Orfeusz w uścisku Narcyza. Antropologia żywego słowa w filmowych biografiach poetów
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2016.007Słowa kluczowe
filmowe biografie poetów, Orfeusz, Narcyz, antropologia żywego słowa, film poetyckiAbstrakt
Artykuł dotyczy analizy szczególnej obecności poetyckiego słowa w filmowych biografiach poetów. W pierwszej z dwóch zasadniczych części autor proponuje postrzegać ekranowe żywe słowo poezji poprzez dwie figury – Orfeusza i Narcyza – które w planie symbolicznym reprezentują napięcia pojawiające się na linii aktor–postać poety–słowo poetyckie. W odmianie gatunkowej, jaką stanowią biografie poetów, słowo poetyckie zostaje uwikłane w zasadniczą podwójność: bycia recytowanym i bycia odgrywanym. W części drugiej antropologicznie ujęte tendencje orfejsko-narcystyczne są wydobywane z analizy trzech polskich utworów filmowych: Przeznaczenia Jacka Koprowicza, Wojaczka Lecha Majewskiego i Parę osób, mały czas Andrzeja Barańskiego. Konkluzje artykułu odnoszą się do rozumienia kategorii tzw. kina poetyckiego w kontekście opisanej relacji filmu i poezji.
Bibliografia
Ciosek Jolanta, Wielcy aktorzy czytają „Pana Tadeusza” – cz. XII [rozmowa z Krzysztofem Globiszem], „Dziennik Polski” 2008, nr 291.
Kracauer Siegfried, Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, tłum. Wanda. Wertenstein, wstęp Alicja Helman, Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2008.
Mikurda Kuba, Jak poetyckie jest „kino poetyckie”?, „Gazeta Filmowa” 2008, nr 6, http://wyborcza.pl/1,91947,5624438,Jak_poetyckie_jest__kino_poetyckie__.html, [wydanie internetowe, dostęp: 09.10.2010].
Miłosz Czesław, Orfeusz i Eurydyka, [w:] idem, Wiersze, t. 5, Kraków: Znak, 2009.
Oblicza Narcyza: obecność autora w dziele, red. Maria Cieśla-Korytowska, Iwona Puchalska, Magdalena Siwiec, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2008.
Raszewski Zbigniew, Teatr w świecie widowisk. Dziewięćdziesiąt jeden listów o naturze teatru, Warszawa: Krąg, 1991.
Rimbaud Arthur, Sezon w piekle. Iluminacje, tłum. Artur Międzyrzecki, wstęp Julia Hartwig, Warszawa: Prószyński i S-ka, 1998.
Rowiński Cezary, Orfeusz i Eurydyka, [w:] Mit, człowiek, literatura, red. Stanisław Stabryła, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1992.
Schmitz-Emans Monika, Refleksje pisarzy na temat własnej obecności w dziełach literackich, [w:] Oblicza Narcyza: obecność autora w dziele, red. Maria Cieśla-Korytowska, Iwona Puchalska, Magdalena Siwiec, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2008.
Stanisławski Konstanty, Etyka, tłum. Jadwiga Żmijewska, przedmową opatrzył Tadeusz Gadacz, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 2010.
Ułanowska Gabriela, „Tajemnicę buduje się latami” [rozmowa ze Zbigniewem Zapasiewiczem], „Zwierciadło” 2009, nr 8.
Warecki Marek, Warecki Wojciech, Narcyz XXI wieku – silny i aktualny jak nigdy, http://www.psychologia-spoleczna.pl/felietony-czytelnia-108/68-kronika-zdarzen-psychologicznych/297-narcyz-xxi-wieku-silny-i-aktua-lny-jak-nigdy.html [dostęp: 09.10.2010]
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 364
Liczba cytowań: 0