Koncepcja instytucji u Kondylisa i Gehlena
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2023.012Słowa kluczowe
Kondylis, Gehlen, antropologia, teoria instytucjiAbstrakt
Na podstawie swojej koncepcji antropologii Kondylis w porównaniu z modelem Gehlena rozszerza i uzupełnia funkcję i znaczenie instytucji dla społeczeństwa w kilku istotnych obszarach. Zgodnie z koncepcją greckiego uczonego jednostka przekazuje swoje dążenie do władzy w służbę organizmu społecznego, a instytucje, które są uważane za obiektywne, są odpowiedzialne za niezbędną dyscyplinę społeczną. Mają one zastosowanie tak długo, jak długo gospodarka i sposób produkcji – inaczej mówiąc, warunki życia zorganizowanego społeczeństwa – pozostają takie same. Jeżeli jednak w tym względzie dochodzi do zmian, również instytucje się zmieniają lub zmienia się ich interpretacja. W odróżnieniu od koncepcji Gehlena teoria instytucji Kondylisa ma większy potencjał eksplikatywny, gdyż pierwsza z wymienionych nie potrafi wyjaśnić przyczyn, dlaczego instytucje podlegają zmianom, a nawet zupełnie przestają istnieć. W artykule wykorzystano bardzo ciekawe źródło, jakim są zachowane fiszki Kondylisa, stanowiące wciąż jeszcze nieopublikowaną część jego spuścizny.
Bibliografia
Gehlen Arnold. 1956. Urmensch und Spätkultur: philosophische Ergebnisse und Aussagen. Frankfurt am Main: Athenäum-Verlag.
Gehlen Arnold. 2004. Moral und Hypermoral: Eine pluralistische Ethik. Frankfurt am Main: Klostermann.
Hauriou Maurice. 1965. Die Theorie der Institution und zwei andere Aufsätze. Hrsg. Roman Schnur. Berlin: Duncker & Humblot.
Ingold Tim. 1980. Hunters, Pastoralists and Ranchers. Reindeer Economies and Their Transformations. New York: Cambridge University Press.
Kondylis Panajotis. 1986. Konservativismus. Geschichtlicher Gehalt und Untergang. Stuttgart: Klett-Cotta.
Kondylis Panajotis. 1999. Das Politische und der Mensch. Grundzüge der Sozialontologie, Bd. 1: Soziale Beziehung, Verstehen, Rationalität. Berlin: Akademie Verlag.
Kondylis Panajotis. 2006. Machtfragen. Ausgewählte Beiträge zu Politik und Gesellschaft. Darmstadt: WBG.
Kondylis Panajotis. 2010. Der Niedergang der bürgerlichen Denk- und Lebensform. Die liberale Moderne und die massendemokratische Postmoderne. Berlin: Akademie Verlag.
Kondylis Panajotis. 2016. Der Philosoph und die Lust. Berlin: Xenomoi Verlag.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 244
Liczba cytowań: 0