Von der Radikalen Übersetzung zur Radikalen Interpretation – Quine, Davidson und darüber hinaus
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2016.013Słowa kluczowe
Davidson, Quine, post-empiryzm, radykalny przekład, radykalna interpretacja, Tarski, epistemologia znaturalizowana, znaczenieAbstrakt
Od radykalnego przekładu do radykalnej interpretacji – Quine, Davidson i coś jeszcze
Ponad trzydzieści lat począwszy od roku 1970 filozofia Willarda Van Ormana Quine'a i Donalda Davidsona stanowiła dominujący nurt w teorii interpretacji (filozofii języka), epistemologii i ontologii. Rekonstruując i analizując tę tradycję w pierwszym kroku zarysowuję zwrot Quine'a od teorii znaczenia ku teorii przekładu. Jest to jednocześnie zwrot w stronę naturalizacji epistemologii, post-empiryzmu w teorii znaczenia i radykalnego przekładu oraz jego teorii bazowej. Post-empiryzm w teorii znaczenia głosi, że przekonania i inne postawy propozycjonalne są nierozerwalnie połączone ze znaczeniem. Epistemologia znaturalizowana twierdzi natomiast, że owo połączenie pęka, jeśli wprowadzi się koncepcję znaczenia jako bodźca. Jednak, jak będę argumentował kolejnym kroku, znaczenie jako bodziec nie wyjaśnia epistemicznych warunków radykalnego przekładu. Następnie, po analizie koncepcji radykalnego przekładu Quine'a przejdę do koncepcji radykalnej interpretacji Davidsona. Przeprowadzę analizę przebudowy modelu radyklanego przekładu na model radykalnej interpretacji, przy jednoczesnym odrzuceniu jego teorii bazowe. W koncepcji Davidsona szczególnie interesujące jest to, czy teoria znaczenia oparta na warunkach prawdziwości oraz zastosowanie zasady życzliwości (spójności i prawdziwości przekonań nadawcy) jako warunków każdej interpretacji mogą załatać epistemiczną przepaść. Zostanie tu wykazane, że wypowiedzi nadawcy nie mogą być rozumiane przez zastosowanie zasady życzliwości jako ogólnego warunku radykalnej interpretacji.
Na końcu swoich rozważań zaproponuję alternatywne ramy dla modelu radykalnej interpretacji.
Bibliografia
Bayleis C. A. 1948. “Facts, Propositions, Exemplification and Truth”, Mind 57: 59–479.
Beils K. B. 1987. Transzendenz und Zeitbewusstsein. Zur Grenzproblematik des transzendental-phänologischen Idealismus. Bonn: Bouvier Verlag Herbert Grundmann.
Burge Tylor (1979) 2007. Individualism and the Mental. In. Foundation of Mind, 100–150. Oxford: Clarendon Press.
Burge Tylor. (1993) 2007. Mind-Body Causation and Explanatory Practice. In. Foundation of Mind, Oxford: Clarendon Press.
Burge Tylor. 2010. Origins of Objectivity. Oxford: Clarendon Press.
Cappelen, H., Lepore. 2005. Insensitive Semantics. A Defense of Semantic Minimalism and Speech Act Pluralism, Malden: Blackwell.
Castaneda, Hector Neri. (1966) 1999. ‘He’: A Study in the Logic of Self-Consciousness. In. The Phenomenology of the I. Essays on Self-Consciousness. Hart J. G., Kapitan T. (Hrsg.), 35–60. Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press.
Chomsky Noam. 1957. Verbal Behaviour By B. F. Skinner, Language 35 (1) 1959: 26–58 Kritik an B. F. Skinner, Verbal Behaviour, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Chomsky Noam. (1969) 1975. Quine’s Empirical Assumptions, in Davidson and J. Hintikka eds., Words and Objections. Essays on the Work of W. V. Quine. Dordrecht revised edition.
Davidson Donald. (1974) 1984. Belief and the Basis of Meaning. In. Davidson Donald. Truth and Interpretation. 141–154. Oxford: Clarendon Press.
Davidson Donald. (1975) 1984. Thought and Talk. In. Davidson Donald. Truth and Interpretation. Oxford: Clarendon Press.
Davidson Donald. (1976) 1984. Reply to Forster, 171–179. In. Davidson Donald. Truth and Interpretation. Oxford: Clarendon Press.
Davidson Donald. (1979) 1984. The Inscrutability of Reference. 240–241. In. Davidson Donald. Truth and Interpretation. Oxford: Clarendon Press.
Davidson Donald. (1980) 2004. A Unified Theory of Thought, Meaning, and Action. S. 151–166, In. Davidson Donald. Problems of Rationality. Oxford: Clarendon Press.
Davidson Donald. 1980. Essays on Actions and Events. Oxford: Clarendon Press.
Davidson Donald. (1982) 2004. Paradoxes of Irrationality. 169–187. In. Davidson Donald. Problems of Rationality. Oxford: Clarendon Press.
Davidson Donald. (1985) 2004. Incoherence and Irrationality. 189–198. In. Davidson Donald. Problems of Rationality. Oxford: Clarendon Press.
Davidson Donald. 1990. „The Structure and Content of Truth”. The Journal of Philosophy, Vol. LXXXVII, (6): 279–328.
Davidson Donald. 1984. Truth and Interpretation. Oxford: Clarendon Press.
Davidson Donald. 1999. Is Truth a Goal of Inquiry? Discussion with Rorty, S.18–19, In: U. M. Zeglen (Hrsg.) Donald Davidson. Truth, Meaning and Knowledge, London/New York: Routledge Publisher.
Davidson Donald. 1999. The Centrality of Truth. In J. Peregrin (Hrsg.) Truth and ist Nature (is any). 104–115. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Davidson Donald. 2001. Three Varieties of Knowledge. 211–213, In.. Subjective, Intersubjective. Objective, Oxford: Clarendon Press.
Davidson Donald. 2001. Subjective, Intersubjective. Objective, Oxford: Clarendon Press.
Davidson Donald. 2004. Problems of Rationality. Oxford: Clarendon Press.
Davidson Donald. 2005. Truth, Language, and History. Oxford: Clarendon Press.
Davidson Donald. 2005. Method and Metaphysics. In: Davidson Donald. Truth, Language, and History. Oxford: Clarendon Press.
Fodor Jerry A. 2002. The Compositional Papers, Oxford: Clarandam Press.
Fodor Jerry A. 2004. “Having Concepts: a Brief Refutation of Twentieth Century”. Mind & Language, Vol. 19 (1) February: 29–47.
Forster J. A. 1976. Meaning and Truth, 1–32. In. Evans, G., J. McDowell (Hrsg.). Truth and Meaning: Essays in Semantics, Oxford: Clarendon Press.
Frank Manfred. 2012. Ansichten der Subjektivität. Berlin: Suhrkamp Verlag.
Frank Manfred. 2015. Präreflexives Selbstbewusstsein. Vier Vorlesungen, Stuttgard: Reclam.
Gärdenfors Peter. 2003. How Homo became Sapiens. On the Evolution of Thinking, Oxford: Oxford University Press.
Gerhard Preyer, Miguens Sofia (Hrsg.). 2013. Consciousness and Subjectivity, Berlin: De Gruyter.
Gerhard Preyer, Miguens Sofia, Clara Bravo Morando (Hrsg.). 2015. Pre-reflective Consciousness. Sartre and Contemporary Philosophy of Mind, London: Routledge.
Katz Jerrold J. (1966) 1969. Philosophie der Sprache. Frankfurt a. M. (Berlin): Suhrkamp Verlag.
Ludwig Kirk. 1999. Theories of Meaning, Truth and Interpretation. In. U. Zeglen (Hrsg.) Donald Davidson Truth, Meaning and Knowledge. London/New York: Routledge Publisher.
Lepore Ernie, Jerry A. Fodor. 1993. Is Radical Interpretation Possible? In R. Stoecker, Reflecting Davidson. Donald Davidson Responding to an International Forum of Philosophers, Grundlagen der Kommunikation und Kognition, Hrsg. R. Posner, G. Meggle, 57–76, Hawthorne: De Gruyter.
Lepore Ernie, Kirk Ludwig. 2005. Forster’s Objection, 113–118. In. Lepore Ernie, Kirk Ludwig Donald Davidson. Meaning, Truth, Language, and Reality. Oxford: Clarendon Press.
Lepore Ernie, Kirk Ludwig. 2005. Donald Davidson Meaning, Truth, Language, and Reality. Oxford: Clarendon Press.
Lepore Ernie, Kirk Ludwig. 2007. Donald Davidson’s Truth-Theoretic Semantics, Oxford: Clarendon Press.
Ludwig Kirk (Hrsg.). 2003. Donald Davidson, Contemporary Philosophy in Focus, Cambridge: Cambridge University Press.
MacDonald Graham, Pettit Philip. 1981. Semantics and Social Science, London: Routledge and Keagan Paul.
Merker Barbara. 2012. Kritik der Gefühle. In G. Peter, R.-M. Krausse, Selbstbeobachtung der modernen Gesellschaft und die neuen Grenzen des Sozialen, 253–268. Wiesbaden: Springer/VS Verlag.
Pap Arthur. (1953). 2006. Analytische Erkenntnistheorie. Notes on the “Semantics” and the “Absolute“ Concept of Truth, The Limits of Logical Empiricism. A. Keupink, S. Shieh (Hrsg.). Wien.
Pap Arthur. (1954) 2006. Proposition, Sentences, and the Semantic Definition of Truth. In The Limits of Logical Empiricism. A. Keupink, S. Shieh (Hrsg.). Wien.
Preyer Gerhard, M. Ulkan, A. Ulfig (Hrsg.). (1996). Intention, Bedeutung, Kommunikation. Kognitive und handlungstheoretische Grundlagen der Sprachtheorie
Preyer Gerhard et al. (Hrsg.) (1994) 2004. Language, Mind and Epistemology. On Donald Davidson’s Philosophy, Synthese Library (241), Wien: Springer.
Preyer Gerhard, Georg Peter. 2005. Contextualism in Philosophy. Knowledge, Meaning and Truth, Oxford: Clarandon Press.
Preyer Gerhard, Georg Peter, 2007 Context-Sensitivity and Semantic Minimalism. New Essays on Semantics and Pragmatics, Oxford: Oxford University Press.
Preyer Gerhard. 2011a. Donald Davidson’s Philosophy. From Radical Interpretation to Radical Contextualism, Frankfurt a. M.: Humanities Online (zweite Auflage).
Preyer Gerhard. 2011b. Intention and Practical Thought, Frankfurt a. M.: Humanities Online.
Preyer Gerhard (Hrsg.). 2012a Donald Davison on Truth, Meaning, and the Mental, Oxford: Oxford University Press.
Preyer Gerhard. 2012b. Interpretation, Sprache und das Soziale. Philosophische Aufsätze, Frankfurt a. M.: Humanities Online (zweite Auflage).
Preyer Gerhard. 2013a. “Besprechung: Ansichten der Subjektivität“, Zeitschrift für philosophische Forschung (1) .
Preyer Gerhard. 2013b. The Externalism of Triangulation. In. Amoretti, M. C. Preyer G. Triangulation. From an Epistemological Point of View, 197- 220. Berlin: De Gruyter.
Preyer Gerhard. 2014. Back to Cartesian Intuition. Internalism, Externalism and
the Mental, Academia under Preyer unit consciousness, mind.
Preyer Gerhard. 2015. Subjektivität als präreflexives Bewusstsein. Jean-Paul Sartres „bleibende Einsicht“ Zu Manfred Frank, Präreflexives Selbstbewusstsein. Vier Vorlesungen, Stuttgart: Reclam 2015, Academia under Preyer unit consciousness, mind.
Putnam Hilary. 1975. Mind, Language and Reality. Philosophical Papers (2 Vol.), Cambridge: Cambridge University Press.
Quine Willard van Orman. (1969) 1971. Ontologische Relativität und andere Schriften, Stuttgart: Reclam.
Quine Willard van Orman. (1969) 1975. Replies To Chomsky. In Davidson D. and J. Hintikka (Hrsg.)., Words and Objections. Essays on the Work of W. V. Quine. Dordrecht revised edition.
Quine Willard van Orman. 1970. “On the Reason for the Indeterminacy of Translation”, Journal of Philosophy: 179–183.
Quine Willard van Orman. (1974) 1994. Die Wurzeln der Referenz Frankfurt a. M. (Berlin): Suhrkamp Verlag.
Quine Willard van Orman. 1979. Word and Object. Cambridge Mass.: MIT Press
Quine Willard van Orman. 1990. Three Indeterminacies. In S.,R. B. Barrett, R. F. Gibson (Hrsg.)., Perspectives on Quine, 1–16. Cambridge: Blackwell.
Quine Willard van Orman, (1992) 1995. Unterwegs zur Wahrheit, Konzise Einleitung in die theoretische Philosophie, Paderborn: Ferdinand Schöning.
Quine Willard van Orman. 1995. From Stimulus zu Science, Cambridge Mas.: Harvard University Press.
Roth Michael. 1986. Bedeutungsverstehen und Sozialwissenschaft. Zu einem sozialen Rahmen der Einstellungszuschreibung, Frankfurt a. M.: Peter Lang Verlag.
Sartre Jean-Paul. (1936) 1964. Entwurf einer Theorie der Emotionen. In Die Transzendenz des Egos. Drei Essays, 153–195. Reinbeck bei Hamburg: Rowohlt Verlag.
Schantz Richard. 1996. Wahrheit, Referenz und Realismus. Eine Studie zur Sprachphilosophie und Metaphysik, Berlin: Walter de Gruyter.
Schnädelbach Herbert. 1971. Erfahrung, Begründung und Reflexion. Versuch über den Positivismus, Frankfurt a. M. (Berlin): Suhrkamp Verlag.
Stegmüller Wolfgang (Hrsg.). 1978. Das Universalien-Problem, Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 938
Liczba cytowań: 0