Krytyka religii pozytywnej w filozofii Hegla
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2014.008Słowa kluczowe
Krytyka religii, ateizm, Chrześcijaństwo, moralność, etykaAbstrakt
Warto przypomnieć mniej znany aspekt Heglowskiej filozofii religii, polegający na radykalnej krytyce zinstytucjonalizowanego Chrześcijaństwa. Te zarzuty dotyczyły przede wszystkim Kościoła Rzymskokatolickiego, w przeciwieństwie do protestantyzmu, bardziej cenionego przez Hegla. Hegel eksponował brak biblijnej legitymizacji dla istnienia i funkcjonowania instytucji Kościoła, interpretując Chrześcijaństwo jako dobrowolne stowarzyszenie, a nie instytucję o charakterze masowym. Po drugie, wskazywał na potencjalne, negatywne implikacje etyki religii pozytywnej. Takie poglądy pozwalają umieścić praktyczne implikacje Heglowskiej filozofii religii w nurcie sięgającym XVII wiecznej krytyki religii m. in. Spinozy czy Hobbesa, prowadzącym przez radykalną krytykę Oświeceniową aż do marksowsko – heglowskiego, XIX – wiecznego nurtu, reprezentowanego przez Davida Straussa, Bruno Bauera, Ludwiga Feuerbacha i Karola Marksa.
Poglądy Hegla współcześnie mogą stanowić istotny głos w debacie na temat sekularyzacji rozumianej jako rozdział instytucji publicznych i religijnych. Wyjaśniają także genezę ważnego nurtu myślowego w Europie Zachodniej, kontestującego ważność autorytetów, szczególnie religijnych.
Bibliografia
Hegel G. W. F., Pisma wczesne z filozofii religii, tłum. G. Sowinski, Kraków 1999.
Hegel G. W. F., Wykłady z filozofii dziejów, tłum. J. Grabowski i A. Landman, Warszawa 1958.
Herder J. G., Myśli o filozofii dziejów, tłum. J. Gałecki, Warszawa 2000.
Szocik K., Krytyka instytucji kościoła i relacji kościół – państwo w filozofii Kierkegaarda, „Przegląd Filozoficzny. Nowa seria” 1/65, 2008.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1910
Liczba cytowań: 0