Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Badanie tempa i techniki czytania studentów informacji naukowej i bibliotekoznawstwa
  • Strona domowa
  • /
  • Badanie tempa i techniki czytania studentów informacji naukowej i bibliotekoznawstwa
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 1 Nr 1 (2008) /
  4. Problemy, badania, hipotezy

Badanie tempa i techniki czytania studentów informacji naukowej i bibliotekoznawstwa

Autor

  • Katarzyna Wodniak Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.12775/TSB.2008.008

Słowa kluczowe

czytelnictwo, studenci

Abstrakt

Artykuł przedstawia wyniki badań przeprowadzonych wśród studentów informacji naukowej i bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu w latach 2007-2008, dotyczących ich elementarnych sprawności czytelniczych. Ponad setkę studentów I i II roku poproszono o przetestowanie tempa czytania i stopnia zrozumienia czytanego tekstu w oparciu o materiał tekstowy z zakresu ich specjalizacji. Rezultaty badań nie wypadły rewelacyjnie - średnia prędkość czytania (199 słów na minutę) utrzymywała się co prawda na przeciętnym poziomie dorosłej polskiej populacji (200 s/m), lecz poniżej orientacyjnego pułapu przewidzianego dla studiujących (200-220 s/m). Także 60% stopień zrozumienia czytanego tekstu odpowiadał konwencjonalnej, linearnej strategii lektury (słowo po słowie).

Bibliografia

Akademia Szybkiego Czytania [on-line]. Instytut Metod Edukacji IMPULS [dostęp 30 września 2008]. Dostępny w World Wide Web: http://www.impuls.com.pl/.

Andrzejewska J., Kultura czytelnicza nauczycieli szkoły podstawowej, Warszawa 1976.

Andrzejewska J., Technika czytania uczniów młodszych klas szkoły podstawowej, Acta Universitatis Wratislaviensis. Bibliotekoznawstwo XIX (1995), s. 146−150.

Chylińska J., Szybkie czytanie, Warszawa 1984.

Ćwiertnia B., Jak szybko czytają studenci?, Poradnik Bibliotekarza 1993, nr 6, s. 22−23.

Dereń E., Jak podnieść efektywność czytania, Język Polski w Szkole IV−VI, R. VII: 2005/2006, nr 1, s. 84−85.

Dereń E., Mnemotechniki i czytanie fotograficzne a proces uczenia się, Nauczyciel i Szkoła 2005, nr 1−2, s. 139.

Dunin J., Pismo zmienia świat. Czytanie – lektura – czytelnictwo, Warszawa−Łódź 1998.

Fijałkowski M., Kursy szybkiego czytania, Polityka 1973, nr 8, s. 11.

Gozdek-Michaëlis K., Supermożliwości twojego umysłu. Jak uczyć się trzy razy szybciej?, Warszawa 1993.

Jamruszkiewicz J., Kurs szybkiego czytania. Poradnik z zestawem ćwiczeń, Katowice 2002.

Kapica G., Wybrane problemy alfabetyzacji dzieci w dobie rewolucji informacyjnej, Kultura i Edukacja 2000, nr 1−2, s. 112.

Król F., Sztuka czytania, Warszawa 1982.

Kuglin J., Poligrafia książki, Wrocław 1964.

Kunicka M., Czytanie ze zrozumieniem umiejętnością pożądaną u przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, Wychowanie na co Dzień 2003, nr 3, s. 10−11.

Kuznecov O. A., Chromov L. N., Technika bystrogo čtenija, Moskwa 1977.

Mickiewicz J., Materiały do diagnozy pedagogicznej umiejętności pisania i czytania uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Opracowanie metodyczne dla poradni psychologiczno-pedagogicznych, Toruń 2001.

Mizierski S., Czas czytania, Polityka 2001, nr 38, s. 92.

Ofat-Wojcieszak K., Dynamiczne czytanie – nowa umiejętność w społeczeństwie opartym na wiedzy, Edukacja Ustawiczna Dorosłych 2004, nr 3, s. 48−54.

Pieter J., Czytanie i lektura, wyd. 2 rozsz., Katowice 1967.

Postolovskij I. Z., Semenov E. G., Problemy uskorennogo čtenija v SŠA, Voprosy Psichologii 1971, nr 6, s. 169.

Radlińska H., Książka wśród ludzi, wyd. 2 rozsz., Warszawa 1934.

Szkutnik Z., Szybkie czytanie. Wskazówki metodyczne, Warszawa 1979.

Wainwright G., Szkoła szybkiego czytania. Czytaj szybciej, pamiętaj więcej, Warszawa 2002.

Walentynowicz M., Różnice sprawnościowe w szybkości czytania młodzieży szkół średnich, Ruch Pedagogiczny 1972, nr 2, s. 207−217.

Wojciechowski J., Czytelnictwo, wyd. 5, Kraków 1999.

TSB R.1: 2008, nr 1

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2008-12-07

Jak cytować

1.
WODNIAK, Katarzyna. Badanie tempa i techniki czytania studentów informacji naukowej i bibliotekoznawstwa. Toruńskie Studia Bibliologiczne [online]. 7 grudzień 2008, T. 1, nr 1, s. 113–126. [udostępniono 2.7.2025]. DOI 10.12775/TSB.2008.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 1 Nr 1 (2008)

Dział

Problemy, badania, hipotezy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 553
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

czytelnictwo, studenci
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa