Nieuświadomiona religijność w projekcie logoterapeutycznym Viktora Frankla
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2015.035Słowa kluczowe
logoterapia, Bóg ukryty, nieuświadomiona religijność, duchowośćAbstrakt
Frankl w swojej logoterapeutycznej wizji życia odwołuje się do koncepcji nieuświadomionego Boga (tłumaczenie Bóg ukryty uważam w tym wypadku za nietrafione). Termin „nieuświadomiony” ukazuje się w jego pismach w sposób nieprzypadkowy, albowiem dotyka sakralnej sfery życia. Wiara, podobnie jak u Jaspersa, nie ma charakteru zdogmatyzowanego, a jest związana ze świadomą wolą człowieka. Religijność prawdziwa cechuje się autentycznością, jest uwolniona od umysłowej, moralnej ciasnoty, afirmuje życie w każdym jego przejawie, nie zniewala religijności drugiego człowieka.Bibliografia
Feuerbach L., Wykłady o istocie religii. Wykład dwudziesty pierwszy, przeł. E. Skowron i T. Witwicki, Warszawa 1981.
Frankl V. E., Ärztliche Seelsorge, Wien 1966.
Frankl V. E., Bóg ukryty. W poszukiwaniu ostatecznego sensu, przeł. Aleksandra Wolnicka, Warszawa 2012.
Frankl V. E., Homo patiens, przeł. R. Czarnecki, Warszawa 1984.
Frankl V. E., Nieuświadomiony Bóg, Warszawa 1978.
Frankl V. E., Psycholog w obozie koncentracyjnym, przeł. S. Zgórska, Warszawa 1962.
Frankl V. E., Psychoterapia dla każdego, przeł. Roman Czarnecki, Warszawa 1978.
Freud S., Przyszłość pewnego złudzenia, [w:] Pisma społeczne, przeł. R. Reszke, Warszawa 1998.
Głaz S., Zarys historii psychologii religii, [w:] Podstawowe zagadnienia psychologii religii, red. S. Głaz, WAM, Kraków 2006.
Grzegorczyk A., Empiryczne wyróżnienie duchowości, [w:] Fenomen duchowości, red. A. Grzegorczyk, J. Sojka i R. Koschany, Poznań 2006.
Jaspers K., Szyfry transcendencji, przeł. Cz. Piecuch, Toruń 1995.
Kłoczowski J. A., Czym jest duchowość? Kontekst religijny i kulturowy, [w:] Fenomen duchowości, red. A. Grzegorczyk, J. Sojka i R. Koschany, Poznań 2006.
Levinas E., Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, przeł. M. Kowalska, Warszawa 1998.
Marcel G., Homo viator. Wstęp do metafizyki nadziei, przeł. P. Lubicz, Warszawa 1984.
Nossol A., Teologia na usługach wiary. Wokół zagadnień odnowionej teologii, Opole 1978.
Piecuch Cz., Człowiek metafizyczny, Warszawa 2001.
Piecuch Cz. (red.), Karl Jaspers. Myślenie zaangażowane, Kraków 2011.
Popielski K., Noetyczny wymiar osobowości, Lublin 1994.
Rubin J. B., Psychoanaliza i duchowość, [w:] Psychoanaliza i religia w XXI wieku. Współzawodnictwo i współpraca, red. David M. Black, przeł. A. Skórzak, Kraków 2009.
Socha M., Duchowość jawna i ukryta. Czy warto kruszyć kopie o status naukowy badania duchowości?, „Roczniki Psychologiczne”, 2013, t. 16, z. 3, ss. 367–390.
Świderska A., Z historii psychoanalitycznych rozważań nad obrazem Boga, „Psychoterapia”, 2011, nr 1(156).
Wittgenstein L., Wykłady o religii i etyce, przeł. Wojciech Sady, Wydawnictwo Znak, Kraków 1995.
Wolicki M., Wiara religijna, http://religie.wiara.pl/files/old/religie.wiara.pl/zalaczniki/ 2009/11/03/1257241238/1257243014.pdf, s. 200 [dostęp z dnia: 2014-04-12].
Zimnicka-Kuzioła E., Główne stanowiska w psychologii religii, „Kultura i Wartości”, nr 1(2012).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 2158
Liczba cytowań: 0