iGen as a user of information in a generation perspective. Referring to the Jean M. Twenge’s book iGen, Sopot: Smak Słowa Publishing House, 2019, p. 376
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSB.2019.018Keywords
iGen, Alpha, Generation C, Generation Z, children’s and youth reading, new media, use of information, information user, bibliological communicationAbstract
The purpose of the article is to explain the concept of „iGen” introduced to scientific literature by American psychologist J. M. Twenge. This was done by taking into account other terms related to the youngest generation, such as Generation Z, Generation Y, Millennials, Generation C or Generation Alfa. Then the differences and similarities between them were pointed out. The definitions of the above concepts need to be ordered and such attempt was made in this article. In addition, the concept of „iGen” is analyzed in the context of the reader, the user of information derived from new media and „old” media and the addressee of bibliological communication. For this purpose, the results of studies available in Poland on the use of media by the youngest recipient/user are recalled.References
Aubé Philippe, Lamy Catherine, Génération C. Les technologies de l’information chez les québécois de 12 à 24 ans [online] [dostęp 9 września 2019]. Dostępny
w World Wide Web: https://cefrio.qc.ca/medi/1722/generation-c-rapport-synthese.pdf.
Bąk Agnieszka, Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce. Wyniki badania ilościowego, Warszawa: Fundacja Dzieci Niczyje, 2015.
Chymkowski Roman, Koryś Izabela, Stan czytelnictwa w Polsce w 2018 roku.
Wstępne wyniki, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2018 [online] [dostęp 2 września 2019]. Dostępny w World Wide Web: https://bn.org.pl/download/document/1553438768.pdf.
Cisek Sabina, Metodologia badań użytkowników informacji w XXI wieku w ś wietle anglojęzycznej literatury przedmiotu, „Praktyka i Teoria Informacji Naukowej i Technicznej” 2009, nr 4, s. 3−11 [online] [dostęp 2 września 2019]. Dostępny w World http://www.slideshare.net/sabinacisek/metodologia-badan-uzytkownikow-inf-21-wiek.
Encyklopedia współczesnego bibliotekarstwa polskiego, red. K. Głombiowski, B. Ś widerski, H. Więckowska, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1976.
Grodner Marta, IoT – korzyści i wyzwania, [w:] Internet Rzeczy w Polsce, red. P. Kolenda, Warszawa: IAB Polska, 2016 [online] [dostęp 10 września 2019]. Dostępny w World Wide Web: https://iab.org.pl/wp-content/uploads/2015/09/Raport-Internet-Rzeczy-w-Polsce.pdf.
Howe Neil, Strauss William, Millennials rising: the next great generation, New York: Vintage Books, 2000.
Kamieniecki Wojciech, Tanaś Maciej, Nastolatki 3.0, Warszawa: NASK, 2017 [online] [dostęp 02 września 2019]. Dostępny w World Wide Web: https://akademia.nask.pl/publikacje/Raport_z_badania_Nastolatki_3_0.pdf.
Kiedrowicz Grzegorz, Pokolenie iGEN wkracza w ś wiat dorosłych, „Edukacja – Technika – Informatyka” 2018, nr 3(25), s. 201−223.
Kotuła Sebastian, Komunikacja bibliologiczna wobec World Wide Web, Warszawa: Uniwersytet Warszawski, 2012.
Lipka Anna, Percepcja różnic generacyjnych − interpretacje i wnioski dla kierujących kreatywnym zespołami, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów” 2017, nr 3, s. 141−154.
McCrindle Mark, Wolfinger Emily, The of XYZ: Understanding the Global Generations, Sydney: UNSW Press, 2010.
McQueen Michael, Pokolenie Y. Współistnienie czy współdziałanie. Nowe zasady komunikacji międzypokoleniowej, tł. Liliana Grzegrzółka, Warszawa 2016.
Migoń Krzysztof, Forum dyskusyjne „Przeglądu Bibliotecznego”, „Przegląd Biblioteczny”
, r. 53, z. 3−4, s. 327−364.
Słownik encyklopedyczny informacji, języków i systemów informacyjno-wyszukiwawczych, red. W. Babik, B. Bojar, Warszawa 2002.
Słownik terminologiczny informacji naukowej, red. M. Dembowska, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1979.
Twenge, Jean M., iGen. Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe − i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości. I co to oznacza dla nas wszystkich, tł. O. Dziedzic, Sopot 2019.
Wilson Tom, The information user: past, present and future, „Journal of Information Science” 2008, Vol. 34, No. 4, s. 457−464.
Zawisza Jerzy, Propozycja schematu komunikacji bibliologicznej, „Studia o Książce” 1980, t. 10, s. 39−58.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 2879
Number of citations: 0