Stworzenie z niczego (creatio ex nihilo) w rozważaniach Jana Szkota Eriugeny i Anzelma z Canterbury
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2017.007Słowa kluczowe
Eriugena, Anzelm, Bóg, stworzenie, nicość, przyczyny, wzorceAbstrakt
W Starym Testamencie Żydowska matka mówi, że Bóg uczynił wszystko z niczego. Ta objawiona prawda została przyjęta przez chrześcijan. Naukę o stworzeniu wszystkiego z niczego głosił Tertulian, św. Teofil i św. Augustyn. Chrześcijański neoplatonik Jan Szkot Eriugena oraz ojciec scholastyki Anzelm z Canterbury również prowadzili rozważania dotyczące stworzenia przez Boga wszystkiego z niczego. Ciekawym może być fakt, że wyniki tych rozważań różnią się, ale nie są odległe i całkowicie rozbieżne. Warto, zdaniem autora, podjąć próbę ukazania rozważań i porównania ich wyników, zwłaszcza że Eriugena i Anzelm to postacie znaczące dla europejskiej kultury i naszej cywilizacji.
Bibliografia
Anzelm z Canterbury, Monologion. Proslogion, przeł. T. Włodarczyk, wstęp i przegląd I. E. Zieliński, PWN, Warszawa 1992.
Colish M., Carolingian Debates over Nihil and Tenebrae: A Study in Theological Method, „Speculum” 59/4 (1984).
Eriugena Jan Szkot, Komentarz do Ewangelii Jana z Homilią do Prologu Ewangelii Jana, przeł. A. Kijewska, ANTYK, Kęty 2000.
Eriugena Jan Szkot, Periphyseon, Księga I, przeł., wstępem i komentarzami opatrzyła A. Kijewska, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2009.
Eriugena Jan Szkot, Periphyseon Księga III, przeł., wstępem i komentarzami opatrzyła A. Kijewska, Wydawnictwo Marek Derewiecki, Kęty 2010.
Filipowicz A. M., Wieczność materii w kontekście polemiki Tertuliana z Hermogenesem, [w:] Ks. Józef Marceli Dołęga – pokorny uczony, człowiek o wielkim sercu.
Księga jubileuszowa, redakcja J. Sokołowski, Wydawnictwo UKSW, Warszawa 2010.
Fridugiso di Tours, De substantia nihili et tenebrarum, 30–44, wydanie C. Gennaro, Padova 1963.
Gilson E., Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, przeł. S. Zalewski, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1987.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Pallottinum, Poznań 1994.
Kijewska A., Księga Pisma i Księga Natury. Heksameron Eriugeny i Teodoryka z Chartres, Wydawnictwo KUL, Lublin 1999.
Kijewska A., Neoplatonizm Jana Szkota Eriugeny, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1994.
„L’Osservatore Romano” 9/2009.
McKitterick, R., The Frankisch Kingdoms under the Carolingians 751–987, Longman 1983.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, opracował Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich, wydanie piąte, Pallottinum, Poznań 2000.
Seńko W., Jak rozumieć filozofię średniowieczną, ANTYK, Kęty 2001.
Strzelczyk J., Iroszkoci w kulturze średniowiecznej Europy, PIW, Warszawa 1987.
Św. Augustyn, O porządku, przełożył J. Modrzejewski, [w:] Dialogi filozoficzne, Znak, Kraków 1999.
Św. Augustyn, Przeciwko manichejczykom komentarz do Księgi Rodzaju i Niedokończony komentarz słowny do Księgi Rodzaju, [w:] Pisma egzegetyczne przeciw manichejczykom, przeł. J. Sulowski, ATK PSP 25, Warszawa 1980.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 564
Liczba cytowań: 0