Obraz ulic w miastach imperium osmańskiego w wybranych relacjach polskich podróżników z drugiej połowy XVI i pierwszej połowy XVII wieku
DOI:
https://doi.org/10.12775/LC.2019.003Słowa kluczowe
pochwała miasta, relacje z podróży, pielgrzymka do Jerozolimy, ulica w miastach muzułmańskichAbstrakt
Artykuł służy odnalezieniu w konwencjach retorycznych pochwały i opisu miasta miejsca dla charakterystyki ulic położonych w ośrodkach miejskich znajdujących się pod panowaniem Imperium Osmańskiego. Przedmiotem analizy są relacje z podróży na muzułmański Wschód Erazma Otwinowskiego, Mikołaja Krzysztofa Radziwiłła Sierotki oraz Samuela Twardowskiego, sekretarza Krzysztofa Zbaraskiego. W nawiązaniu do loci opisanych już przez teoretyków pochwały miasta oraz jego deskrypcji, jak i identyfikując miejsca wspólne dotąd niedostrzeżone, tekst ukazuje ulicę jako przestrzeń umożliwiającą poruszanie się po mieście, jako miejsce niebezpieczne, arenę walki o władzę podczas przewrotów pałacowych i buntów wojska, jako przestrzeń przyjazną człowiekowi za sprawą łatwego dostępu do wody, jako miejsce świętowania umożliwiającego również występy artystów, miejsce uprawiania handlu i rzemiosła, miejsce spokojne, obszar spotykania się ludzi różnych stanów od władców po żebraków i niewolników, ukazanie ich zróżnicowanych strojów, przestrzeń działania osób uznawanych za święte, obszar spotkania historii świętej z codziennym życiem w czasach współczesnych piszącym.
Bibliografia
Alexandrowicz, Stanisław 1976. „Peregrynacyja do Ziemi Świętej księcia Radziwiłła Sierotki. Czas powstania rękopisu”. W: Marian Biskup (red.). Ars historica. Prace z dziejów powszechnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Awianowicz, Bartosz 2009. „Urbes laudandi ratio. Antyczna teoria pochwały miast i jej recepcja w De inventione et amplificatione oratoria Gerarda Bucoldianusa oraz w Essercitii di Aftonio Sofista Orazia Toscanelli”. Terminus 1–2: 15–32.
Bernatowicz, Tadeusz 1998. Miles Christianus et peregrinus. Fundacje Mikołaja Radziwiłła „Sierotki” w ordynacji nieświeskiej. Warszawa: Neriton.
Buszewicz, Elwira (oprac.) 2004. Metropolia Sarmatów. Dawni poeci i pisarze o Krakowie. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Buszewiczowa, Elwira 1998. Cracovia in litteris. Obraz Krakowa w piśmiennictwie doby Odrodzenia. Kraków: Universitas.
Bystroń, Jan Stanisław 1930. Polacy w Ziemi Świętej, Syrii i Egipcie 1147–1914. Kraków: Księgarnia Geograficzna „Orbis”.
Chemperek, Dariusz 2003. „Podróż do Ziemi Świętej, Syrii i Egiptu Mikołaja Krzysztofa Radziwiłła Sierotki – relacja konwertyty”. W: Krzysztof Stępnik (red.). Radziwiłłowie. Obrazy literackie, Biografie. Świadectwa historyczne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej.
Chrościcki, Juliusz Antoni 2002. „Architektura okazjonalna w ceremonialnej przestrzeni Samuela Twardowskiego”. W: Katarzyna Meller, Jacek Kowalski (red.). Wielkopolski Maro. Samuel ze Skrzypny Twardowski i jego dzieło w wielkiej i małej ojczyźnie. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie Studia Polonistyczne.
Dąbrowska, Justyna M. 2005. „Wschód widziany oczyma Sarmaty (Samuel Twardowski, Przeważna legacyja)”, Zeszyty Naukowe WSHE 17: 11–28.
Gwagnin, Aleksander 1611. Kronika Sarmacyjej europskiej. Tłum. Marcin Paszkowski. Kraków: Mikołaj Lob.
Harbsmeier, Michael 1994. Wilde Völkerkunde. Andere Welten in deutschen Reiseberichten der Frühen Neuzeit. Frankfurt–New York: Campus Verlag.
Hartleb, Kazimierz 1934. Mikołaja Krzysztofa Radziwiłła Pielgrzymka do Ziemi Świętej. Lwów: b.w.
Hojka, Zbigniew 2015. „Diariusz Mikołaja Radziwiłła Sierotki – pierwszy polski przewodnik po Ziemi Świętej i krajach Lewantu”. W: Zbigniew Hojka, Karolina Wojtysiak, Damian Domżalski (red.). Miasto jako przedmiot refleksji i fascynacji. Rozważania socjologiczne i historyczne. Katowice: Polskie Towarzystwo Socjologiczne.
Kaczmarek, Marta 2014. „Peregrynacje do Jerozolimy i Betlejem w XVI wieku w świetle diariuszy Anzelma Polaka, Jana Goryńskiego i Mikołaja Krzysztofa Radziwiłła »Sierotki«”. W: Agnieszka Januszek-Sieradzka (red.). Ecclesia et homines. Instytucje i ludzie Kościoła w czasach Jagiellonów (XIV–XVI w.). Sandomierz: Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia.
Kempa, Tomasz 2000. „Mikołaj Krzysztof Radziwiłł Sierotka (1549–1616). Wojewoda wileński”. Warszawa: Semper.
Kołodziejczyk, Dariusz 2000. Ottoman-Polish diplomatic relations (15th –18th century). An annotated edition of ‘ahdnames and other documents. Leiden: Brill.
Kołodziejczyk, Dariusz 2005. „Posłowie Rzeczypospolitej w Stambule”. W: Jerzy Axer, Justyna Olko (red.). Dawne elity. Słowo i gest. Warszawa: Ośrodek Badań nad Tradycją Antyczną, Wydawnictwo DiG.
Kołodziejczyk, Dariusz (red.) 2014a. Orzeł i półksiężyc. 600 lat polskiej publicystyki poświęconej Turcji. Zbiór tekstów źródłowych wyb. i oprac. Adam Balcer, Dariusz Kołodziejczyk, Natalia Królikowska. Warszawa: Biblioteka Jedności Europejskiej.
Kołodziejczyk, Dariusz 2014b. „Wprowadzenie”. W: Orzeł i półksiężyc. 600 lat polskiej publicystyki poświęconej Turcji. Zbiór tekstów źródłowych wyb. i oprac. Adam Balcer, Dariusz Kołodziejczyk, Natalia Królikowska. Warszawa: Biblioteka Jedności Europejskiej.
Kowalska, Aniela 1939. „Z badań nad Peregrynacją Mikołaja Krzysztofa Radziwiłła”. Prace Polonistyczne 3: 19–54.
Królikowski, Bohdan 2000. Wśród Sarmatów. Radziwiłłowie i pamiętnikarze. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.
Krzywy, Roman 2011. „Deskrypcja Stambułu w Przeważnej legacyi Samuela Twardowskiego wobec topiki laudatio urbis”. Pamiętnik Literacki 4: 41–58.
Kukulski, Leszek 1962. „Posłowie”. W: Mikołaj Krzysztof Radziwiłł . Podróż do Ziemi Świętej, Syrii i Egiptu 1582–1584. Oprac. Leszek Kukulski. Warszawa: Czytelnik.
Kuran, Magdalena 2010. „Rola szkolnictwa jezuickiego w kształtowaniu wspólnoty europejskiej”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 13: 35–44.
Kuran, Michał 2011. „»Straże nocne« przełomu wieku XVI i XVII w twórczości Stanisława Grochowskiego (Skarga Snu nocnego)”. W: Jarosław Ławski, Krzysztof Korotkich, Marcin Bajko (red.). Noc. Symbol – temat – metafora. T. 1: Wokół straży nocnych Bonawentury. Białystok: Instytut Filologii Polskiej, Uniwersytet w Białymstoku.
Kuran, Michał 2014. „Obraz Orientu w twórczości Marcina Paszkowskiego i Samuela Twardowskiego – konfrontacje”. W: Adam Bednarczyk, Magdalena Kubarek, Maciej Szatkowski (red.). Orient w literaturze – literatura w Oriencie. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Kuran, Michał 2016. „Źródła i inspiracje obrazu Imperium Osmańskiego w Kronice Sarmacyjej europskiej (część III księgi X) Aleksandra Gwagnina”. W: Adam Bednarczyk, Magdalena Kubarek, Maciej Szatkowski (red.). Między Wschodem a Zachodem – W poszukiwaniu źródeł i inspiracji. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Mączak, Antoni 1980. Życie codzienne w podróżach po Europie w XVI i XVII wieku. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Ossowska, Katarzyna 2014. „Pierwsze opisy podróży Polaków do Ziemi Świętej – wprowadzenie do badań w ujęciu geopoetyki”, Meluzyna. Dawna Literatura i Kultura 1: 21–33.
Otwinowski, Erazm 1860. „Wypisanie drogi tureckiej, gdym tam z posłem wielkim wielmożnym panem Andrzejem Bzickim, kasztelanem chełmskim, od króla Zygmunta Augusta posłanym roku pańskiego 1557 jeździł”. W: Józef Ignacy Kraszewski (oprac.). Podróże i poselstwa polskie do Turcyi. Kazimierz Józef Turowski (wyd.). Kraków: Biblioteka Polska, z. 9.
Paszkowski, Marcin 2017. „Minerwa… z ligi chrześcijańskiej zebrana”. W: Marcin Paszkowski. Utwory okolicznościowe. Michał Kuran przy udziale Romana Krzywego (oprac.), „Biblioteka Dawnej Literatury Popularnej i Okolicznościowej”, t. 36, cz. 1. Warszawa: Sub Lupa.
Prejs, Marek 1999. Egzotyzm w literaturze staropolskiej. Warszawa: Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Instytut Literatury Polskiej.
Radziwiłł, Mikołaj Krzysztof 1611. Peregrynacyja abo Pielgrzymowanie do Ziemie Świętej Jaśnie Oświeconego Pana J[ego] M[ości] P[ana] Mikołaja Chrysztofa Radziwiłła […] przez Jego M[ość] K[siędza] Thomasa Tretera kustosza warmińskiego językiem łacińskim napisana i wydana, a przez k[siędza] Andrzeja Wargockiego na polski przełożona. Kraków: b.w.
Radziwiłł, Mikołaj Krzysztof 1925. Mikołaja Krzysztofa Radziwiłła Peregrynacja do Ziemi Świętej (1582–1584). Jan Czubek (wyd.). „Archiwum do Dziejów Literatury i Oświaty w Polsce”, seria I, t. 15, cz. 2. Kraków: Nakładem Polskiej Akademii Umiejętności.
Radziwiłł, Mikołaj Krzysztof 1962. Podróż do Ziemi Świętej, Syrii i Egiptu 1582–1584. Oprac. Leszek Kukulski. Warszawa: Czytelnik.
Sajkowski, Alojzy 1965. Od Sierotki do Rybeńki. W kręgu radziwiłłowskiego mecenatu. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Sajkowski, Alojzy 1991. „Hierosolimitana peregrinatio Mikołaja Radziwiłła zwanego Sierotką i Viaggi in Levanto Pietra della Valle zwanego Pellegrino – dwa spojrzenia na świat Orientu”. W: Alojzy Sajkowski. Opowieści misjonarzy, konkwistadorów, pielgrzymów i innych świata ciekawych. Poznań: Wydawnictwo Pomorskie.
Twardowski, Samuel 2000. Przeważna legacyja Krzysztofa Zbaraskiego od Zygmunta III do sołtana Mustafy. Roman Krzywy (wyd.). „Biblioteka Pisarzy Staropolskich”, t. 17. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.
Ulčinaitë, Eugenia 1984. Teoria retoryczna w Polsce i na Litwie w XVII wieku. Próba rekonstrukcji schematu retorycznego. Wrocław: Ossolineum.
Zarębski, Rafał 2007. „Z problematyki dawnej polszczyzny potocznej. Określenia miar w Podróży do Ziemi Świętej, Syrii i Egiptu M. K. Radziwiłła”, Rozprawy Komisji Językowej Łódzkiego Towarzystwa Naukowego 52: 251–261.
Zarębski, Rafał 2015. „Bliski Wschód w XVI-wiecznych pamiętnikach polskich (na przykładzie wybranych kręgów tematycznych)”. Przegląd Orientalistyczny 3–4: 179–190.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 611
Liczba cytowań: 0