Aksjologiczność sfery egotycznej w ujęciu Tischnera
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2015.034Słowa kluczowe
fenomenologia, egologia, świadomość, „ja” aksjologiczne, poznanieAbstrakt
Artykuł prezentuje koncepcję świadomości egotycznej ujmowaną w aksjologicznej oraz fenomenologicznej perspektywie. W pracy pt. Fenomenologia świadomości egotycznej Tischner przedstawia fenomenologiczne rozważania na temat samoświadomości. W świetle rezultatów analiz przeprowadzonych przez Tischnera, świadomość egotyczna rozumiana jest jako sfera aksjologiczna. Ujęcie fenomenologii świadomości egotycznej jest rezultatem namysłu nad rozwojem Tischnerowskiej myśli u jej początku, w którym jedną z istotnych inspiracji stanowiła Husserlowska koncepcja świadomości transcendentalnej.Bibliografia
Chudy W., Rozwoj filozofowania a „pułapka refleksji”, Lublin 1995.
Frank M., Świadomość siebie i poznanie siebie, przeł. Z. Zwoliński, Warszawa 2002.
Gloy K., Wprowadzenie do filozofii świadomości, przeł. T. Kubalica, Kraków 2009.
Husserl E., Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, księga pierwsza, przeł. D. Gierulanka, Warszawa 1967.
Ingarden R., O niebezpieczeństwie „Petitionis principii” w teorii poznania, [w:] tenże, U podstaw teorii poznania, część pierwsza, Warszawa 1971.
Tischner J., Aksjologiczne podstawy doświadczenia „ja” jako całości cielesno-przestrzennej, [w:] „Logos i Ethos: rozprawy filozoficzne, red. K. Kłósak, Polskie Towarzystwo Teologiczne, Kraków 1971.
Tischner J., Fenomenologia świadomości egotycznej, [w:] tenże, Studia z filozofii świadomości, Kraków 2006.
Tischner J., Impresje aksjologiczne, „Znak” 1970, nr 2/3.
Tischner J., Solidaryzacja i problem ewolucji świadomości, [w:] Studia z teorii poznania i filozofii wartości, red. W. Stróżewski, Wrocław 1978.
Tischner J., Świat ludzkiej nadziei. Wybor szkicow filozoficznych 1966–1975, Kraków 1975.
Wojtyła K., Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne, Lublin 2000.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1184
Liczba cytowań: 0