„Kiedy umierał griot, ludzie mówili, że spaliła się biblioteka”. Justyna Badji rozmawia z Ablaye’m Badji o senegalskich strażnikach tradycji
DOI:
https://doi.org/10.12775/LSE.2018.57.13Słowa kluczowe
griot, Senegal, tradycja, muzyka tradycyjna, instrumenty tradycyjneAbstrakt
Tekst jest zapisem rozmowy z Ablaye’m Badji – muzykiem urodzonym w senegalskiej rodzinie griotów, wokalistą i multiinstrumentalistą grającym na tradycyjnych instrumentach. Głównym wątkiem jest postać griota – opowiadacza historii, muzyka, bajarza, który dba o pielęgnowanie tradycji oralnej. Grioci wywodzą się z terenów obecnego Mali, Gwinei i Senegalu. Cieszą się szczególną estymą w społeczeństwie Afryki Zachodniej, którą zawdzięczają mądrości oraz dbałości o tradycję i kulturę. Rozmowa dotyczy także różnic pomiędzy muzyką poszczególnych grup etnicznych i sposobem jej odbioru, także poza Afryką.
Bibliografia
Spis fotografii
Fot. 1 Koncert, fot. J. Badji, Ziguinchor, 2012 r.
Fot. 2 Griot strojący korę, fot. J. Badji, Abene, 2012 r.
Fot. 3 Koncert na hotelowej scenie, fot. J. Badji, Cap Skiring, 2016 r.
Fot. 4 Transmisja wiedzy, fot. J. Badji, Gambia, 2011 r.
Fot. 5–6 Kobiety tańczące do dźwięków sabarów, fot. J. Badji, Gambia, 2012 r.
Fot. 7–8 Griot, fot. J. Badji, Gambia, 2012 r.
Fot. 9 Koncert, fot. J. Badji, Gambia, 2011 r.
Fot. 10 Koncert podczas pory deszczowej, fot. J. Badji, Gambia, 2011 r.
Fot. 11 Wspólne muzykowanie, fot. J. Badji, Ziguinchor, 2012 r.
Fot. 12 Justyna Badji w domu rzemieślnika wytwarzającego kory, fot. A. Badji, Ziguinchor, 2012 r.
Fot. 13 Grioci grający na weselu, fot. J. Badji, Ziguinchor, 2012 r.
Fot. 14 Griot śpiewający pannie młodej, fot. J. Badji, Ziguinchor, 2012 r.
Fot. 15 Justyna Badji próbuje swoich sił na korze, fot. A. Badji, Gambia, 2012 r.
Fot. 16 Grioci chodzący od domu do domu podczas święta Tabaski, fot. J. Badji, Gambia, 2012 r
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:
a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 4.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 531
Liczba cytowań: 0