Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Studia z Historii Filozofii

Dlaczego widok cierpienia bohaterów dramatu sprawia nam przyjemność? Rozważania o inspiracji etyki i estetyki Fryderyka Schillera ze strony Jean- -Baptiste’a Du Bos
  • Strona domowa
  • /
  • Dlaczego widok cierpienia bohaterów dramatu sprawia nam przyjemność? Rozważania o inspiracji etyki i estetyki Fryderyka Schillera ze strony Jean- -Baptiste’a Du Bos
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 2 (2011) /
  4. ROZPRAWY

Dlaczego widok cierpienia bohaterów dramatu sprawia nam przyjemność? Rozważania o inspiracji etyki i estetyki Fryderyka Schillera ze strony Jean- -Baptiste’a Du Bos

Autor

  • Kinga Kaśkiewicz Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń

DOI:

https://doi.org/10.12775/szhf.2011.010

Słowa kluczowe

estetyka, cierpienie, sztuka dramatyczna, Fryderyk Schiller, Jean-Baptiste Du Bos

Abstrakt

Głównym przedmiotem niniejszego artykułu jest problem negatywnej przyjemności czy patosu, będącego cechą sztuki dramatycznej. W XVIII wieku we Francji Charles Batteux zdefiniował sztukę jako aktywność ludzką, której jedynym celem jest sprawianie przyjemności. Widziane w tym świetle akcje dramatów, pełne intryg, zbrodni i przerażających czy nawet szalonych postaci stały w oczywistej sprzeczności do teorii sztuki rozumianej jako przyjemność. Główni estetycy francuscy, Jean-Baptiste Du Bos, Gotthold Ephraim Lessing i Friedrich Schiller usiłowali rozwiązać ten problem – ten ostatni przy użyciu teorii estetycznej Immanuela Kanta. Ich próby zaowocowały ciekawymi koncepcjami sztuki dramatycznej, takimi jak użycie poczucia wzniosłości do pokazania tragedii świata i godności człowieka.

Bibliografia

Batteux Ch., Les Beaux-Arts réduits à un même principe, Paris 1989.

Burke E., Dociekania filozoficzne o pochodzeniu naszych idei wzniosłości i piękna, przeł. P. Graff, Warszawa 1968.

Du Bos J. B., Réflexions critiques sur la poésie et sur la peinture, Paris 1993 .

Jaspers K., O tragiczności, przeł. A. Wołkowicz, [w:] Filozofia egzystencji, Warszawa 1990.

Kant I., Krytyka władzy sądzenia, przeł. J. Gałecki, Warszawa 1986.

Kant I., Rozważania o uczuciu piękna i wzniosłości, przeł. D. Pakalski i M. Żelazny [w:] tenże, Dzieła zebrane, t. 1, Toruń 2010.

Lessing G. E., Dramaturgia hamburska, przeł. Cz. Przymusiński, [w:] tenże, Dzieła wybrane, Warszawa 1959.

Lessing G. E., Laokoon, przeł. H. Zymon-Dębicki, [w:] Dzieła wybrane, red. A. Sowiński, t. 3, Warszawa 1959.

Lombard A., L’abbé du Bos un initiateur de la pensée moderne (1670–1742), Paris 1913.

Schiller F., O patetyczności, [w:] Goethe i Schiller o dramacie i teatrze. Wybór pism, przeł. O. Dobijanka, Wrocław 1959.

Schiller F., O powodach, dla których tematy tragiczne dostarczają nam przyjemności, [w:] Goethe i Schiller o dramacie i teatrze. Wybór pism, przeł. O . Dobijanka, Wrocław 1959.

Schiller F., O sztuce tragicznej, [w:] Goethe i Schiller o dramacie i teatrze. Wybór pism, przeł. O . Dobijanka, Wrocław 1959.

Schiller F., O współczesnym teatrze niemieckim, [w:] Goethe i Schiller o dramacie i teatrze. Wybór pism, przeł. O. Dobijanka, Wrocław 1959.

Schiller F., O współczesnym teatrze niemieckim, [w:] Goethe i Schiller o dramacie i teatrze. Wybór pism, przeł. O. Dobijanka, Wrocław 1959.

Schiller F., O wzniosłości, przeł. J. Prokopiuk [w:] tenże, Listy o estetycznym wychowaniu człowieka i inne rozprawy, Warszawa 1972.

Schiller F., Szkice z filozofii i estetyki, przeł. K. Kaśkiewicz, [w:] tenże, Kallias, czyli o pięknie, Kęty 2007.

Schiller F., Teatr jako instytucja moralna, [w:] Goethe i Schiller o dramacie i teatrze. Wybór pism, przeł. O. Dobijanka, Wrocław 1959.

Shaftesbury A. A. C., Moraliści, przeł. A. Grzeliński, [w:] tenże, List o entuzjazmie. Moraliści, Toruń 2007.

Shakespeare W., Hamlet, książę Danii, przeł. S. Barańczak, Poznań 1990.

Simmel G., Estetyka ciężkości, [w:] tenże, Most i drzwi. Wybór esejów, przeł. M. Łukasiewicz, Warszawa 2006.

Studia z Historii Filozofii

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2011-12-05

Jak cytować

1.
KAŚKIEWICZ, Kinga. Dlaczego widok cierpienia bohaterów dramatu sprawia nam przyjemność? Rozważania o inspiracji etyki i estetyki Fryderyka Schillera ze strony Jean- -Baptiste’a Du Bos. Studia z Historii Filozofii [online]. 5 grudzień 2011, T. 2, nr 2, s. 149–163. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/szhf.2011.010.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 2 (2011)

Dział

ROZPRAWY

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 814
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

estetyka, cierpienie, sztuka dramatyczna, Fryderyk Schiller, Jean-Baptiste Du Bos
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa