Religia jako resentyment w filozofii Fryderyka Nietzschego
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2010.010Słowa kluczowe
Fryderyk Nietzsche, resentyment, wola, ascetyzm, religia chrześcijańskaAbstrakt
Nietzscheański sposób rozumienia resentymentu jest zakorzeniony w tradycji naturalistycznej, niemniej autor Zaratustry poszukuje psychologicznych źródeł w pragnieniu istnienia za wszelką cenę (wyraźnie nawiązując do myśli Schopenhauera). Nietzsche sprzeciwia się jakiemukolwiek poświęceniu czy ascetyzmowi. Uważa, że takie postawy jak celibat duchownych cechują się hipokryzją, jako że u ich podstaw leży i przez nie wyraża się brak siły, by poradzić sobie z życiem. Dla Nietzschego religia chrześcijańska jest najlepszym przykładem poświęcania dóbr, które niewolnik (używając Heglowskiej terminologii) widzi każdego dnia. Taki pogląd na życie wymaga przełamania woli danej jednostki i zupełnego ignorowania przez nią dóbr materialnych.
Bibliografia
Nietzsche F., Antychryst, przeł. L. Staff, Warszawa 1907.
Nietzsche F., Ecce Homo, przeł. L. Staff, Warszawa 1906.
Nietzsche F., Wiedza radosna, przeł. L. Staff, Warszawa 1911.
Nietzsche F., Z genealogii moralności, przeł. L. Staff, Kraków 2003.
Żelazny M., Estetyka filozoficzna, Toruń 2009.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 957
Liczba cytowań: 0