Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Studia z Historii Filozofii

Moralna powinność, autonomia i poważanie. Kantowska koncepcja „libertas indifferentiae” między Wolffem i Crusiusem (Przełożył Mirosław Żelazny)
  • Strona domowa
  • /
  • Moralna powinność, autonomia i poważanie. Kantowska koncepcja „libertas indifferentiae” między Wolffem i Crusiusem (Przełożył Mirosław Żelazny)
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 2 Nr 2 (2011) /
  4. ROZPRAWY

Moralna powinność, autonomia i poważanie. Kantowska koncepcja „libertas indifferentiae” między Wolffem i Crusiusem (Przełożył Mirosław Żelazny)

Autor

  • Heiner F. Klemme Martin-Luther-Universität, Halle-Wittenberg

DOI:

https://doi.org/10.12775/szhf.2011.005

Słowa kluczowe

Immanuel Kant, libertas indifferentiae, prawo moralne, wybór, obowiązek

Abstrakt

Główne pytanie stawiane w artykule brzmi: czy Kantowska koncepcja wyboru pomiędzy tym, co jest moralnie dobre a tym, co złe pojawiła się już w 1785 roku (tzn. w jego Ugruntowaniu metafizyki moralności)? Odpowiedź jest pozytywna. Porównanie z koncepcjami Crusiusa i Wolffa jest kluczowe dla wyjaśnienia złożoności stanowiska Kanta dotyczącego libertas indifferentiae. Jeśli nasze postępowanie jest rozsądne albo ma racjonalny cel, możemy zawsze nakierować swoje działanie na określone perspektywy. Kiedy postępujemy moralnie, korygujemy swoje zachowanie zgodnie z dyrektywami prawa moralnego, tymczasem gdy działamy niemoralnie, nie możemy poprawić swojego postępowania poprzez odwołanie się do dyrektywy wyznaczonej przez nasz czysty rozum praktyczny, ale choć nie możemy działać rozsądnie, to przecież działamy racjonalnie i celowo. Kantowska zasada alternatywnej możliwości ludzkiego zachowania zakłada, że posiadamy dwa rodzaje uzasadnienia naszego zachowania, które odnoszą się do dwóch różnych nadrzędnych celów naszej woli i działania. Stąd nasz szacunek dla prawa moralnego nie chroni nas przed uchylaniem się od obowiązku.

Bibliografia

Achenwall G., Pütter J. St., Elementa iuris naturae /Anfangsgründe des Naturrechts, przeł. J. Schröder, Frankfurt nad Menem–Lipsk 1995.

Crusius Ch. A., Anweisung vernünftig zu leben, Darinnen nach Erklärung der Natur des menschlichen Willens die natürlichen Pflichten und allgemeinen Klugheitslehren im richtigen Zusammenhange vorgetragen werden, Lipsk 1744.

Kant I., Krytyka czystego rozumu, przeł. R. Ingarden, Kęty 2001.

Kant I., Metafizyka moralności, przeł. W. Galewicz, [w:] tenże, Dzieła zebrane, tom V: Religia w obrębie samego rozumu. Spór fakultetów. Metafizyka moralności, przeł. A. Bobka, W. Galewicz, M. Żelazny, Toruń 2011.

Kant I., Uzasadnienie metafizyki moralności, przeł. M. Wartenberg, Kęty 2001.

Klemme H. F., Internalismo motivazionale. Profilo di un punto di vista kantiano, [w:] „Verifiche”, Padova 2004.

Klemme H. F., Praktische Gründe und moralische Motivation. Eine deontologische Perspektive, [w:] H. F. Klemme, M. Kühn, D. Schönecker (red.), Moralische Motivation. Kant und die Alternativen, Hamburg 2006.

Moore G. E., Grundprobleme der Ethik, Monachium 1975.

Tugendhat E., Der Begriff der Willensfreiheit, [w:] tenże, Philosophische Aufsätze, Frankfurt am Main 1992.

Wolff Ch., Vernünfftige Gedancken von Gott, Der Welt und der Seele des Menschen, Auch allen Dingen überhaupt, Halle 1751.

Studia z Historii Filozofii

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2011-12-05

Jak cytować

1.
KLEMME, Heiner F. Moralna powinność, autonomia i poważanie. Kantowska koncepcja „libertas indifferentiae” między Wolffem i Crusiusem (Przełożył Mirosław Żelazny). Studia z Historii Filozofii [online]. 5 grudzień 2011, T. 2, nr 2, s. 77–88. [udostępniono 31.3.2023]. DOI 10.12775/szhf.2011.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 2 Nr 2 (2011)

Dział

ROZPRAWY

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 789
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Immanuel Kant, libertas indifferentiae, prawo moralne, wybór, obowiązek
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa