Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Litteraria Copernicana

Gra z efektem R(ealizmu). Wprowadzenie do twórczości teatralnej Thomasa Ostermeiera
  • Strona domowa
  • /
  • Gra z efektem R(ealizmu). Wprowadzenie do twórczości teatralnej Thomasa Ostermeiera
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 26 Nr 2 (2018): Reżyserzy „Kontaktu” /
  4. Przekłady

Gra z efektem R(ealizmu). Wprowadzenie do twórczości teatralnej Thomasa Ostermeiera

Autor

  • Peter M. Boenisch Uniwersytet w Kent

DOI:

https://doi.org/10.12775/LC.2018.025

Słowa kluczowe

Thomas Ostermeier, teatr niemiecki, efekt realności, teatr reżyserów, nowe mieszczaństwo

Abstrakt

Artykuł prezentuje twórczość Thomasa Ostermeiera na tle przemian niemieckiego teatru po 1989 roku. Twórca związany z berlińską Schaubühne am Lehniner Platz uprawia swój teatr w kontrze do postmodernistycznej dekonstrukcji i postdramatycznego performowania, czyli dominujących estetycznych paradygmatów niemieckiego teatru w ostatnich dekadach. Dla niego teatr jest nade wszystko forum krytycznej autorefleksji (a nie izolowanej, estetycznej autoreferencyjności), samokrytycznego przesłuchania samych siebie i świata wokół nas, rewizji pewnych siebie pozycji, wszystkich truizmów podzielanych przez społeczeństwo, które nas otacza i warunkuje. Te kluczowe wartości polityczne twórczości teatralnej Ostermeiera łączy pojęcie „realizmu”. Do Brechtowskiego zaangażowania politycznego dodaje podejście estetyczne wywiedzione z tradycji Maxa Reinhardta, a oparte na założeniu, że każdy dramat wymaga specyficznego reżyserskiego podejścia i sposobu inscenizowania.

Bibliografia

Boenisch, Peter M. 2010. „Thomas Ostermeier: Mission ne(n)realism and a theatre of actors and authors”. W: Maria Delgado, Dan Rebellato (red.). Contemporary European Theatre Directors. Abingdon–New York: Routledge.

Boenisch, Peter M. 2015. Directing Scenes and Senses: The Thinking of Regie. Manchester: Manchester University Press.

Burckhardt, Barbara 1998. „Der Bassist als erste Geige: Ein Meister-Musterschüler will zurück zu den Wurzeln und ganz nach oben – Thomas Ostermeier, Nachwuchsregisseur des Jahres“. Theater heute Jahrbuch 1998.

Carlson, Marvin 2009. „Thomas Ostermeier”. W: Idem. Theatre is more beautiful than war: German stage directing in the late twentieth century. Iowa City: University of Iowa Press.

Jörder, Gerhard 2014. Backstage Ostermeier. Berlin: Verlag Theater der Zeit.

Lebert, S. 2011. „Thomas Ostermeier. Der Radikale”. Die Zeit 50.

Ostermeier, Thomas 1998a. „Ich muss es einfach versuchen. Rozmowa Theater heute z Thomasem Ostermeierem”. Theater heute 5.

Ostermeier, Thomas 1998b. „Auf der Suche nach dem Trojanischen Pferd. Ein Theater heute-Gespräch”. Theater heute Jahrbuch.

Pelechová, Jitka 2013. Le Théâtre de Thomas Ostermeier. Louvain: Louvain-la-Neuve: Centre d’études théâtrales.

Tageszeitung 2000. „Wir müssen von vorn anfangen”. Tageszeitung 20.01.

Litteraria Copernicana

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-05-22

Jak cytować

1.
BOENISCH, Peter M. Gra z efektem R(ealizmu). Wprowadzenie do twórczości teatralnej Thomasa Ostermeiera. Litteraria Copernicana [online]. 22 maj 2018, T. 26, nr 2, s. 169–181. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/LC.2018.025.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 26 Nr 2 (2018): Reżyserzy „Kontaktu”

Dział

Przekłady

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 606
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Thomas Ostermeier, teatr niemiecki, efekt realności, teatr reżyserów, nowe mieszczaństwo
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa