Postmodernizm jako ideologia
DOI:
https://doi.org/10.12775/HiP.2011.004Słowa kluczowe
Postmodernizm, ideologia, myśl politycznaAbstrakt
Postmodernism is a concept characterized by distrust of theories and ideologies and by the drawing of attention to conventions. Think of postmodernism rejects the authority of reason and views all claims to objective truth to be dangerous. Postmodern philosophers regard claims to objective and universal truth as intolerant and uninformed. For influential postmodern thinkers, truth is political and created by “belief communities”, not discovered rationally and objectively. However an ideology is a set of ideas that constitutes one’s goals, expectations, and actions. An ideology can be thought of as a comprehensive vision, as a way of looking at things (worldview), as in common sense, or a set of ideas proposed by the dominant class of a society to all members of this society. The central theme of postmodernism is that there is no such thing as certainty. As a result, postmodernism rejects big meta-narratives which claim that there are absolute truths, i.e. ideologies and belief systems as the Right and the Left. Postmodernism declares an end to all ideology but in essence postmodernism is contemporary ideology consisting of relativism and deny any validity to several concept like objectivity, Truth, Goods and Beautiful.
Bibliografia
Chmaj M., Żmigrodzki M., Polityka a ideologia, [w:] Wprowadzenie do teorii polityki, Lublin 1998, s. 75–84.
de Oniz F., Antologia de la poesia española e hispoamericana, Madrid 1934.
Drucker P.F., Landmarks of Tomorrow. A Report on the New „Post-Modern” World, New York 1957.
Encyclopaedia Britannica, t. 1–25, London 1875–1889).
Filipkowski J., Ideologia, [w:] Podstawowe kategorie polityki, red. S. Opara, D. Radziszewska-Szczepaniak, A. Żukowski, Olsztyn 2005, s. 293–297.
Pannwitz R., Die Krisis der europäischen Kultur, Nürnberg 1917.
Partisan Review 26 (1959), s. 420–436.
Rosenberg B., Mass Culture: the Popular Arts in America, Glencoe 1957.
Saint-Simone, Catéchisme positiviste, Paris 1852.
Saint-Simone, Cours de philosophie positive, t. 1–6, Paris–Rouen 1830–1842.
Saint-Simone, De la réorganisation de la société européenne, Paris 1814;
Saint-Simone, Du systeme industriel, t. 1–3, Paris 1823–1824.
Saint-Simone, Noveau Christianisme, Paris 1825.
Saint-Simone, Système de politique positive, t. 1–4, Paris 1851–1854.
Théorie de l’unité universelle, Paris 1822–1823.
Le nouveau monde industriel et sociétaire, Paris, Londres 1829.
Tokarczyk R., Współczesne doktryny polityczne, Kraków 2002.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu respektuje prawo do prywatności i ochrony danych osobowych autorów.
Dane autorów nie są wykorzystywane w celach handlowych i marketingowych. Redaktorzy i recenzenci są zobowiązani do zachowania w poufności wszelkich informacji związanych ze złożonymi do redakcji tekstami.
Autor, zgłaszając swój tekst wyraża zgodę na wszystkie warunki i zapisy umowy licencyjnej (określającej prawa autorskie) z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 555
Liczba cytowań: 0