Związki ontologii Leibniza z wczesnymi poglądami Kanta
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2012.012Słowa kluczowe
Leibniz, Kant, metafizyka, ontologia, Bóg, monadaAbstrakt
Artykuł dotyczy relacji między metafizyką Leibniza a wczesnymi poglądami Kanta, zwłaszcza w dziedzinie ontologii. Skupiam się na dwóch traktatach Kanta z okresu przedkrytycznego: Principiorum primorum cognitionis metaphysicae nova dilucidatio i Der einzig mögliche Beweisgrund zu einer Gottes demonstracji des Daseins. W obu Kant rozwija problem ontologicznej argumentacji na istnienie Boga, a w efekcie porusza problem dowodu ontologicznego jako takiego. We wspomnianych rozprawach Kant nie przedstawia swego krytycznego stanowiska jak to zrobił w „Krytyce Czystego Rozumu”, ale i tu dystansuje się od punktu widzenia Leibniza.
Bibliografia
Kant I. Krytyka czystego rozumu, przeł. R. Ingarden, t. 1, Warszawa 1957.
Kant I., Jedyna możliwa podstawa dowodu na istnienie Boga, przeł. Translatorium Filozofii Niemieckiej IF UMK, [w:] tenże, Dzieła zebrane, t. 1, Toruń 2010.
Kant I., Krytyka praktycznego rozumu, przeł. I. Gałecki, Warszawa 1983.
Kant I., Nowe wyjaśnienie pierwszych zasad poznania metafizycznego, przeł. A. Grzeliński, [w:] I. Kant, Działa zebrane, t. 1, Toruń 2010.
Leibniz G. W., Monadologia, przeł. H. Elzenberg, Toruń 1991.
Żelazny M., Idea wolności w filozofii Kanta, Toruń 2001.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 911
Liczba cytowań: 0