Civilization Without Evil in Leszek Kołakowski’s Works
DOI:
https://doi.org/10.12775/szhf.2022.017Słowa kluczowe
Leszek Kołakowski, evil, ontological evil, experience of evil, episteme, sacrumAbstrakt
Leszek Kołakowski had a keen interest in the phenomenon of evil, and many of his works address this topic. Kołakowski made attempts to explore the origin of evil, human experiences of evil, changes in beliefs about evil in European consciousness throughout the ages, and he commented on the proposition that the world should be defined as free of evil. In his works, the phenomenon of evil was examined through the lens of two contextual perspectives: episteme and sacrum. This article explores the ways in which contemporary readers of Kołakowski’s works approach the problem of evil from these two perspectives. The paper discusses Kołakowski’s attempts to analyze the process of eliminating the traditional divide between good and evil and the rejection of Reason, Truth and Virtue in the Platonic and Aristotelean sense.
Bibliografia
Habermas, Rorty, Kołakowski. 1996. Stan filozofii współczesnej, transl. Józef Niżnik. Warszawa: IFiS PAN.
Kołakowski Leszek. 1966. Filozofia pozytywistyczna (od Hume’a do Koła Wiedeńskiego). Warszawa: PWN.
Kołakowski Leszek. 1990. “Bałwochwalstwo polityki”. In: Leszek Kołakowski, Cywilizacja na ławie oskarżonych, 237–264. Warszawa: Res Publica.
Kołakowski Leszek. 1990. “Cywilizacja na ławie oskarżonych”. In: Leszek Kołakowski, Cywilizacja na ławie oskarżonych, 195–214. Warszawa: Res Publica.
Kołakowski Leszek. 1990. “Iluzje demitologizacji”. In: Leszek Kołakowski, Cywilizacja na ławie oskarżonych, 215–236. Warszawa: Res Publica.
Kołakowski Leszek. 1990. “Odwet sacrum w kulturze świeckiej”. In: Leszek Kołakowski, Cywilizacja na ławie oskarżonych, 135–154. Warszawa: Res Publica.
Kołakowski Leszek. 1990. “Polityka i diabeł”. In: Leszek Kołakowski, Cywilizacja na ławie oskarżonych, 265–294. Warszawa: Res Publica.
Kołakowski Leszek. 1990. “Samozatrucie otwartego społeczeństwa”. In: Leszek Kołakowski, Cywilizacja na ławie oskarżonych, 155–177. Warszawa: Res Publica.
Kołakowski Leszek. 1999. “Jeśli Boga nie ma…”, transl. Tadeusz Baszniak, Maciej Panufnik, 9–192. In: Leszek Kołakowski, Jeśli Boga nie ma… Horror metaphysicus. Poznań: Zysk i S-ka.
Kołakowski Leszek. 2009. “Leibniz i Hiob. Metafizyka zła i doświadczenia zła”. In: Leszek Kołakowski, Czy Pan Bóg jest szczęśliwy i inne pytania, 9–19. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Kołakowski Leszek. 2009. “Ludzie są dobrzy”. In: Leszek Kołakowski, Czy Pan Bóg jest szczęśliwy i inne pytania, 240–247. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Kołakowski Leszek. 2010. “Nasza wesoła apokalipsa”. In: Leszek Kołakowski, Nasza wesoła apokalipsa. Wybór najważniejszych esejów, 343–354. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Kołakowski Leszek. 2010. “Troska o Boga w pozornie bezbożnej epoce”. In: Leszek Kołakowski, Nasza wesoła apokalipsa. Wybór najważniejszych esejów, 295–310. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Kołakowski Leszek. 2012. “Czy diabeł może być zbawiony?”. In: Leszek Kołakowski, Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań, 211–223. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Kołakowski Leszek. 2012. “Reprodukcja kulturalna i zapomnienie”. In: Leszek Kołakowski, Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań, 103–116. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Kołakowski Leszek. 2012. “Szukanie barbarzyńcy”. In: Leszek Kołakowski, Czy diabeł może być zbawiony i 27 innych kazań, 13–33. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Messadié Gerald. 1993. Diabeł – historia powszechna, transl. Krystyna Szeżyńska-Maćkowiak. Warszawa: Wydawnictwo Da Capo.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 889
Liczba cytowań: 0