Rola mass mediów w kulturze społeczeństwa jednowymiarowego Herberta Marcusego (przełożył Tomasz Kupś)
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2014.019Słowa kluczowe
Herbert Marcuse, społeczeństwo „jednowymiarowe”, człowiek „jednowymiarowy”, mass media, manipulacja świadomościąAbstrakt
W artykule, w odniesieniu do idei H. Marcusego, rozważany jest problem wpływu nowoczesnych mass mediów na ideologizację społeczeństwa oraz powstanie człowieka „jednowymiarowego”. Na podstawie twierdzenia H. Marcusego, że nowoczesna kultura, która powstaje za pomocą środków masowego przekazu, pozbawia człowieka wszelkiej możliwości oryginalnego sposobu istnienia i myślenia, autor podejmuje problem manipulacji świadomością we współczesnych warunkach.
Bibliografia
Marcuse H., Eros i cywilizacja, tłum. Hanna Jankowska, Arnold Pawelski, Warszawa 1998.
Marcuse H., Człowiek jednowymiarowy: badania nad ideologią rozwiniętego społeczeństwa przemysłowego, wstęp Wiesław Gromczyński, tłum. Stanisław Konopacki, Zofia Koenig i in., Warszawa 1991.
Marcuse H., Kultur und Gesellschaft, Bd. 2, Frankfurt am Main 1968.
Markuze G., Èros icivilizaciâ. Odnomernyj čelovek: Issledovanie ideologii razvitogo industrialʹnogoobŝestva, Mockva 2003.
Markuze G., Zamečaniâk utočneniû opredeleniâ kulʹtury, w: tenże, Kritičeskaâ teoriâ obŝestva: Izbrannye raboty po filosofii i socialʹnoj kritike, Mockva 2011.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1831
Liczba cytowań: 0