Speed and technique of reading survey among the students of information science and book studies
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSB.2008.008Keywords
reading abilitiesAbstract
The article describes results of the survey conducted among the students of information science and book studies at Nicolaus Copernicus University in Torun between the years of 2007-2008 concerning elementary level of their reading abilities. Over 100 students of the first and the second year were asked to check the speed and comprehension of their reading on the ground of some text chosen from the field of their study. The results were not so satisfying - average speed of their reading (199 words per one minute) was on a level with all adult Polish people standards (200 w/m) but below approximate range established for students population (200-220 w/m). Comprehension factor - 60% of content understanding - was typical for conventional, linear, word by word strategy of reading.References
Akademia Szybkiego Czytania [on-line]. Instytut Metod Edukacji IMPULS [dostęp 30 września 2008]. Dostępny w World Wide Web: http://www.impuls.com.pl/.
Andrzejewska J., Kultura czytelnicza nauczycieli szkoły podstawowej, Warszawa 1976.
Andrzejewska J., Technika czytania uczniów młodszych klas szkoły podstawowej, Acta Universitatis Wratislaviensis. Bibliotekoznawstwo XIX (1995), s. 146−150.
Chylińska J., Szybkie czytanie, Warszawa 1984.
Ćwiertnia B., Jak szybko czytają studenci?, Poradnik Bibliotekarza 1993, nr 6, s. 22−23.
Dereń E., Jak podnieść efektywność czytania, Język Polski w Szkole IV−VI, R. VII: 2005/2006, nr 1, s. 84−85.
Dereń E., Mnemotechniki i czytanie fotograficzne a proces uczenia się, Nauczyciel i Szkoła 2005, nr 1−2, s. 139.
Dunin J., Pismo zmienia świat. Czytanie – lektura – czytelnictwo, Warszawa−Łódź 1998.
Fijałkowski M., Kursy szybkiego czytania, Polityka 1973, nr 8, s. 11.
Gozdek-Michaëlis K., Supermożliwości twojego umysłu. Jak uczyć się trzy razy szybciej?, Warszawa 1993.
Jamruszkiewicz J., Kurs szybkiego czytania. Poradnik z zestawem ćwiczeń, Katowice 2002.
Kapica G., Wybrane problemy alfabetyzacji dzieci w dobie rewolucji informacyjnej, Kultura i Edukacja 2000, nr 1−2, s. 112.
Król F., Sztuka czytania, Warszawa 1982.
Kuglin J., Poligrafia książki, Wrocław 1964.
Kunicka M., Czytanie ze zrozumieniem umiejętnością pożądaną u przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, Wychowanie na co Dzień 2003, nr 3, s. 10−11.
Kuznecov O. A., Chromov L. N., Technika bystrogo čtenija, Moskwa 1977.
Mickiewicz J., Materiały do diagnozy pedagogicznej umiejętności pisania i czytania uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Opracowanie metodyczne dla poradni psychologiczno-pedagogicznych, Toruń 2001.
Mizierski S., Czas czytania, Polityka 2001, nr 38, s. 92.
Ofat-Wojcieszak K., Dynamiczne czytanie – nowa umiejętność w społeczeństwie opartym na wiedzy, Edukacja Ustawiczna Dorosłych 2004, nr 3, s. 48−54.
Pieter J., Czytanie i lektura, wyd. 2 rozsz., Katowice 1967.
Postolovskij I. Z., Semenov E. G., Problemy uskorennogo čtenija v SŠA, Voprosy Psichologii 1971, nr 6, s. 169.
Radlińska H., Książka wśród ludzi, wyd. 2 rozsz., Warszawa 1934.
Szkutnik Z., Szybkie czytanie. Wskazówki metodyczne, Warszawa 1979.
Wainwright G., Szkoła szybkiego czytania. Czytaj szybciej, pamiętaj więcej, Warszawa 2002.
Walentynowicz M., Różnice sprawnościowe w szybkości czytania młodzieży szkół średnich, Ruch Pedagogiczny 1972, nr 2, s. 207−217.
Wojciechowski J., Czytelnictwo, wyd. 5, Kraków 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 553
Number of citations: 0