R. Boyle vs. H. More on Acquiring Knowledge. Religious Concerns of the Seventeenth-Century Philosophy in England
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2017.032Słowa kluczowe
eksperyment, Bóg, woluntaryzm, intelektualizm, filozofia naturalna, wiedza absolutna, wiedza prawdopodobnaAbstrakt
R. Boyle i H. More na temat poznania. Religijne znaczenie siedemnastowiecznej filozofii angielskiej
Druga poła siedemnastego stulecia była świadkiem zasadniczych sporów na temat istoty i źródeł wiedzy. W swych interpretacjach, historycy filozofii podkreślają znaczenie intelektualnego tła owego okresu, na jakim dyskusje te się rozgrywały i wskazują na różnorakie motywy, które powodowały, że poszczególni filozofowie przyjmowali takie czy inne stanowisko w odniesieniu do teorii poznania czy metafizyki. W niniejszym artykule usiłuję podkreślić znaczenie, jakie dla ówczesnego rozwoju myśli filozoficznej miał kontekst religijny. Różnica poglądów na temat pewnych kwestii teologicznych jest punktem wyjścia także dla dyskusji pomiędzy Robertem Boylem i Henrym Morem na temat statusu oraz możliwego wykorzystania wiedzy dostępnej dzięki metodzie eksperymentalnej. Najważniejszą z takich kwestii było zagadnienie Bożej wszechmocy, którą Boyle interptetował w ramach teologii woluntarystycznej, More zaś intelektualistycznej. W konsekwencji Boyle uważał, że dostępna człowiekowi wiedza może być co najwyżej prawdopodobna, zaś wyniki eksperymentów nie pozwalają na formułowanie tez o charakterze absolutnym. Z kolei More utrzymywał, że ludzka wiedza może być odbiciem absolutnej wiedzy Boga, a wyniki eksperymentów mogą stanowić uzasadnienie tez metafizycznych, przede wszystkim dotyczących istnienia Stwórcy.
Bibliografia
Bacon, Francis. Novum Organum, ed. I. H. Anellis, 2008.
Boyle, Robert. “New experiments about differing pressure”. In: The Works of the Honourable Robert Boyle. London 1772, v. 3.
Boyle, Robert. Usefulness of Natural Experimental Philosophy. Oxford 1663 http://quod.lib.umich.edu/e/eebo/A29031.0001.001/1:5?rgn=div1;view=fulltext (access 14.07.2017).
Boyle, Robert. The Excellency of Theology compar’d with Natural Philosophy. London 1674 http://quod.lib.umich.edu/e/eebo/A28966.0001.001/1:7.2?rgn=div2;view=fulltext (access 14.07.2017).
Boyle, Robert. Things above reason. London 1681 http://quod.lib.umich.edu/e/eebo/A28958.0001.001?view=toc (access 17.07.2017).
Boyle, Robert. “Some Considerations about the Reconcileableness of Reason and Religion”. London 1675. In: The Works Of The Honourable Robert Boyle. London 1772, v. 4.
Boyle, Robert. “Hydrostatical discourse”. In: The Works Of The Honourable Robert Boyle. London 1772, v. 3.
Hooke, Robert. Micrographia. London 1665.
More, Henry. “An Antidote against atheism”. In: A Collection of Several Philosophical Writings. London 1662.
More, Henry. Remarks on two late ingenious discourses. London 1676.
http://quod.lib.umich.edu/e/eebo/A51313.0001.001/1:7.17?rgn=div2;view=fulltext (access 19.07.2017).
More, Henry. “Preface”. In: A Collection of Several Philosophical Writings. London 1662.
More, Henry. Two choice and useful treatises. London 1682.
http://quod.lib.umich.edu/cgi/t/text/text-idx?c=eebo;idno=A70182.0001.001 (access 21.07.2017).
More, Henry. Divine dialogues. London 1668.
http://quod.lib.umich.edu/cgi/t/text/text-idx?c=eebo;idno=A51294.0001.001 (access 20.07.2017).
Patrick, Simon. A brief account of the new sect of latitude-men. Together with some reflections upon the new philosophy. London 1662.
https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=uc1.32106009838514;view=1up;seq=9 (access 14.07.2017).
Smith, John. Select Discourses. London 1660.
Whichcote, Benjamin. The Works of the Learned Benjamin Whichcote, D. D., 4 vols., Aberdeen, 1751.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 338
Liczba cytowań: 0