Fenomenologia na drodze myślowej Martina Heideggera
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2014.004Słowa kluczowe
Husserl, Heidegger, fenomenologiaAbstrakt
Fenomenologia w dwudziestym wieku wiąże się z filozofią Edmunda Husserla. Punktem wyjścia jego myślenia jest założenie korelacji świata i świadomości. Podstawowe pojęcie intencjonalności świadomości ukazuje, że świadomość jest zawsze świadomością czegoś. Tak więc wszelkie bycie tego, co bytuje, istnieje o tyle, o ile ma odniesienie do doświadczającej, postrzegającej i myślącej świadomości. Swiat jest zatem korelatem świadomości.
Fenomenologia nie jest początkiem drogi myślowej Martina Heideggera. Jego myślenie filozoficzne ma swoje korzenie w teologii i wczesnej fascynacji ontologią. Droga myślowa Heideggera wiedzie przez fenomenologię i ontologię fundamentalną ku myśleniu bycia (Seinsdenken).
Husserl położył podwaliny pod fenomenologię w swoim dziele Logische Untersuchungen. Heidegger był tym dziełem zawsze zafascynowany. Nie mógł tylko zaakceptować fenomenologii jako filozofii transcendentalnej. Natomiast w pierwotnej fenomenologicznej zasadzie „ku rzeczom samym” („zu den Sachen selbst“) widział doskonałą możliwość filozofowania i myślenia metafizycznego.
Przez dziesięć lat był Heidegger postacią wiodącą wśród młodych fenomenologów we Fryburgu Bryzgowijskim, uznawaną również przez samego Husserla. Później ich drogi myślowe się rozeszły.
Heidegger zajmował się fenomenologią przez całe życie. Od ukazania się jego Sein und Zeit przejął, zajmowaną dotąd przez Husserla, wiodącą pozycję w ruchu fenomenologicznym. Heidegger zarzucał Husserlowi, że ten nie wyciągnął konsekwencji ontologicznych z fenomenologii. Zawsze ubolewał nad tym, że ostatecznie ich drogi się rozeszły.Bibliografia
Heidegger M., Sein und Zeit, Gesamtausgabe, Ausgabe letzter Hand, Band 2., Frankfurt am Main 1977.
Heidegger M., Wegmarken, Gesamtausgabe, Ausgabe letzter Hand, Band 9., Frankfurt am Main 2004.
Heidegger M., Unterwegs zur Sprache, Gesamtausgabe, Ausgabe letzter Hand, Band 12., Frankfurt am Main 1985.
Heidegger M., Zur Sache des Denkens, Gesamtausgabe, Ausgabe letzter Hand, Band 14., Frankfurt am Main 2007.
Heidegger M., Seminare, Gesamtausgabe, Ausgabe letzter Hand, Band 15., Frankfurt am Main 2005.
Heidegger M., Reden und andere Zeugnisse eines Lebensweges, Gesamtausgabe, Ausgabe letzter Hand, Band 16., Frankfurt am Main 2000.
Heidegger M., Einführung in die Phänomenologische Forschung, Gesamtausgabe, Ausgabe letzter Hand, Band 17., Frankfurt am Main 2006.
Heidegger M., Platon: Sophistes, Gesamtausgabe, Ausgabe letzter Hand, Band 19., Frankfurt am Main 1992.
Heidegger M., Prolegomena zur Geschichte des Zeitbegriffs, Gesamtausgabe, Ausgabe letzter Hand, Band 20., Frankfurt am Main, 1994.
Heidegger M., Die Grundprobleme der Phänomenologie, Gesamtausgabe. Ausgabe letzter Hand, Band 24., Frankfurt am Main 1997.
Heidegger M., Phänomenologische Interpretation von Kants Kritik der reinen Vernunft, Gesamtausgabe, Ausgabe letzter Hand, Band 25., Frankfurt am Main 1995.
Heidegger M., Zur Bestimmung der Philosophie, Gesamtausgabe, Ausgabe letzter Hand, Band 56/57., Frankfurt am Main 1999.
Heidegger M., Grundprobleme der Phänomenologie, Gesamtausgabe, Ausgabe letzter Hand, Band 58., Frankfurt am Main 1992.
Heidegger M., Phänomenologie der Anschauung und des Ausdrucks. Theorie der philosophischen Begriffsbildung, Gesamtausgabe, Ausgabe letzter Hand, Band 59., Frankfurt am Main 1993.
Heidegger M., Phänomenologie des religiösen Lebens, Gesamtausgabe, Ausgabe letzter Hand, Band 60, Frankfurt am Main 2011.
Heidegger M., Phänomenologische Interpretation zu Aristoteles. Einführung in die phänomenologische Forschung, Gesamtausgabe, Ausgabe letzter Hand, Band 61., Frankfurt am Main 1994.
Heidegger M., Phänomenologische Interpretation ausgewählter Abhandlungen des Aristoteles zu Ontologie und Logik, Gesamtausgabe, Ausgabe letzter Hand, Band 62., Frankfurt am Main 2005.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 981
Liczba cytowań: 0