Kant a Rewolucja Francuska – przyczynek do teorii politycznego entuzjazmu
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2016.049Słowa kluczowe
rewolucja, polityka, entuzjazm, sfera publiczna, władza sądzenia, wzniosłość, Immanuel Kant, Hannah ArendtAbstrakt
Niniejszy artykuł jest próbą wyjaśnienia pojęcia politycznego entuzjazmu, za pomocą którego Immanuel Kant wyraził stosunek do rewolucji francuskiej. Entuzjazm jako czysto rozumowy afekt, a nie jako kolektywnie przeżywana, irracjonalna euforia, pełni w rozważaniach królewieckiego filozofa ważną heurystyczną funkcję. Pozwala mu bowiem uzasadnić pozytywne znaczenie rewolucji, która na poziomie empirycznych faktów okazała się godną moralnego potępienia eskalacją przemocy. W pierwszej części przedstawiono definicję polityki, przydatne w dalszej analizy kategorii entuzjazmu. Głównym punktem odniesienia jest tu teoria polityczna Hannah Arendt. W drugiej części postaram się wyjaśnić dwuznaczną postawę Kanta wobec rewolucji francuskiej, która z punktu widzenia moralnego została przez niego jednoznacznie potępiona, natomiast z punktu widzenia estetycznego i politycznego – oceniana została bardzo pozytywnie. Kluczem do zrozumienia tej ambiwalencji jest kategoria jawnej publiczności (Publizität). W trzecim rozdziale przechodzę do głównego tematu tego artykułu, czyli kwestii entuzjazm w kontekście politycznym.
Bibliografia
Arendt H., Wykłady o filozofii politycznej Kanta, tłum. R. Kuczyński, M. Moskalewicz,
Warszawa 2012.
Arendt H., Prawda i polityka, [w:] tenże, Między czasem minionym i przyszłym, tłum.
M. Godyń, W. Madej, Warszawa 1994.
Debord G., Społeczeństwo spektaklu, tłum. M. Kwaterko, Warszawa 2006.
Kant I., Antropologia w ujęciu pragmatycznym, tłum. E. Drzazgowska, P. Sosnowska,
Warszawa 2005.
Kant I., Dzieła zebrane, Wydanie Translatorium Filozofii Niemieckiej Instytutu Filozofii UMK, t. 1–6, Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 2010–2014: Krytyka władzy sądzenia, t. IV; Metafizyka moralności, t. V; Spór fakultetów, t. V; Religia w obrębie samego rozumu, t. V; Ku wieczystemu pokojowi, t. VI; Odpowiedź na pytanie: czym jest oświecenie?, t. VI; Co oznacza: orientować się w myśleniu?, t. VI; Recenzje „Myśli o filozofii dziejów” J. G. Herdera, t. VI; Przypuszczalny początek ludzkiej historii, t. VI; O porzekadle: To może być słuszne w teorii, ale nic nie jest warte w praktyce, t. VI.
Titus Lucretius Carus, O naturze wszechrzeczy, tłum. E. Szymański, Warszawa 1957.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 869
Liczba cytowań: 0