Samuel Colliber o duszy i nieśmiertelności
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2014.045Słowa kluczowe
Colliber, Locke, dusza, nieśmiertelnośćAbstrakt
Artykuł przedstawia i omawia teorię duszy Samuela Collibera w jej kontekście filozoficznym i teologicznym. Rozważania Collibera na temat duszy nie były do tej pory systematycznie przebadane, jednak, jak mam nadzieję wykazać, przynajmniej z dwóch powodów zasługują na uwagę. Po pierwsze, Colliber przyswaja sobie pewien zestaw terminów, pojęć i poglądów z Locke’owskiech Rozważań, modyfikuje je jednak dla potrzeb własnej koncepcji w sposób interesujący ze względów historycznych. Sporządza on krótką listę władz czy też operacji poznawczych, twierdząc przy tym, że wszystkie one są rodzajami doznań zmysłowych i percepcji pochodzącymi z jednej pojedynczej władzy. Twierdzi on przy tym, że niektóre z tych operacji przynależą ciału, podczas gdy inne, przede wszystkim doznawanie zmysłowe, nie. Po drugie, Colliber w systematyczny sposób odnosi ów wykaz do pośmiertnych stanów duszy. Obstaje on przy tym przy rozdzielności duszy i ciała oraz przedstawia rozbudowany opis zdolności i operacji duszy w jej oddzieleniu od ciała. Zarazem jednak dystansuje się on od poglądu Descartes’a, wedle którego dusza stanowi substancję niematerialną, która z istoty wyklucza wszystko co cielesne. Twierdzi, że dusza i ciało z natury różnią się, ale nie są całkowicie nieporównywalne.Bibliografia
Aquinas, St. Thomas. Summa Theologica. Supplement. In St. Thomas Aquinas, Summa Theologica. Vol. 5. Translated by Fathers of the English Dominican Province. Christian Classics, 1981.
Aquinas, St. Thomas. Summa Theologić. Latin text and English translation, introduction, notes, appendices & glossary. Vol. 11: Ia. 75–83. Edited by Timothy Suttor. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.
Aquinas, St. Thomas. Summa Theologić. Latin text and English translation, introduction, notes, appendices & glossary. Vol. 12: Ia. 84–89. Edited by Paul T. Durbin. Cambridge: Cambridge University Press, 2006.
Ball, Bryan W. The Soul Sleepers: Christian Mortalism from Wycliffe to Priestley. Cambridge: James Clarke, 2008.
Clarke, Desmond M. Descartes’s Theory of Mind. Oxford: Clarendon Press, 2003.
Colliber, Samuel. An Impartial Enquiry Into the Existence and Nature of God: Being A Modest Essay Towards a More Intelligible Account of the Divine Perfections. The Third Edition. London: Robinson, 1735 [1718].
Colliber, Samuel. Free Thoughts Concerning Souls. In Four Essays. Bristol: Thoemmes, 1990 [1734].
Dempsey, Liam P. “A Compound Wholly Mortal“: Locke and Newton on the Metaphysics of (Personal) Immortality“. British Journal for the History of Philosophy 19, no. 2 (2011), pp. 241–164. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/09608788.2011.555161
Descartes, René. The Philosophical Writings of Descartes. 2 vols. Translated by John Cottingham, Robert Stoothoff, and Dugald Murdoch. Cambridge: Cambridge University Press, 1985.
Descartes, René. The Philosophical Writings of Descartes. Vol. 3: The Correspondence. Translated by John Cottingham, Robert Stoothoff, Dugald Murdoch, and Anthony Kenny. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.
Fowler, C. F. Descartes on the Human Soul. Philosophy and the Demands of Christian Doctrine. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 1999.
Forstrom, K. Joanna S. John Locke and Personal Identity. Immortality and Bodily Resurrection in 17th-Century Philosophy. Continuum, 2010.
Garber, Daniel. “Soul and Mind: Life and Thought in the Seventeenth Century”. In The Cambridge History of Seventeenth-Century Philosophy, edited by Daniel Garber and Michael Ayers, pp. 759–795. Cambridge: Cambridge University Press, 1998. DOI: http://dx.doi.org/10.1017/CHOL9780521307635.025
Goetz, Stewart, and Charles Taliaferro. A Brief History of the Soul. Wiley-Blackwell, 2011.
Hatfield, Gary. “The Cognitive Faculties”. In The Cambridge History of Seventeenth- Century Philosophy, edited by Daniel Garber and Michael Ayers, pp. 953–1002. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. DOI: http://dx.doi.org/10.1017/CHOL9780521572330.002
Hobbes, Thomas. Leviathan, or The Matter, Forme, & Power of a Common-Wealth Ecclesiasticall and Civill, London: Andrew Crooke, 1651.
Jolley, Nicholas. Locke. His Philosophical Thought, Oxford: Oxford University Press, 1999.
Lähteenmäki, Vili. “Locke and Active Perception”. In Active Perception in the History of Philosophy. From Plato to Modern Philosophy, edited by José Filipe Silva and Mikko Yrjönsuuri, pp. 223–239. Springer, 2014.
Locke, John. An Essay Concerning Human Understanding. Edited by Peter H. Nidditch. Oxford: Clarendon Press, 1975 [1690].
Marshall, John. “Locke, Sociniansim, „socinianism”, and Unitarianism”. In English Philosophy in the Age of Locke, edited by M. A. Stewart, pp. 111–182. Oxford: Clarendon Press, 2000.
More, Henry. The Immortality of The Soul. Edited by A. Jacob. Dordrecht: Martinus Nijhoff, 1987 [1659].
Nuovo, Victor. “Locke’s Theology, 1694–1704”. In English Philosophy in the Age of Locke, edited by M. A. Stewart, pp. 183–215. Oxford: Clarendon Press, 2000.
Reid, Jasper. “Henry More on Material and Spiritual Extension“. Dialogue XLII (2003), pp. 531–558. Reid, Jasper. The Metaphysics of Henry More. Dordrecht: Springer, 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.1017/S0012217300004789
Scribano, Emanuela. “I sociniani e la metafísica moderna: il caso di Samuel Colliber” [The Socinians and modern metaphysics: the case of Samuel Colliber]. In Filosofia, scienza e politica nel settegento britannico, edited by Luigi Turco, pp. 303–314. Padova: Il Poligrafo, 2003.
Stewart, M. A. “Arguments for the Existence of God: The British Debate”. The Cambridge History of Eighteenth-Century Philosophy, edited by Knud Haakonssen, pp. 710–730. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. DOI: http://dx.doi.org/10.1017/CHOL9780521867436.005
Stump, Eleonore. Aquinas. London: Routledge, 2003.
Thiel, Udo. “Personal Identity”. In The Cambridge History of Seventeenth-Century Philosophy, edited by Daniel Garber and Michael Ayers, pp. 868–912. Cambridge: Cambridge University Press, 1998.
Thiel, Udo. The Early Modern Subject. Self-Consciousness and Personal Identity from Descartes to Hume. Oxford: Oxford University Press, 2011.
Wainwright, Arthur W. “Introduction”. In John Locke, A Paraphrase and Notes on the Epistles of St. Paul, edited by Arthur W. Wainwright. 2 vols. Oxford: Clarendon Press, 1987.
Yolton, John W. Thinking Matter. Materialism in Eighteenth-Century Britain. Oxford: Basil Blackwell, 1983.
Yolton, John W. “Introduction”. In Samuel Colliber, Free Thoughts Concerning Souls. In Four Essays. Bristol: Thoemmes, 1990.
Yolton, John W. The Two Intellectual Worlds of John Locke. Man, Person, and Spirits in the Essay. Ithaca: Cornell University Press, 2004.
Yolton, John W. “Colliber, Samuel”. In The Continuum Encyclopedia of British Philosophy, edited by A. C. Grayling, Naomi Goulder, and Andrew Pyle, p. 673. Continuum, 2006.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 626
Liczba cytowań: 0