Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Studia z Historii Filozofii

How Is Moral Education Possible? Antinomies of the Kantian Philosophy of Education
  • Strona domowa
  • /
  • How Is Moral Education Possible? Antinomies of the Kantian Philosophy of Education
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 11 Nr 2 (2020): The Philosophy of Immanuel Kant And Its Reception /
  4. ROZPRAWY

How Is Moral Education Possible? Antinomies of the Kantian Philosophy of Education

Autor

  • Stanisław Gałkowski Jesuit University Ignatianum in Krakow https://orcid.org/0000-0003-1084-0487

DOI:

https://doi.org/10.12775/szhf.2020.016

Słowa kluczowe

Immanuel Kant, autonomy, education, moral development, grace

Abstrakt

This paper is an attempt to reconstruct (and therefore to interpret) the concept of moral education and development contained in Kant’s writings as well as to show ways to avoid the difficulties that arise within his system. The basic problem is how to reconcile – within one system – Kant’s conviction of the importance of upbringing with the claim that autonomy, treated both as the goal of education and a feature of a mature man, means no subordination to external influences, which indirectly questions the possibility of exerting educational influence. The similar question is Stanisław Gałkowski the relationship between respect for humanity and the belief that humanity relies on rationality and autonomy, which children do not yet possess. In my opinion, these difficulties can be dispelled by taking into account the subsequent phases of human development which can be found in the writings of the thinker from Königsberg, while pointing to the necessary role of grace as a causative agent of emerging human morality.

Bibliografia

Gałkowski Jerzy W. 1971. “Z historii pojęcia wolności – Duns Szkot, Kant, Sartre”. Roczniki Filozoficzne XIX (2): 63–88.

Gałkowski Stanisław. 2016. Długomyślność. Wprowadzenie do filozofii wychowania. Kraków: Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.

Höffe Otfried. 1995. Immanuel Kant. Transl. Andrzej. M. Kaniowski, Warszawa: PWN.

Kant Immanuel. 1999. Groundwork of The Metaphysics of Moral. In: Immanuel Kant. 1999. Practical Philosophy. Transl. Mary J. Gregor. Cambridge: University Press.

Kant Immanuel. 1999. The Metaphysics of Moral. In: Immanuel Kant. 1999. Practical Philosophy. Transl. Mary J. Gregor. Cambridge: Cambridge University Press.

Kant Immanuel. 2006. Anthropology from a Pragmatic Point of View. Transl. Robert B. Louden. Cambridge: Cambridge University Press.

Kant Immanuel. 2016. Critique of Practical Reason. Transl. Thomas Kingsmill Abbott. In: Immanuel Kant. 2016. The Collected Works. Hastings: Delphi Classics.

Kant Immanuel. 2016. On Education. Transl. Annette Churton. In: Immanuel Kant. The Collected Works. Hastings: Delphi Classics.

Kant Immanuel. 2016. Religion Within the Bounds of Bare Reason. Transl. Thomas Kingsmill Abbott. In: Immanuel Kant. The Collected Works. Hastings: Delphi Classics.

Kuderowicz Zbigniew. 2000. Kant. Warszawa: Wiedza Powszechna.

MacIntyre Alasdair. 2007. After Virtue. A Study in Moral Theory. Notre Dame: University of Notre Dame Press.

Wojtyła Karol. 1991. Zagadnienie podmiotu moralności. Lublin: RW KUL.

Woroniecki Jacek. 1986. Katolicka etyka wychowawcza. Vol. 1. Lublin: RW KUL.

Studia z Historii Filozofii

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2020-04-09

Jak cytować

1.
GAŁKOWSKI, Stanisław. How Is Moral Education Possible? Antinomies of the Kantian Philosophy of Education. Studia z Historii Filozofii [online]. 9 kwiecień 2020, T. 11, nr 2, s. 123–138. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/szhf.2020.016.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 11 Nr 2 (2020): The Philosophy of Immanuel Kant And Its Reception

Dział

ROZPRAWY

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 405
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Immanuel Kant, autonomy, education, moral development, grace
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa