Dyskursywność badań nad polską literaturą dla dzieci i młodzieży
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.4-5.2018.004Ključne riječi
literatura dla dzieci i młodzieży, dyskursywizacja, literatura czwarta, folklorystykaSažetak
W artykule podjęto problem dyskursywności w badaniach nad polską literaturą dla dzieci i młodzieży. Autorka skoncentrowała się na charakterystyce różnych ujęć piśmiennictwa dla dzieci i młodzieży, które ze względu na specyficzną konstrukcję prezentowanego w nim świata oraz sposobów użyć języka zachęca badaczy do uruchamiania nie tylko literaturoznawczych narzędzi, ale także psychologicznych, pedagogicznych, folklorystycznych i wreszcie antropologicznych. Powszechnie funkcjonujące na gruncie polskiej refleksji naukowej pojęcia, jak np. „literatura czwarta”, „literatura osobna”, „literatura dla dzieci”, „literatura dziecięca” są wyrazistym przykładem dyskursywizacji zjawisk literackich, a zarazem są one efektem namysłu nad specyfiką świata dziecka.
References
BALCERZAN, E. (1983). Odbiorca w poezji dla dzieci. W: J. Cieślikowski, R. Waksmund (red.). Literatura i podkultura dzieci i młodzieży. Antologia opracowań. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
BALUCH, A. (1993). Archetypy literatury dziecięcej. Wrocław: Wydawnictwo Wacław Bagiński i Synowie.
BALUCH A. (1994). Dziecko i świat przedstawiony czyli tajemnice dziecięcej lektury. Wrocław: Wydawnictwo Wacław Bagiński i Synowie.
BARAŃCZAK, S. (1983). Język dziecięcy a poezja dla dzieci. W: J. Cieślikowski, R. Waksmund (red.). Literatura i podkultura dzieci i młodzieży. Antologia opracowań. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
BETTELHEIM, B. (1985). Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni (przeł. D. Danek). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
CIEŚLIKOWSKI, J. (1976). Literatura czwarta. O naturze i sposobach istnienia literatury dla dzieci. „Literatura Ludowa”, 1, 3-16.
CIEŚLIKOWSKI, J. (1985). Przedmiot, sposoby istnienia i metody badania literatury dla dzieci. W: J. Cieślikowski (red.). Literatura osobna, Warszawa: Nasza Księgarnia.
CIEŚLIKOWSKI, J. (1985). Wielka zabawa. Folklor dziecięcy. Wyobraźnia dziecka. Wiersze dla dzieci. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
CIEŚLIKOWSKI, J. (1971). Wiersz dziecięcy. Miesięcznik Literacki, 5, 11-20.
CZABANOWSKA-WRÓBEL A. (2003). Symbol i zagadnienie antropologiczne w literaturze Młodej Polski. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
VAN DIJK, T.A. (2001). Badania nad dyskursem (przeł. G. Grochowski). W: T.A. van Dijk (red.). Dyskurs jako struktura i proces. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
FRYCIE, S. (1978). Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1945-1970. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
HALL S., (1996) Who Needs ‘Identity’?, ed. by S. Hall, P. du Gay, Questions of Culture Identity, London.
HERNAS, CZ. (1973). Potrzeby i metody badania literatury brukowej. W: S. Żółkiewski, M. Hopfinger (red.). O współczesnej kulturze literackiej. Wrocław: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich – Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
KUBALE, A. (1984). Dziecko romantyczne. Szkice o literaturze. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
KWIATKOWSKA-RATAJCZAK M. (1994). Z perspektywy wartości. O prozie dla dzieci i młodzieży. Poznań: Nakom.
LASOŃ KOCHAŃSKA G. (2012). Gender w literaturze dla dzieci i młodzieży: wzorce płciowe i kobiecy repertuar topiczny. Słupsk: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej.
SŁOŃSKA, I. (1963) Dziecko w poezji polskiej. Wybór wierszy. Warszawa: Nasza Księgarnia.
SMUSZKIEWICZ A. (1982). Zaczarowana gra. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
SZWAGRZYK, A. (2015). Literatura dla dzieci i młodzieży a poststrukturalizm. Wstępne uwagi. W: Ł. Grajewski, J. Osiński, A. Szwagrzyk, P. Tański (red.). Tematy modne w humanistyce. Studia interdyscyplinarne. Toruń: ProLog.
WRÓBLEWSKA, V. (2006). Postmodernizm we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży. W: G. Leszczyński, D. Świerczyńska-Jelonek, M. Zając (red.). Książka dziecięca 1990-2005. Konteksty kultury popularnej i literatury wysokiej. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
ZAJĄC, M. (2013). Koncepcja Produktu Totalnego. W: G. Leszczyński, M. Zając (red). Książka i młody czytelnik: zbliżenia, oddalenia, dialogi. Studia i szkice, Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Downloads
Objavljeno
How to Cite
Broj časopisa
Rubrika
License
1. The authors give the publisher (Polish Ethnological Society) non-exclusive license to use the work in the following fields:a) recording of a Work / subject of a related copyright;
b) reproduction (multiplication) Work / subject of a related copyright in print and digital technique (ebook, audiobook);
c) marketing of units of reproduced Work / subject of a related copyright;
d) introduction of Work / object of related copyright to computer memory;
e) dissemination of the work in an electronic version in the formula of open access under the Creative Commons license (CC BY - ND 3.0).
2. The authors give the publisher the license free of charge.
3. The use of the work by publisher in the above mentioned aspects is not limited in time, quantitatively nor territorially.
Stats
Number of views and downloads: 1353
Number of citations: 0