Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About the Journal
  • Submissions
  • Editorial Team
  • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Discursivity of Research on Polish Children’s and Young Adult Literature
  • Home
  • /
  • Discursivity of Research on Polish Children’s and Young Adult Literature
  1. Home /
  2. Archives /
  3. No. 4-5 (2018): Literatura Ludowa /
  4. Articles

Discursivity of Research on Polish Children’s and Young Adult Literature

Authors

  • Aleksandra Szwagrzyk-Dalasińska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.4-5.2018.004

Keywords

literature for children and youth, discursivization, fourth literature, folklore

Abstract

The starting point for this analysis is the discursivity of the research on Polish children’s and young adult literature. The essay discusses the canon of literature for young people and the role of multimedia in the latest texts for children. It also focuses on issues related to the impact of new literary research methodologies on YA literature research.

References

BALCERZAN, E. (1983). Odbiorca w poezji dla dzieci. W: J. Cieślikowski, R. Waksmund (red.). Literatura i podkultura dzieci i młodzieży. Antologia opracowań. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

BALUCH, A. (1993). Archetypy literatury dziecięcej. Wrocław: Wydawnictwo Wacław Bagiński i Synowie.

BALUCH A. (1994). Dziecko i świat przedstawiony czyli tajemnice dziecięcej lektury. Wrocław: Wydawnictwo Wacław Bagiński i Synowie.

BARAŃCZAK, S. (1983). Język dziecięcy a poezja dla dzieci. W: J. Cieślikowski, R. Waksmund (red.). Literatura i podkultura dzieci i młodzieży. Antologia opracowań. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

BETTELHEIM, B. (1985). Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni (przeł. D. Danek). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

CIEŚLIKOWSKI, J. (1976). Literatura czwarta. O naturze i sposobach istnienia literatury dla dzieci. „Literatura Ludowa”, 1, 3-16.

CIEŚLIKOWSKI, J. (1985). Przedmiot, sposoby istnienia i metody badania literatury dla dzieci. W: J. Cieślikowski (red.). Literatura osobna, Warszawa: Nasza Księgarnia.

CIEŚLIKOWSKI, J. (1985). Wielka zabawa. Folklor dziecięcy. Wyobraźnia dziecka. Wiersze dla dzieci. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

CIEŚLIKOWSKI, J. (1971). Wiersz dziecięcy. Miesięcznik Literacki, 5, 11-20.

CZABANOWSKA-WRÓBEL A. (2003). Symbol i zagadnienie antropologiczne w literaturze Młodej Polski. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.

VAN DIJK, T.A. (2001). Badania nad dyskursem (przeł. G. Grochowski). W: T.A. van Dijk (red.). Dyskurs jako struktura i proces. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

FRYCIE, S. (1978). Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1945-1970. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

HALL S., (1996) Who Needs ‘Identity’?, ed. by S. Hall, P. du Gay, Questions of Culture Identity, London.

HERNAS, CZ. (1973). Potrzeby i metody badania literatury brukowej. W: S. Żółkiewski, M. Hopfinger (red.). O współczesnej kulturze literackiej. Wrocław: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich – Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

KUBALE, A. (1984). Dziecko romantyczne. Szkice o literaturze. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

KWIATKOWSKA-RATAJCZAK M. (1994). Z perspektywy wartości. O prozie dla dzieci i młodzieży. Poznań: Nakom.

LASOŃ KOCHAŃSKA G. (2012). Gender w literaturze dla dzieci i młodzieży: wzorce płciowe i kobiecy repertuar topiczny. Słupsk: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej.

SŁOŃSKA, I. (1963) Dziecko w poezji polskiej. Wybór wierszy. Warszawa: Nasza Księgarnia.

SMUSZKIEWICZ A. (1982). Zaczarowana gra. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

SZWAGRZYK, A. (2015). Literatura dla dzieci i młodzieży a poststrukturalizm. Wstępne uwagi. W: Ł. Grajewski, J. Osiński, A. Szwagrzyk, P. Tański (red.). Tematy modne w humanistyce. Studia interdyscyplinarne. Toruń: ProLog.

WRÓBLEWSKA, V. (2006). Postmodernizm we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży. W: G. Leszczyński, D. Świerczyńska-Jelonek, M. Zając (red.). Książka dziecięca 1990-2005. Konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej. Warszawa: Wydawnictwo SBP.

ZAJĄC, M. (2013). Koncepcja Produktu Totalnego. W: G. Leszczyński, M. Zając (red). Książka i młody czytelnik: zbliżenia, oddalenia, dialogi. Studia i szkice, Warszawa: Wydawnictwo SBP.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-12-19

How to Cite

1.
SZWAGRZYK-DALASIŃSKA, Aleksandra. Discursivity of Research on Polish Children’s and Young Adult Literature. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture. Online. 19 December 2018. No. 4-5, pp. 35-42. [Accessed 4 July 2025]. DOI 10.12775/LL.4-5.2018.004.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

No. 4-5 (2018): Literatura Ludowa

Section

Articles

License

1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:

a) recording of a Work / subject of a related copyright;

b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);

c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;

d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;

e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).

2. The authors give the publisher the license free of charge.

3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.

Stats

Number of views and downloads: 1736
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tags

Search using one of provided tags:

literature for children and youth, discursivization, fourth literature, folklore
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop