Teoria sztuk plastycznych u Ortegi y Gasseta
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2010.012Słowa kluczowe
Jose Ortega y Gasset, teoria sztuk plastycznych, filozofia hiszpańskaAbstrakt
W moim artykule chciałbym podkreślić ważność filozofii hiszpańskiej i wskazać na jej znaczenie w XX wieku, w szczególności w odniesieniu do teorii sztuk plastycznych, która to jest głównym obiektem mojego zainteresowania. Chciałbym również zwrócić uwagę na metodę, której używa Ortega w badaniach nad sztuką – odniesienie przedmiotu do życia. Niemniej jednak, co jeśli Ortega y Gasset wyczerpał badania nad tematem sztuki? Czy jego filozofia jest spójna z tymi badaniami? Problemy te rozważam analizując prace Jose Ortegi y Gasseta. Przeszkodę w tychże analizach stanowi brak polskich tłumaczeń jego dzieł. Opublikowano jedynie kilka książek tego filozofa w języku polskim. Z jednej strony myśl Gasseta stanowi doskonały przykład filozofii hiszpańskiej, ukazującej życie codzienne charakterystyczne dla tego kraju zamiast tworzenia abstrakcyjnego systemu. Z drugiej zaś znajomość filozofii europejskiej przez Ortegę y Gasseta pomogła mu, jako jednemu z nielicznych, otworzyć umysły rodaków na bogate dziedzictwo myśli europejskiej.
Bibliografia
Gaj R., Ortega y Gasset, Warszawa 2007.
Guy A., Historia de la filozofia española, Barcelona 1985.
Ortega y Gasset J., Adam w raju, [w:] tegoż, Dehumanizacja sztuki i inne eseje, przeł. P. Niklewicz, wybrał i wstępem opatrzył S. Cichowicz, Warszawa 1980.
Ortega y Gasset J., Velazquez i Goya, Warszawa 1993.
Rafael A., El naufrago ilusionado. La estetica de Jose Ortga y Gasset, wyd. Siglo XXI, Madryt 1997.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1059
Liczba cytowań: 0