Niemieccy korespondenci zagraniczni w III RP i ich postrzeganie Polski

Piotr Zariczny

DOI: http://dx.doi.org/10.12775/HiP.2012.003

Abstrakt


German foreign correspondents in the III Republic of Poland and their perception of Poland

The purpose of this article is to present the German newspaper foreign corre­spondents, who are active participants in the German discourse about Poland and the Poles, and thus significantly affect the formation of the image of Polish in Ger­many, after the accession of Poland to the EU. This study was based on the results of analysis of contemporary German ąuality press and past performance of selected German press study, research on the management of information in the relations media-policy and the role of the foreign correspondent in the modern world. The analysis was based the issue of ąuality daily newspapers supra FAZ, SZ, TAZ and influential weeklies „Zeit”, „Der Spiegel”, „Focus” in the years 2004-2010. In the first part of the analysis provides generał information on the role and activities of German foreign correspondents and media market in Germany. In the second part was a detailed characterization of selected press correspondents, and a third of the work that is presented by the Polish image of them in the press, after 2004. To conclude that politically, economically and culturally confluent Europę turns out to be a sphere, in which the public space function in both highly visible and durable ineąualities and patterns of perception as well as the newly emerging and discovered similarities and symmetries. Relevat place of the settlementof their differences and similarities is the language which, through strategically targeted and subconsciously transported discourses centered primarily in Western Europę the print media world is reflected. The role of foreign correspondents here is not to be underestimated.


Słowa kluczowe


Piotr Zariczny; Polska; Niemcy; III RP

Pełny tekst:

PDF

Bibliografia


Collen B., Polskie i nie¬mieckie media: ciągle wiele deficytów, www.dw-world.de/dw/article/0„15126703_page _3.00.html [odczyt z dn. 7.07.2011].

Dyplomacja mediów w: A. Hess, A. Szymańska, Pomost medialny. Rola mediów w międzynarodowej komunikacji politycznej na przykładzie relacji polsko-niemieckich, Kraków 2009, s. 28-36.

Hagen L.M., Informationsqualitat von Nachrichten, Opladen 1995, s. 18-22.

Hahn O., Lonnendonker J., Schroder R., Deutsche Auslandskorrespondenten. Ein Handbuch, Frankfurt am Main 2008.

http://archiwum.polityka.pl/art/kibic-zdala,361791.html [odczyt dn. 7.07.2011].

http://de.wikipedia.org/wiki/Gabrielle_Lesser [odczyt z dn. 11.07.2011],

http://www.dnimediow.org/c57,media_w_niemczech.html [odczyt z dn. 01.07.2011],

http://www.perlentaucher.de/autoren/4330/Thomas_Urban.html [odczyt z dn. 11.07.2011],

Jarren O., Donges P., Politische Kommunikation in der Mediengesellschaft, Wiesba¬den 2002, s. 196.

Jórasz A., Republika Federalna Mediów, www.psz.pl/tekst-24745/Anna-Jorasz-Republika-Federalna-Mediow [odczyt z dn. 5.05.2011].

Junghanns K., Hanitzsch T., Deutsche Auslandskorrespondenten im Profil, Merdien & Kommunkationswissenschaft 2006, Jg. 54, Nr 3, s. 144, 412-429.

Kepplinger H.M., Ereignismanagement, Zurich 1992, s. 31, 324.

Ociepka B., Opinia publiczna, [w:] Teoria i praktyka propagandy, red. B. Dobek-Ostrowska, J. Fras, B. Ociepka, Wrocław 1998, s. 78.

Pasąuay A., Die deutsche Zeitungslandschaft — Ent- wicklungen und Perspektiven, www.bdzv.de/fileadmin/bdzv_hauptseite [odczyt z dn.1.02.2011],

Polsko-Niemieckie Dni Mediów, www.fwpn.org.pl/etc/_gfi/Media_l.pdf, s. 15-22 [odczyt z dn. 12.01.2012],

Schulz W., Die Konstruktion von Realitat in den Nach- richtenmedien, Munchen 1990, s. 15-20.

Schulz W., Politische Kommunikation, Wiesbaden 2008, s. 324.

Siemes A., Auslandskorrespondenten in Polen. Nachbarschaftsvermittler zwischen Rollenverstandnis und Arbeitsrealitat, Bochum 2000.

Sikora T., Polskie media o Niemczech — raport, www.niemcy-online.pl/kultura /424-polskie-media-o-niemczech-raport-.html [odczyt dn. 6.07.2011].

Szymańska A., Medialne fiasko zjednoczenia? Media opiniotwórcze w sytuacji przełomu politycznego na przykładzie niemieckiego zjednoczenia, Kraków 2010, s. 25-41.

www. spartacus.schoolnet.co.uk/USAcooke.html [odczyt z dn. 12.01.2012],

www.buero-kopernikus.org/de/article/31/1 [odczyt z dn. 11.07.2011]].

www.dnimediow.org/c57,media_w_niemczech.html [odczyt z dn.7.07.2011],

www.dw-world.de/dw/0„3325,00.html [odczyt z dn 2.12.2011],

www.faz.net/s/RubD87FF48828064DAA974C2FF3CC5F6867/Doc~ED0BlD7D2947241D4B8AC619888D9D4B8~ATpl~Ecommon~Scontent.html [odczyt z dn.11.07.2011].

www.jensmattern.com [odczyt z dn. 11.07.2011].

www.krytykapolityczna.pl/Przeglad-prasy/Prasa-niemiecka-Wystarczy-tych-polskich- ofiar/menu-id-225.html [odczyt z dn. 11.07.2011].

www.mediaculture-online.de [odczyt z dn.1.07.2011].

www.polityka.pl/swiat/przegladyprasy/1513508,l,niemcy-dobrze-o-polsce. read [odczyt z dn. 11.07.2011].

www.presseurop.eu/de/content/author/101811-mathias-brueggmann [od¬czyt z dn.11.07.2011].

www.theeuropean.de/gerhard-gnauck [odczyt z dn. 11.07.2011].

www.transodra-online.net/pl,www.dw-world.de/, portalpoint.info/.

www.warschau.diplo.de/Vertretung/warschau/pl/01/Einrichtungen__PL/Korrespondenten__PL.html [odczyt dn. 07.07.2011].

www.weltreporter.net/?page=korrespondent&id=24 [odczyt z dn. 11.07.2011].








ISSN: 1899-5160
eISSN: 2391-7652

Partnerzy platformy czasopism