Sztuka dopełnienia. O recytacjach poematu "Fortepian Szopena" Cypriana Norwida
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2016.005Słowa kluczowe
poemat, wymowa, intonacja, akcent, pauzaAbstrakt
Cyprian Norwid był doskonałym mówcą oraz recytatorem poezji. Jeszcze w okresie pobytu w Polsce deklamował poezje autorów emigracyjnych oraz krajowych. Zwyczaj ten kontynuował, będąc na emigracji we Francji. Poeta uważał, że deklamacja to nie tylko jakiś umiejętny „wygłaszania-sposób”, ale dopełnienie, bez którego niemożliwe jest właściwe odczytanie poezji. Dopełnienie nie jest jedynie prostym uzupełnieniem, lecz spełnieniem idei, przybliżeniem się do ideału; jednakże do tego celu potrzeba sztuki deklamacji, którą Norwid nazywał reklamacji-sztuką. Autorka artykułu przeprowadza analizę porównawczą dwu recytacji poematu Cypriana Norwida Fortepian Szopena: Zbigniewa Zapasiewicza oraz Ireny Jun. Z analizy tej wynika, że oboje artyści uwydatniają w żywym słowie struktury wersyfikacyjne oraz składniowe dzieła, logicznie przeprowadzają wywód filozoficzny, uwydatniają pozytywne emocje, np. zachwytu, jak również dramatyzm obrazów zniszczenia. Choć oboje starali się zachować wierność wobec literackiego pierwowzoru, ich wykonania różnią się znacznie między sobą także wtedy, gdy jest wiernie odtwarzana struktura rytmiczna oraz rozczłonkowanie składniowe utworu.
Bibliografia
Filip Tadeusz, Cypriana Norwida „Fortepian Szopena”, Kraków: M. Kot, 1949.
Giergielewicz Mieczysław, Rym i wiersz, Londyn: Polski Uniwersytet na Obczyźnie, 1957.
Gomulicki Juliusz Wiktor, Metryki i objaśnienia: „Rzecz o wolności słowa”, [w:] idem, Pisma wszystkie, t. 3: Poematy, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1971.
Kraushar Aleksander, Salony i zebrania literackie warszawskie na schyłku XVIII-ego i w ubiegłym stuleciu, Warszawa: Towarzystwo Miłośników Historii, 1916.
Michałowska Danuta, Mówić wierszem, Kraków: Państwowa Wyższa Szkoła Teatralna im. Ludwika Solskiego, 1999.
Norwid Cyprian, Do Józefa Bohdana Zaleskiego, [w:] idem, Pisma wszystkie, t. 9: Listy, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1971.
Norwid Cyprian, Dzieła zebrane. Dodatek krytyczny, oprac. Juliusz Wiktor Gomulicki, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1966.
Norwid Cyprian, Kleopatra i Cezar. Tragedia historyczna ściśle w równi do grania, jak i do odczytów napisana, z uwydatnieniem gestów dramatycznych i onych ciągu, [w:] idem, Pisma wszystkie, t. 5: Dramaty. Część druga, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1971.
Norwid Cyprian, O deklamacji, [w:] idem, Pisma wszystkie, t. 6: Proza, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1973.
Norwid Cyprian, Rzecz o wolności słowa, [w:] idem, Pisma wszystkie, t. 3: Poematy, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1971.
Siemion Wojciech, Lekcja czytania. Norwid, Warszawa: Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza, 2001.
Tenner Juliusz, Technika żywego słowa, Lwów: Księgarnia H. Altenberga, 1906.
Trypućko Józef, Norwidowskie „skąpstwo w mowie”, [w:] Norwid żywy, red. Władysław Günther, Londyn: B. Świderski, 1962.
Zdanowicz Aleksander, Bohusz-Szyszko Michał, Filipowicz January, Tomaszewicz Walerian, Czepieliński Florian, Korotyński Wincenty, Słownik języka polskiego, wyd. przez M. Orgelbranda, Wilno: M. Orgelbrand, 1861.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 832
Liczba cytowań: 0