody, a także twórczością ukraińskich filozofów współczesnych (D. Czyżewski I. Mirczuk). Jako naukowiec i nauczyciel dostrzegł potrzebę zbadania tych obszarów wiedzy, co podkreślił w jednej z recenzji. Ponadto artykuł pozwala dostrzec w dziełach M. Konrada pewne uwagi do badań europejskich, w tym polskich naukowców (a także ukraińskiego naukowca I. Mirczuka w twórczości ks. Fr. Kwiatkowski) i wskazuje na istnienie obszarów wspólnych zainteresowań polskich i ukraińskich naukowców.
Bibliografia
Hardzonyo Stefano. Perepyska V. Y. Yvanova y L. Ya. Hanchykova. Dostęp: 23.03.2018. http://www.v-ivanov.it/files/4/4_ivanov-ganchikov.pdf.
Holovyn Bogdan, Mykola Shavaryn. 2005. Konrad Mykola Yosypovych. W: Ternopil’s’kyy entsyklopedychnyy slovnyk. T. 2: K-O. Ternopil’: Vydavnycho-polihrafichnyy kombinat «Zbruch».
Konrad Mykola. 1932. „Dr. A. Stöckl I Dr. J. Wiengärtner, Historja filozofji w zarysie. Przekład polski opracował Ks. Franciszek Kwiatkowski T. J., wydanie trzecie, Kraków 1930. ss. 654. in 8.”. Bohosloviya, 85–86.
Konrad Mykola. 1934. „Hegel nel centanaria della sua morte. Publicazione a cura della facolta di filosofia dell’Universita cattolica del sacro Cuore. Supplemento speciale al volume XXIII (Decembre 1931) della Rivista di Filosofia Neo – Scolastica, Milano 1932, str. 395”. Bohosloviya, 80–81.
Konrad Mykola. 1936. „Józefa Wanda Przysławska, Przyjaźń w etyce Arystotelesa, Lublin 1935, praca dyplomowa, wykonana w seminarium filozoficznym prof. Henryka Jakubanisa. 58. 8”. Bohosloviya, 72–73.
Konrad Mykola. 1934. „Ks. Dr. Kazimierz Kowalski, prof. Seminarjum duchowego w Gnieźnie, Filozofja Augusta hr. Cieszkowskiego w świetle zasad filozofji św. Tomasza z Akwinu. Studjum porównawcze. Nakład księgarni św. Wojciecha, Poznań – Warszawa – Wilno – Lublin 1929 – ss. 246”. Bohosloviya, 218–221.
Konrad Mykola. 1974. Narys istoriyi starodavn’oyi filosofiyi, oprac. Petro Isayiv, wyd. 2, Rym: Katolyts’kyy Universytet im. sv. Klymentiya Papy.
Kowalski Kazimierz. 1930. „Dr Stöckl-Wiengärtner-Kwiatkowski, Historja filozofji w zarysie. Wydanie trzecie z dodaniem Historji filozofji w Polsce. Kraków 1930, ss. 654”. Ateneum Kapłańskie 26, 427–428.
Kowalski Kazimierz. 1929. Filozofja Augusta hr. Cieszkowskiego w świetle zasad filozofji św. Tomasza z Akwinu. Studjum porównawcze. Poznań [etc.]: Księgarnia św. Wojciecha.
Mylik Mirosław. 2008. Biskup Kazimierz Józef Kowalski. Z dziejów odnowy neoscholastyki polskiej. Pelplin: Wydawnictwo Bernardinum.
Przysławska Józefa Wanda. 1935. Przyjaźń w etyce Arystotelesa. Lublin: Katolicki uniwersytet Lubelski.
Romanchyk Lesya, Vira Savran. 2014. Vyprobovuvani yak zoloto v hornyli. Knyha druha. L’viv: «Misioner».
Senytsya Pavlo, red. 1973. Svityl’nyk istyny: Dzherelado istoriyi Ukrayins’koyi katolyts’koyi Bohoslovs’koyi Akademiyi u L’vovi 1928-1929-1944. Toronto-Chikaho: Ukrayins’kyy Katolyts’kyy Universytet im. sv. Klymentiya Papy.
Senytsya Pavlo, red. 1976. Svityl’nyk istyny: Dzherelado istoriyi Ukrayins’koyi katolyts’koyi Bohoslovs’koyi Akademiyi u L’vovi 1928-1929-1944. Toronto-Chikaho: Ukrayins’kyy Katolyts’kyy Universytet im. sv. Klymentiya Papy.
Sheremeta Oksana. 2010. Etychni ideyi mytropolyta Andreya Sheptyts’koho u relihiynofilosofs’komu konteksti kintsya XIX – pershoyi polovyny XX st. Kyyiv: [b. w.].
Stöckl Albert, Jerzy Wiengärtner, 1930. Historja filozofji w zarysie. Przekład polski opracował Ks. Franciszek Kwiatkowski T. J., wydanie trzecie, Kraków: Wydawnictwo Księży Jezuitów.
Tatarkiewicz Władysław. 2001. Historia filozofii. T. 2. Filozofia nowożytna do roku 1830. Warszawa: PWN.
V. D. 1938. „o. D-r M. Konrad, Narysstarynnoyi istoriyi fil’sofiyi”. Dzvony 4–5, 202–203.
Zavhorodniy Yuriy. 2013. Retseptsiya indiys’koyi filosofiyi v Ukrayini: Liniya ved (1840–1930 рр.). Kyyiv: Instytut filosofiyi imeni H. S. Skovorody NAN Ukrayiny.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 596
Liczba cytowań: 0