Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Toruńskie Studia Bibliologiczne

iGen as a user of information in a generation perspective. Referring to the Jean M. Twenge’s book iGen, Sopot: Smak Słowa Publishing House, 2019, p. 376
  • Home
  • /
  • iGen as a user of information in a generation perspective. Referring to the Jean M. Twenge’s book iGen, Sopot: Smak Słowa Publishing House, 2019, p. 376
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 12 No. 2 (23) (2019) /
  4. Review articles

iGen as a user of information in a generation perspective. Referring to the Jean M. Twenge’s book iGen, Sopot: Smak Słowa Publishing House, 2019, p. 376

Authors

  • Monika Janusz-Lorkowska University of Warsaw. Journalism, Information and Bibliology Department https://orcid.org/0000-0002-4411-6537

DOI:

https://doi.org/10.12775/TSB.2019.018

Keywords

iGen, Alpha, Generation C, Generation Z, children’s and youth reading, new media, use of information, information user, bibliological communication

Abstract

The purpose of the article is to explain the concept of „iGen” introduced to scientific literature by American psychologist J. M. Twenge. This was done by taking into account other terms related to the youngest generation, such as Generation Z, Generation Y, Millennials, Generation C or Generation Alfa. Then the differences and similarities between them were pointed out. The definitions of the above concepts need to be ordered and such attempt was made in this article. In addition, the concept of „iGen” is analyzed in the context of the reader, the user of information derived from new media and „old” media and the addressee of bibliological communication. For this purpose, the results of studies available in Poland on the use of media by the youngest recipient/user are recalled.

References

Aubé Philippe, Lamy Catherine, Génération C. Les technologies de l’information chez les québécois de 12 à 24 ans [online] [dostęp 9 września 2019]. Dostępny

w World Wide Web: https://cefrio.qc.ca/medi/1722/generation-c-rapport-synthese.pdf.

Bąk Agnieszka, Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce. Wyniki badania ilościowego, Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje, 2015.

Chymkowski Roman, Koryś Izabela, Stan czytelnictwa w Polsce w 2018 roku.

Wstępne wyniki, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2018 [online] [dostęp 2 września 2019]. Dostępny w World Wide Web: https://bn.org.pl/download/document/1553438768.pdf.

Cisek Sabina, Metodologia badań użytkowników informacji w XXI wieku w ś wietle anglojęzycznej literatury przedmiotu, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2009, nr 4, s. 3−11 [online] [dostęp 2 września 2019]. Dostępny w World http://www.slideshare.net/sabinacisek/metodologia-badan-uzytkownikow-inf-21-wiek.

Encyklopedia współczesnego bibliotekarstwa polskiego, red. K. Głombiowski, B. Ś widerski, H. Więckowska, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1976.

Grodner Marta, IoT – korzyści i wyzwania, [w:] Internet Rzeczy w Polsce, red. P. Kolenda, Warszawa: IAB Polska, 2016 [online] [dostęp 10 września 2019]. Dostępny w World Wide Web: https://iab.org.pl/wp-content/uploads/2015/09/Raport-Internet-Rzeczy-w-Polsce.pdf.

Howe Neil, Strauss William, Millennials rising: the next great generation, New York: Vintage Books, 2000.

Kamieniecki Wojciech, Tanaś Maciej, Nastolatki 3.0, Warszawa: NASK, 2017 [online] [dostęp 02 września 2019]. Dostępny w World Wide Web: https://akademia.nask.pl/publikacje/Raport_z_badania_Nastolatki_3_0.pdf.

Kiedrowicz Grzegorz, Pokolenie iGEN wkracza w ś wiat dorosłych, „Edukacja – Technika – Informatyka” 2018, nr 3(25), s. 201−223.

Kotuła Sebastian, Komunikacja bibliologiczna wobec World Wide Web, Warszawa: Uniwersytet Warszawski, 2012.

Lipka Anna, Percepcja różnic generacyjnych − interpretacje i wnioski dla kierujących kreatywnym zespołami, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów” 2017, nr 3, s. 141−154.

McCrindle Mark, Wolfinger Emily, The of XYZ: Understanding the Global Generations, Sydney: UNSW Press, 2010.

McQueen Michael, Pokolenie Y. Współistnienie czy współdziałanie. Nowe zasady komunikacji międzypokoleniowej, tł. Liliana Grzegrzółka, Warszawa 2016.

Migoń Krzysztof, Forum dyskusyjne „Przeglądu Bibliotecznego”, „Przegląd Biblioteczny”

, r. 53, z. 3−4, s. 327−364.

Słownik encyklopedyczny informacji, języków i systemów informacyjno-wyszukiwawczych, red. W. Babik, B. Bojar, Warszawa 2002.

Słownik terminologiczny informacji naukowej, red. M. Dembowska, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1979.

Twenge, Jean M., iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe − i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości. I co to oznacza dla nas wszystkich, tł. O. Dziedzic, Sopot 2019.

Wilson Tom, The information user: past, present and future, „Journal of Information Science” 2008, Vol. 34, No. 4, s. 457−464.

Zawisza Jerzy, Propozycja schematu komunikacji bibliologicznej, „Studia o Książce” 1980, t. 10, s. 39−58.

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2019-09-26

How to Cite

1.
JANUSZ-LORKOWSKA, Monika. iGen as a user of information in a generation perspective. Referring to the Jean M. Twenge’s book iGen, Sopot: Smak Słowa Publishing House, 2019, p. 376. Toruńskie Studia Bibliologiczne. Online. 26 September 2019. Vol. 12, no. 2 (23), pp. 139-158. [Accessed 4 July 2025]. DOI 10.12775/TSB.2019.018.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 12 No. 2 (23) (2019)

Section

Review articles

Stats

Number of views and downloads: 2879
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

iGen, Alpha, Generation C, Generation Z, children’s and youth reading, new media, use of information, information user, bibliological communication
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop