Kant a problem faktycznego istnienia „Ja myślę”. Próba analizy transcendentalno-egologicznej
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2017.019Słowa kluczowe
Immanuel Kant, Edmund Husserl, transcendentalna jedność apercepcji, „Ja myślę”, pierwotny fakt istnienia mojej świadomości, egologiaAbstrakt
Celem artykułu jest objaśnienie kwestii faktycznego istnienia świadomości transcendentalnej w filozofii Kanta. Świadomość transcendentalna, którą Kant nazywa transcendentalną jednością apercepcji, wyraża się w przedstawieniu „Ja myślę”, które „musi móc towarzyszyć wszystkim moim przedstawieniom” (B 131–132). Według Kanta, zdanie „Ja myślę” zawiera zdanie „Ja istnieję” i oznacza „coś, co naprawdę istnieje” (B 422–423). Autor omawia kwestię istnienia „Ja myślę” dla dwóch interpretacji: transcendentalno-logicznej i transcendentalno-egologicznej. Interpretacja transcendentalno-logiczna uznaje istnienie „Ja myślę” za konsekwencję aktu myślenia, tak że fraza „coś, co naprawdę istnieje” znaczy „coś, co istnieje w czynie”. W przeciwieństwie do interpretacji logicznej, w świetle interpretacji egologicznej „Ja myślę” może być rozumiane jako stwierdzenie faktu istnienia mojej świadomości. „Ja myślę” okazuje się zatem pierwotnym faktem „Ja jestem”, który jako najwyższy punkt filozofii przekracza granicę poznania i jest faktem irracjonalnym. Według autora interpretacja transcendentalno-egologiczna jest bardziej przekonująca i inspirująca, ponieważ objaśnia egzystencjalne znaczenie zdania „Ja myślę” i pokazuje, że transcendentalna jedność apercepcji nie jest Ja logicznym, lecz moją faktycznie doświadczającą świadomością. W tym kontekście autor próbuje wykazać analogię między Kantem i Husserlem co do pierwotnego faktu „Ja jestem”.Bibliografia
Brelage M., Studien zur Transzendentalphilosophie, Walter de Gruyter & Co, Berlin 1965.
Cramer K., Nicht‑reine synthetische Urteile a priori. Ein Problem der Transzendentalphilosophie Immanuel Kants, Carl Winter Universitatsverlag, Heidelberg 1985.
Derrida J., Przemoc i metafizyka. Esej o myśli Emmanuela Levinasa, przeł. K. Matuszewski, P. Pieniążek, [w:] tenże, Pismo filozofii, red. B. Banasiak, inter esse, Krakow 1992, s. 161–224.
Fink E., Die phanomenologische Philosophie Edmund Husserls in der gegenwartigen Kritik, [w:] tenże, Studien zur Phanomenologie 1930–1939, Martinus Nijhoff, Den Haag 1966, s. 79–156.
Frank M., Fragmente einer Geschichte der Selbstbewuβtseins-Theorie von Kant bis Sartre, [w:] Selbstbewuβtseinstheorien von Fichte bis Sartre, hrsg. von M. Frank, Suhrkamp, Frankfurt am Main 1991, s. 415–599.
Husserl E., Die Krisis der europaischen Wissenschaften und die transzendentale Phanomenologie. Eine Einleitung in die phanomenologische Philosophie, hrsg. von Husserliana, Gesammelte Werke, Bd. 6, Martinus Nijhoff, Den Haag 1962.
Husserl E., Ideen zu einer reinen Phanomenologie und phanomenologischen Philosophie. Buch 1: Allgemeine Einfuhrung in die reine Phanomenologie, neu hrsg. Von K. Schuhmann, Halbband 2: Erganzende Texte (1912–1929), [w:] Husserliana, Gesammelte Werke, Bd. 3/2, Martinus Nijhoff, Den Haag 1976.
Husserl E., Logika formalna i logika transcendentalna. Proba krytyki rozumu logicznego, przeł. G. Sowinski, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2011.
Husserl E., Zur Phanomenologie der Intersubjektivitat. Texte aus dem Nachlass. Teil 3: 1929–1935, hrsg. von I. Kern, [w:] Husserliana, Gesammelte Werke, Bd. 15,
Martinus Nijhoff, Den Haag 1973.
Kant I., Krytyka czystego rozumu, przeł. R. Ingarden, Wydawnictwo ANTYK, Kęty 2001.
Kant I., O postępach metafizyki, przeł. A. Banaszkiewicz, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007.
Kant I., Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki, ktora będzie mogła wystąpić jako nauka, przeł. B. Bornstein, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993.
Kern I., Husserl und Kant. Eine Untersuchung uber Husserls Verhaltnis zu Kant und zum Neukantianismus, Martinus Nijhoff, Den Haag 1964.
Landgrebe L., Medytacje na temat słow Husserla „Historia jest wielkim faktem absolutnego bytu”, przeł. A. Węgrzecki, [w:] Studia z filozofii niemieckiej, t. 3: Wspołczesna fenomenologia niemiecka, red. S. Czerniak, J. Rolewski, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1999, s. 7–23.
Łaciak P., Anonimowość jako granica poznania w fenomenologii Edmunda Husserla, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2012.
Marbach E., Das Problem des Ich in der Phanomenologie Husserls, Martinus Nijhoff, Den Haag 1974.
Merleau-Ponty M., Fenomenologia percepcji, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001.
Mittmann J.-P., Das Prinzip der Selbstgewiβheit. Fichte und die Entwicklung der nachkantischen Grundsatzphilosophie, Athenaum. Hain. Hanstein, Bodenheim 1993.
Sartre J.-P., Transcendencja Ego. Proba opisu fenomenologicznego, przeł. U. Idziak, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 2006.
Seebohm T., Die Bedingungen der Moglichkeit der Transzendental‑Philosophie. Edmund Husserls transzendental‑phanomenologischer Ansatz, dargestellt im Anschluss an seine Kant-Kritik, H. Bouvier u. Co. Verlag, Bonn 1962.
Takeda S., Kant und das Problem der Analogie. Eine Forschung nach dem Logos der Kantischen Philosophie, Martinus Nijhoff, Den Haag 1969.
Tran-Duc-Thao, Phenomenologie et materialisme dialectique, Gordon and Breach Science Publishers SA, Paris–New York 1992.
Zobrist M., Subjekt und Subjektivitat in Kants theoretischer Philosophie. Eine Untersuchung zu den transzendentalphilosophischen Problemen des Selbstbewusstseins und Daseinsbewusstseins, De Gruyter, „Kantstudien–Erganzungshefte“ 2011/163.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 708
Liczba cytowań: 0