Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Toruńskie Studia Bibliologiczne

iGen jako użytkownik informacji w kontekście kategorii generacji – próba ujęcia na podstawie książki Jean M. Twenge iGen. Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa, 2019, ss. 376
  • Strona domowa
  • /
  • iGen jako użytkownik informacji w kontekście kategorii generacji – próba ujęcia na podstawie książki Jean M. Twenge iGen. Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa, 2019, ss. 376
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 12 Nr 2 (23) (2019) /
  4. Artykuły recenzyjne

iGen jako użytkownik informacji w kontekście kategorii generacji – próba ujęcia na podstawie książki Jean M. Twenge iGen. Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa, 2019, ss. 376

Autor

  • Monika Janusz-Lorkowska Uniwersytet Warszawski. Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii https://orcid.org/0000-0002-4411-6537

DOI:

https://doi.org/10.12775/TSB.2019.018

Słowa kluczowe

iGen, Alfa, Pokolenie C, Pokolenie Z, generacja, czytelnictwo dzieci i młodzieży, nowe media, użytkowanie informacji, użytkownik informacji, komunikacja bibliologiczna

Abstrakt

Celem artykułu jest wyjaśnienie pojęcia „iGen”, wprowadzonego do literatury naukowej przez amerykańską psycholog J. M. Twenge, przy uwzględnieniu innych terminów dotyczących najmłodszego pokolenia, takich jak Pokolenie Z, Pokolenie Y, Millenialsi, Pokolenie C czy generacja Alfa, a następnie wskazanie, jakie są między nimi różnice i podobieństwa. Ich definicje wymagają uporządkowania i w artykule taka próba została podjęta. Ponadto pojęcie „iGen” analizowane jest w kontekście czytelnika, użytkownika informacji – użytkownika nowych, a także „starych” mediów i adresata komunikacji bibliologicznej. W tym celu przywołane są wyniki dostępnych w Polsce badań na temat użytkowania mediów przez najmłodszego ich odbiorcę/użytkownika.

Bibliografia

Aubé Philippe, Lamy Catherine, Génération C. Les technologies de l’information chez les québécois de 12 à 24 ans [online] [dostęp 9 września 2019]. Dostępny

w World Wide Web: https://cefrio.qc.ca/medi/1722/generation-c-rapport-synthese.pdf.

Bąk Agnieszka, Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce. Wyniki badania ilościowego, Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje, 2015.

Chymkowski Roman, Koryś Izabela, Stan czytelnictwa w Polsce w 2018 roku.

Wstępne wyniki, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2018 [online] [dostęp 2 września 2019]. Dostępny w World Wide Web: https://bn.org.pl/download/document/1553438768.pdf.

Cisek Sabina, Metodologia badań użytkowników informacji w XXI wieku w ś wietle anglojęzycznej literatury przedmiotu, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2009, nr 4, s. 3−11 [online] [dostęp 2 września 2019]. Dostępny w World http://www.slideshare.net/sabinacisek/metodologia-badan-uzytkownikow-inf-21-wiek.

Encyklopedia współczesnego bibliotekarstwa polskiego, red. K. Głombiowski, B. Ś widerski, H. Więckowska, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1976.

Grodner Marta, IoT – korzyści i wyzwania, [w:] Internet Rzeczy w Polsce, red. P. Kolenda, Warszawa: IAB Polska, 2016 [online] [dostęp 10 września 2019]. Dostępny w World Wide Web: https://iab.org.pl/wp-content/uploads/2015/09/Raport-Internet-Rzeczy-w-Polsce.pdf.

Howe Neil, Strauss William, Millennials rising: the next great generation, New York: Vintage Books, 2000.

Kamieniecki Wojciech, Tanaś Maciej, Nastolatki 3.0, Warszawa: NASK, 2017 [online] [dostęp 02 września 2019]. Dostępny w World Wide Web: https://akademia.nask.pl/publikacje/Raport_z_badania_Nastolatki_3_0.pdf.

Kiedrowicz Grzegorz, Pokolenie iGEN wkracza w ś wiat dorosłych, „Edukacja – Technika – Informatyka” 2018, nr 3(25), s. 201−223.

Kotuła Sebastian, Komunikacja bibliologiczna wobec World Wide Web, Warszawa: Uniwersytet Warszawski, 2012.

Lipka Anna, Percepcja różnic generacyjnych − interpretacje i wnioski dla kierujących kreatywnym zespołami, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów” 2017, nr 3, s. 141−154.

McCrindle Mark, Wolfinger Emily, The of XYZ: Understanding the Global Generations, Sydney: UNSW Press, 2010.

McQueen Michael, Pokolenie Y. Współistnienie czy współdziałanie. Nowe zasady komunikacji międzypokoleniowej, tł. Liliana Grzegrzółka, Warszawa 2016.

Migoń Krzysztof, Forum dyskusyjne „Przeglądu Bibliotecznego”, „Przegląd Biblioteczny”

, r. 53, z. 3−4, s. 327−364.

Słownik encyklopedyczny informacji, języków i systemów informacyjno-wyszukiwawczych, red. W. Babik, B. Bojar, Warszawa 2002.

Słownik terminologiczny informacji naukowej, red. M. Dembowska, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1979.

Twenge, Jean M., iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe − i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości. I co to oznacza dla nas wszystkich, tł. O. Dziedzic, Sopot 2019.

Wilson Tom, The information user: past, present and future, „Journal of Information Science” 2008, Vol. 34, No. 4, s. 457−464.

Zawisza Jerzy, Propozycja schematu komunikacji bibliologicznej, „Studia o Książce” 1980, t. 10, s. 39−58.

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2019-09-26

Jak cytować

1.
JANUSZ-LORKOWSKA, Monika. iGen jako użytkownik informacji w kontekście kategorii generacji – próba ujęcia na podstawie książki Jean M. Twenge iGen. Sopot: Wydawnictwo Smak Słowa, 2019, ss. 376. Toruńskie Studia Bibliologiczne [online]. 26 wrzesień 2019, T. 12, nr 2 (23), s. 139–158. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/TSB.2019.018.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 12 Nr 2 (23) (2019)

Dział

Artykuły recenzyjne

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 2879
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

iGen, Alfa, Pokolenie C, Pokolenie Z, generacja, czytelnictwo dzieci i młodzieży, nowe media, użytkowanie informacji, użytkownik informacji, komunikacja bibliologiczna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa