Damaris Masham, jej związki z Johnem Lockiem i dyskusja z Gottfriedem Wilhelmem Leibnizem
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2018.032Słowa kluczowe
Damaris Masham, Gottfried Wilhelm Leibniz, John Locke, metafizyka, substancja, edukacja kobietAbstrakt
Artykuł przedstawia sylwetkę i poglądy siedemnastowiecznej myślicielki Damaris Masham, żywo zainteresowanej współczesną sobie filozofią, jak również kwestiami teologicznymi i społecznymi. Damaris Masham (1659–1708) była córką Ralpha Cudwortha, filozofa z kręgu tak zwanych platoników z Cambridge oraz przyjaciółką Johna Locke’a, który ostatnie lata swego życia spędził w jej domu w Oates. Napisała dwie wydane drukiem rozprawy: A Discourse Concerning the Love of God (1696) oraz Occasional Thoughts in Reference to a Vertuous or Christian Life (1705). Znana jest głównie jako propagatorka kształcenia kobiet. W latach 1704–1705 korespondowała regularnie z G. W. Leibnizem. W listach podejmowana była przede wszystkim problematyka dotycząca metafizyki: substancja, przedustawna harmonia.
Bibliografia
[Astell Mary]. 1694. A Serious Proposal to the Laidies, for the Advancement of Their True and Greatest Interest By a Lover of Her Sex. London: Printed for R. Wilkin at the King’s Head in St. Paul’s Church.
Ballard, George. 1752. Memoirs of Several Ladies of Great Britain, Who Have Been Celebrated for Their Writings Or Skill in the Learned Languages Arts and Sciences. Oxford: Printed by W. Jackson.
Bayle, Pierre. 1697. Dictionnaire historique et critique. Tome Seconde. Seconde Partie P-Z. Rotterdam: Chez Reinier Leers.
Broad, Jacqueline. 2004. Women Philosophers of the Seventeenth Century. Cambridge: Cambridge University Press.
Conway, Anne. 2002. Zasady filozofii najstarszej i najnowszej. Tłum. Joanna Usakiewicz. Kraków: Aureus.
Copleston, Frederick. 1997. Historia filozofii. Od Hobbesa do Hume’a. Tłum. zbiorowe. Vol. 5. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
The Correspondence of John Locke. In Eight Volumes. 1976–1989. Red. Esmond Samuel de Beer. Oxford: At the Clarendon Press.
Fox Bourne, Henry Richard. 1876. The Life of John Locke. In Two Volumes. New York: Harper & Brothers Publishers.
A History of Women Philosophers. Volume III: Modern Women Philosophers, 1600– –1900. 1991. Red. Mary Ellen Waithe, Dordrecht/Boston/London: Kluwer Academic Publishers.
Leibniz Gottfried Wilhelm. Die Philosophischen Schriften. 1960. Red. Carl Immanuel Gerhardt. Vol. 3–4. Berlin: Weidmanniche Buchhandlung.
Leibniz Gottfried Wilhelm. 1999. Pisma z metafizyki natury. Red. Seweryn Blandzi, tłum. zbiorowe. Toruń: Wydawnictwo Rolewski.
Leibniz Gottfried Wilhelm. „Systeme Nouveau de la nature et de la Communication des substances, aussi-bien que de l’union qu’il y a entre l’âme & le corps”. Le Journal des scavans, XXVI (4 Juillet 1695): 301–306. Leibniz’s New System and Associated Contemporary Texts. 1997. Red. Roger Woolhouse, Richard Francks. Oxford: Clarendon Press.
Letters Concerning the Love of God Between the Author of the Proposal to the Laidies and Mr. John Norris: Werein his late Discourse, shewing that is ought to be intire and exclusive of All Rother Loves, is further cleared and justified. 1695. London: Published by John Norris.
Locke John. 1836. An Essay Concerning Human Understanding. Dublin: Printed for T. Tegg and Son.
Locke John. 2011. Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego (ks. 1–2). Tłum. Władysław Mieczysław Kozłowski, Warszawa: Hachette.
[Masham Damaris]. 1696. Discourse Concerning Love of God. London: Printed for Awnsham and John Churchil, at the Black-Swan in Pater-noster-Row.
[Masham Damaris]. 1705. Occasional Thoughts in Reference to a Vertuous or Christian Life, London: Printed for A. and J. Churchil at the Black Swan in Paternoster Row.
Norris John. 1690. Reflections upon the Conduct of Human Life. London: Printed for S. Manship at the Black Bull in Cornhil.
Norris John. 1688. Theory and Regulation of Love. A Moral Essay in Two Parts. Oxford: Printed at the Theatre for Hen. Clements.
Raube Sławomir. 2000. Deus explicatus. Stworzenie i Bog w myśli Ralfa Cudwortha. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Usakiewicz Joanna. 2002. Bonum et (im)mutabilitas. Myśl filozoficzna Anne Conway (1631–1679), Białystok: Trans Humana.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 327
Liczba cytowań: 0