Teodycea w Traktacie o zasadach poznania ludzkiego (1710) Berkeleya
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2014.046Słowa kluczowe
Berkeley, Bóg, zło, teodycea, sprawiedliwośćAbstrakt
W niniejszym artykule podejmuję próbę rekonstrukcji poglądów Berkeleya na naturę Boga oraz Opatrzności, a także sposoby, w jaki odnosi się on do problemu zła i panującej w świecie sprawiedliwości. Podstawą moich analiz jest jedno z wczesnych dzieł Berkeleya, tj. Traktat o zasadach poznania ludzkiego (1710). Ich celem jest przedstawienie odmienności Berkeleyowskiego pojmowania teodycei w stosunku do tego, które zaproponował Leibniz w swej Teodycei (1710).Bibliografia
Berkeley, G. The Works of George Berkeley ed. A. A. Luce and T. E. Jessop, 9 vols.; London–Edinburgh–Paris–Melbourne–Toronto–New York: Thomas Nelson and Sons Ltd., 1948–1957.
Leibniz, G. W., Theodicy, Essays on the Goodness of God, the Freedom of Man and the Origin of Evil, London: Routledge & Kegan Paul Limited, 1951, The Project Gutenberg EBook: November, 24, 2005.
Adams, R. M. Leibniz. Determinist, Theist, Idealist, New York: Oxford University Press, 1994.
Hershbell, J. P. “Berkeley and the Problem of Evil”, Journal of the History of Ideas, 31, No. 4, (1970): 543–554.
Routledge History of Philosophy, ed. by G. H. R. Parkinson and S. G. Shanker, 10 vols., London–New York: Routledge, Taylor & Francis Group 1993–1999.
The Dictionary of the History of Ideas, ed. P. Wiener, 4 vols., New York: Scribner, 1973.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 236
Liczba cytowań: 0