Salta al contenuto principale Salta al menu principale di navigazione Salta al piè di pagina del sito
  • Registrazione
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Ultimo fascicolo
  • Archivi
  • Info
    • Sulla rivista
    • Proposte
    • Comitato Scientifico ed Editoriale
    • Dichiarazione sulla privacy
    • Contatti
  • Registrazione
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Modi memorandi. Pamiętanie i przeżywanie Wielkiej Wojny wtedy i dzisiaj. Próba komparatystyczna
  • Home
  • /
  • Modi memorandi. Pamiętanie i przeżywanie Wielkiej Wojny wtedy i dzisiaj. Próba komparatystyczna
  1. Home /
  2. Archivi /
  3. V. 27 N. 3 (2018): Pierwsza Wojna i (nie)pokój /
  4. Studia i rozprawy

Modi memorandi. Pamiętanie i przeżywanie Wielkiej Wojny wtedy i dzisiaj. Próba komparatystyczna

Autori

  • Wojciech Szymański Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2018.029

Parole chiave

I wojna światowa, pamięć wizualna wojny, performatywność, wystawy sztuki wojennej, sztuka współczesna o Wielkiej Wojnie, komparatystyka

Abstract

Artykuł jest próbą zarysowania sposobów upamiętniania I wojny światowej, jakie zostały wypracowane po jej zakończeniu w obrębie sztuk wizualnych w Wielkiej Brytanii i Polsce. Autor zestawia ówczesne formy upamiętniania ze współczesnymi sposobami pamiętania wojny przez artystów. Przedmiotem analizy są zwłaszcza performatywnie rozumiane wystawy sztuki wojennej organizowane w obu krajach jeszcze w trakcie trwania wojny oraz realizacje artystów współczesnych w różny sposób będące dziełami sztuki o charakterze performatywnym i partycypacyjnym.

Riferimenti bibliografici

Art from the First World War 2014. London: Imperial War Museum.

Barlett, Neil, Kate Pullinger. „Letter to an Unknown Soldier”. https://www.1418now.org.uk/letter/about/ [1.09.2017].

Bishop, Claire 2015. Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni. Tłumaczenie Jacek Staniszewski. Warszawa: Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana.

Bourriaud, Nicolas 2012. Estetyka relacyjna. Tłumaczenie Łukasz Białkowski. Kraków: Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie.

Buława, Ziemowit 1915. Piotrków na wiosnę 1915 roku. (Z notatek i wrażeń legionisty). Piotrków: Departament Wojskowy N.K.N.

Crane, David 2013. Empires of the Dead: How One Man’s Vision Led to the Creation of WWI’s War Graves. London: William Collins.

Drozdowski, Mateusz 2017. Naczelny Komitet Narodowy (1914–1918). Polityczne i organizacyjne zaplecze Legionów Polskich. Kraków: Towarzystwo Wydawnicze „Historia Iagellonica”.

Eksteins, Modris 2014. Święto wiosny. Wielka wojna i narodziny nowego wieku. Tłumaczenie Krystyna Rabińska. Poznań: Zysk i S-ka.

Foster, Hal 2010. Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku. Tłumaczenie Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera. Kraków: Universitas.

Fussell, Paul 2013. The Great War and Modern Memory. Oxford: Oxford University Press.

Gazeta Ludowa 31.10.1915, nr 1.

Gough, Paul. „Why Paint War? British and Belgian Artists in World War One”. https://www.bl.uk/world-war-one/articles/why-paint-war-british-and-belgian-artists [1.09.2017].

Janion, Maria 1998. Płacz generała. Eseje o wojnie. Warszawa: Wydawnictwo Sic!.

Jarząbek, Marcin 2017. Legioniści i inni. Pamięć zbiorowa weteranów I wojny światowej w Polsce i Czechosłowacji okresu międzywojennego. Kraków: Universitas.

Kaczmarek, Ryszard 2014. Polacy w armii kajzera na frontach pierwszej wojny światowej. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Macdonald, Sharon 2013. Memorylands: Heritage and Identity in Europe Today. London–New York: Routledge.

Malvern, Sue. „Art”. W: International Encyclopedia of the First World War. https://encyclopedia.1914–1918-online.net/article/art [1.09.2017].

Milewska, Wacława i Maria Zientara 1999. Sztuka Legionów Polskich i jej twórcy 1914–1918. Kraków: Fundacja Dokumentacji Czynu Niepodległościowego, Księgarnia Akademicka.

Nash, Paul 1949. Outline: An Autobiography and Other Writings. London: Faber & Faber.

Nora, Pierre 1989. „Between Memory and History: les lieux de mémoire”. Representations 26: 7–25.

Remer, Jerzy 1916. Legiony w sztuce. Wystawa w Pałacu Sztuk Pięknych w Krakowie, 1916. Kraków: Centralne Biuro Wydawnictw N.K.N.

Rokem, Freddie 2010. Wystawianie historii. Teatralne obrazy przeszłości we współczesnym teatrze. Tłumaczenie Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Schneider, Rebecca 2011. Performing Remains: Art and War in Times of Theatrical Reenactment. London–New York: Routledge.

Stein, Gertruda 1974. Picasso. Tłumaczenie Mira Michałowska. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.

Szymański, Wojciech 2015a. „Wieczny Grunwald albo ewiges Tannenberg. Historia historii (jako) pola bitwy”. W: Anna Markowska (red.). Przeszłość, która nie chce przeminąć. Historia, pamięć, zapomnienie w pracach Doroty Nieznalskiej. Sopot: Państwowa Galeria Sztuki.

Szymański, Wojciech 2015b. „Images from the Eastern Front. Great Returns or Death among Old Decorations? Remarks on Representation of the Great War in Polish Art”. W: Anna Branach-Kallas, Natalia Sabiniarz, Nelly Strehlau (red.). Conflicting Discourses, Competing Memories: Commemorating the First World War. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Teslar, Józef 1917. „Wstęp”. W: Katalog Wystawy Legionów Polskich. Kraków: Komitet Wystawowy.

Tetmajer, Kazimierz 1915. O żołnierzu polskim 1795–1915. Oświęcim: Naczelny Komitet Narodowy.

Traba, Robert 2003. „Zapomniana wojna. Wydarzenia lat 1914–1918 w polskiej i niemieckiej pamięci zbiorowej”. W: Andreas Lawaty, Hubert Orłowski (red.). Polacy i Niemcy. Historia – kultura – polityka. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

White, Hayden 2009. „Zdarzenie modernistyczne”. Tłumaczenie Maciej Nowak. W: Idem. Proza historyczna. Ewa Domańska (red.). Kraków: Universitas.

Winter, Jay 2014. Sites of Memory, Sites of Mourning: The Great War in European Cultural History. Cambridge: Cambridge University Press.

Litteraria Copernicana

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Pubblicato

2018-09-29

Come citare

1.
SZYMAŃSKI, Wojciech. Modi memorandi. Pamiętanie i przeżywanie Wielkiej Wojny wtedy i dzisiaj. Próba komparatystyczna. Litteraria Copernicana. Online. 29 settembre 2018. Vol. 27, no. 3, pp. 27-42. [Accessed 7 luglio 2025]. DOI 10.12775/LC.2018.029.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Scarica citazione
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Fascicolo

V. 27 N. 3 (2018): Pierwsza Wojna i (nie)pokój

Sezione

Studia i rozprawy

Stats

Number of views and downloads: 528
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Scorri l'indice per Autori
  • Issue archive

User

User

Ultimo numero

  • Lodo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informazioni

  • per i lettori
  • Per gli autori
  • Per i bibliotecari

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Lingua

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

I wojna światowa, pamięć wizualna wojny, performatywność, wystawy sztuki wojennej, sztuka współczesna o Wielkiej Wojnie, komparatystyka
Su

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop