Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Toruńskie Studia Bibliologiczne

How to use research results in creating typographic messages?
  • Home
  • /
  • How to use research results in creating typographic messages?
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 8 No. 1 (14) (2015) /
  4. Articles

How to use research results in creating typographic messages?

Authors

  • Tomasz Bierkowski The Academy of Fine Arts in Katowice

DOI:

https://doi.org/10.12775/TSB.2015.003

Keywords

function, legibility, motivation, readability, science research, typographic message, typography

Abstract

What kind of scientifically proven arguments can be used by a typographer to create an effective message? On which elements of visual language, does the typographer have a full, partial or minimal influence in the process of building meaning in the mind of the recipient? Finally, how to work with huge number of limitations, incertitude and awareness of the limited influence on the quality of communication? Cognitive psychologists and other researchers leave no illusions and claim that the sender of the message in most cases does not know how it has been read by the receiver. Despite this, there are research results (not necessarily dedicated to typography) that could serve as important advice to all those involved in the creation of an effective typographic message. The article shows how some of these results could be implemented into typographic practice. Likewise, there is an attempt to systematize inferences for research concentrated on legibility. Also, some areas are suggested where the typographer has full or partial impact on the quality of communication. Last but not least, the article discusses which issues are worth paying attention to in analysis of the results in the context of their usefulness in typography. In this aspect, more rational and creative approach to typography is suggested as well as the need to develop a methodology for designing effective typographic communication.

References

Beier Sophie, Reading Letters. Designing for Legibility, London 2012.

Bringhurst Robert, Elementarz stylów w typografii, przekł. Dorota Dziewońska, Kraków 2007.

Chi-Hang Tam Keith, Typograficzny pejzaż Wolfganga Weingarta, tł. Ewa Hearfield, Jacek Mrowczyk [online]. 2+3D [dostęp 30 czerwca 2015]. Dostępny w World Wide Web: http://www.2plus3d.pl/artykuly/typograficzny-pejzaz-wolfganga-weingarta/strona:1.

Felici James, Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu, przeł. Marcin Kotwicki, Paweł Biłda, Gdańsk 2006.

Gleick James, Informacja. Bit, wszechświat, rewolucja, tł. Grzegorz Siwek, Kraków 2012.

Kahneman Daniel, Pułapki myślenia, tł. Piotr Szymczak, Poznań 2012.

Larson Kevin, Picard Rosalind, The Aesthetics of Reading [online] [dostęp 30 czerwca 2015]. Dostępny w World Wide Web: http://affect.media.mit.edu/pdfs/05.larson-picard.pdf.

Lenk Krzysztof, Projekty i bazgroły, Gdańsk 2010.

Oberoi Ankit, How Typography Affects Readers [online]. Adpushup [dostęp 30 czerwca 2015]. Dostępny w World Wide Web: http://www.adpushup.com/blog/how-typography-affects-readers/.

Pelli Denis G., Tillman Katharine A., Parts, Wholes, and Context in Reading: A triple Dissociation. PLoS ONE [online] 2 (8): 2007, e680 [dostęp 30 czerwca 2015]. Dostępny w World Wide Web: http://www.plosone.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pone.0000680.

Richaudeau Francois, Podręcznik typografii i łamania kolumn, czyli sztuki drukarskiej, tł. Anna Lipska, Warszawa 1997.

Rosenfeld Louis, Morville Peter, Architektura informacji w serwisach internetowych, tł. Krzysztof Masłowski, Tomasz Jarzębowicz, Gliwice 2002.

Tinker Miles Albert, Podstawy efektywnego czytania, tł. Krystyna Dudziak, Warszawa 1980.

Zachrisson Bror, Studia nad czytelnością druku, tł. Krystyna Chocianowicz, Jan Hyc, Warszawa 1970.

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2015-09-02

How to Cite

1.
BIERKOWSKI, Tomasz. How to use research results in creating typographic messages?. Toruńskie Studia Bibliologiczne. Online. 2 September 2015. Vol. 8, no. 1 (14), pp. 73-86. [Accessed 8 July 2025]. DOI 10.12775/TSB.2015.003.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 8 No. 1 (14) (2015)

Section

Articles

Stats

Number of views and downloads: 694
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

function, legibility, motivation, readability, science research, typographic message, typography
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop