Muzyka: definicja – harmonia – bytowanie – transcendencja
Garść refleksji nad węzłowymi problemami filozofii muzyki w myśli Mirosława Żelaznego
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2024.016Słowa kluczowe
philosophy of musicAbstrakt
The article discusses selected issues from the philosophy of music that Mirosław Żelazny addressed in his works. These problems, discussed many times by outstanding music theorists and philosophers, will always raise a number of doubts. An example of this statement is the definition of music, which has been formulated many times in subsequent centuries, and yet, each of them still raises many doubts. Harmony, which can be understood in two ways in music, will also always provoke questions about the relationship between the science of combining chords and the harmonious character of the entire work. The numerous doubts concerning the ontological status of a musical work are another unresolved, or perhaps insoluble, issue. And finally, there remains the problem of understanding music as a transcendent entity, especially considering its profound content. All the problems mentioned above receive many new possibilities of understanding thanks to the remarks that can be found in the works of Mirosław Żelazny.
Bibliografia
Bloch Ernst. 1918. Geist der Utopie. München–Leipzig: Verlag von Duncker & Humblot.
Bloch Ernst. 1959. Das Prinzip Hoffnung. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.
Cassirer Ernst. 2022. Filozofia form symbolicznych, t. 3: Fenomenologia poznania, przeł. Andrzej Karalus, Przemysław Parszutowicz. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
Hartmann Nicolai. 1962. Das Problem der geistigen Seins. Untersuchungen zur Grundlegung der Geschichtsphilosophie und der Geisteswissenschaften. Berlin–New York: Walter de Gruyter.
Hegel Georg W. F. 1967. Wykłady o estetyce, t. 3, przeł. Janusz Grabowski, Adam Landman, objaśnieniami opatrzył Adam Landman. Warszawa: PWN.
Jaspers Karl. 2019. Filozofia, t. 1: Filozoficzna orientacja w świecie, przeł. Mirosław Żelazny. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Jaspers Karl. 2020. Filozofia, t. 3: Metafizyka, przeł. Mirosław Żelazny. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Kant Immanuel. 2014. Dzieła zebrane, t. 4: Krytyka władzy sądzenia, przeł. Mirosław Żelazny. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Leibniz Gottfried W. 1969. Zasady natury i łaski oparte na rozumie, przeł. Stanisław Cichowicz. W: Wyznanie wiary filozofa. Rozprawa metafizyczna. Monadologia. Zasady natury i łaski oraz inne pisma filozoficzne, przeł. Juliusz Domański, Henryk Krzeczkowski, Henryk Moese, oprac. Stanisław Cichowicz. Warszawa: PWN.
Lewis Clive S. 2008. Opowieści z Narnii, t. 2: Książę Kaspian, przeł. Andrzej Polkowski. Poznań: Media Rodzina.
Lipka Krzysztof. 2024. „Definicja muzyki Pana Cogito”. Konteksty. Polska sztuka ludowa 1–2: 13–17.
Lissa Zofia. 1970. Wstęp do muzykologii. Warszawa: PWN.
Rilke Rainer M. 1979. Malte. Pamiętniki Malte-Lauridsa Brigge, przeł. Witold Hulewicz. Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik.
Scruton Roger. 2020. Muzyka jest ważna, przeł. Katarzyna Marczak. Kraków: Fundacja inCanto.
Tolkien John R. R. 1985. Silmarillion, przeł. Maria Skibniewska. Warszawa: Wydawnictwo Czytelnik.
Żelazny Mirosław. 2008. Podpatrzyć niebo. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Żelazny Mirosław. 2009. Estetyka filozoficzna. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Żelazny Mirosław. 2019. „Filozofia” Jaspersa. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 84
Liczba cytowań: 0