Jak korzystać z wyników badań w tworzeniu komunikatów typograficznych?

Tomasz Bierkowski

DOI: http://dx.doi.org/10.12775/TSB.2015.003

Abstrakt


Którymi z wyników badań może posłużyć się projektant, chcąc stworzyć skuteczny komunikat typograficzny? Które z elementów tworzonego języka wizualnego komunikatu są w pełni, częściowo bądź w znikomym stopniu skuteczne w procesie budowania znaczeń w umyśle odbiorcy? Mimo ograniczeń i niepewności związanych z postawionymi pytaniami, istnieją badania – niekoniecznie bezpośrednio odnoszące się do typografii – których wyniki można z powodzeniem zaadaptować na grunt komunikacji wizualnej i które mogą być wyraźną wskazówką dla wszystkich osób zaangażowanych w konstruowanie w pełni funkcjonalnego komunikatu typograficznego. W artykule przytaczane są wyniki takich właśnie badań oraz próby przełożenia ich na praktykę. Podjęto również próbę usystematyzowania wniosków płynących z badań nad czytelnością (ang. legibility); równocześnie wskazując obszary, w obrębie których projektant ma istotny bądź też minimalny wpływ na jakość komunikacji. Artykuł wskazuje ponadto, na co warto zwracać uwagę, podczas analizy wyników w kontekście ich użyteczności w typografii. W tym też aspekcie zasugerowano bardziej racjonalne i kreatywne podejście do typografii oraz tworzenie metodyki (indywidualnego dla rozwiązania każdego problemu projektowego – procesu) jak najskuteczniejszego konstruowania przekazu typograficznego.


Słowa kluczowe


badania naukowe; czytelność; funkcja; komunikat typograficzny; motywacja; readability; typografia

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Beier Sophie, Reading Letters. Designing for Legibility, London 2012.

Bringhurst Robert, Elementarz stylów w typografii, przekł. Dorota Dziewońska, Kraków 2007.

Chi-Hang Tam Keith, Typograficzny pejzaż Wolfganga Weingarta, tł. Ewa Hearfield, Jacek Mrowczyk [online]. 2+3D [dostęp 30 czerwca 2015]. Dostępny w World Wide Web: http://www.2plus3d.pl/artykuly/typograficzny-pejzaz-wolfganga-weingarta/strona:1.

Felici James, Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu, przeł. Marcin Kotwicki, Paweł Biłda, Gdańsk 2006.

Gleick James, Informacja. Bit, wszechświat, rewolucja, tł. Grzegorz Siwek, Kraków 2012.

Kahneman Daniel, Pułapki myślenia, tł. Piotr Szymczak, Poznań 2012.

Larson Kevin, Picard Rosalind, The Aesthetics of Reading [online] [dostęp 30 czerwca 2015]. Dostępny w World Wide Web: http://affect.media.mit.edu/pdfs/05.larson-picard.pdf.

Lenk Krzysztof, Projekty i bazgroły, Gdańsk 2010.

Oberoi Ankit, How Typography Affects Readers [online]. Adpushup [dostęp 30 czerwca 2015]. Dostępny w World Wide Web: http://www.adpushup.com/blog/how-typography-affects-readers/.

Pelli Denis G., Tillman Katharine A., Parts, Wholes, and Context in Reading: A triple Dissociation. PLoS ONE [online] 2 (8): 2007, e680 [dostęp 30 czerwca 2015]. Dostępny w World Wide Web: http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0000680.

Richaudeau Francois, Podręcznik typografii i łamania kolumn, czyli sztuki drukarskiej, tł. Anna Lipska, Warszawa 1997.

Rosenfeld Louis, Morville Peter, Architektura informacji w serwisach internetowych, tł. Krzysztof Masłowski, Tomasz Jarzębowicz, Gliwice 2002.

Tinker Miles Albert, Podstawy efektywnego czytania, tł. Krystyna Dudziak, Warszawa 1980.

Zachrisson Bror, Studia nad czytelnością druku, tł. Krystyna Chocianowicz, Jan Hyc, Warszawa 1970.








ISSN 2080-1807 (print)
ISSN 2392-1633 (online)

Partnerzy platformy czasopism