„W domu Ojca Mego mieszkań jest wiele” (J 14,2). Perspektywa chrześcijańskiej nadziei
DOI:
https://doi.org/10.12775/BPTh.2016.036Słowa kluczowe
eschatologia, Ewangelia według św. Jana, dom Ojca, mieszkanie, wspólnota zbawionychAbstrakt
Geneza, rozwój i znaczenie zagadnienia eschatologii należą do kwestii najbardziej spornych zarówno w perspektywie Starego, jak i Nowego Testamentu. Odnosi się ono zarówno do większych partii wypowiedzi, jak i do pojedynczych zdań zawartych w Biblii. Szczególnego znaczenia kwestia ta nabiera, gdy weźmie się pod uwagę Ewangelię według św. Jana. W Księdze tej faktem w pełni eschatologicznym dla ucznia Chrystusa jest akt wiary, decydujący o posiadaniu życia wiecznego już teraz, choć św. Jan nie przekreśla także eschatologii przyszłej, zapowiadającej sąd i pełny udział w chwale Jezusa uwielbionego. Jednym ze zdań budzących niesłabnące zainteresowanie jest wypowiedź Jezusa zawarta w J 14,2: „W domu Ojca mego jest mieszkań wiele”. Próba wyjaśnienia tych słów zostaje podjęta w niniejszym artykule przede wszystkim na postawie analizy najbliższego kontekstu (J 14,1–3), nie wykluczając oczywiście także odwołania się do innych tekstów Czwartej Ewangelii. Kluczem hermeneutycznym służącym do interpretacji tytułowych słów artykułu są słowa Jezusa stanowiące jeden z czterech elementów opisujących rzeczywistość eschatologiczną w J 14,2–3: „A gdy odejdę i przygotuję wam miejsce, przyjdę powtórnie i zabiorę was do siebie, abyście i wy byli tam, gdzie Ja jestem” (J 14,3). Przez pryzmat słów wskazujących na istotę tej nowej rzeczywistości, a mianowicie na fakt zjednoczenia uczniów z Jezusem, interpretowane będą pozostałe trzy elementy: „dom Ojca”, „mieszkań wiele” i „miejsce”. Wszystkie one bowiem odnoszą się do rzeczywistości trwałej wspólnoty, z podkreśleniem pewnych właściwych jej odcieni. I choć tytułowe słowa nie poszerzają naszej wiedzy na temat „jak jest w niebie”, to podkreślają z całą mocą prawdę o prawdziwym życiu, które jest możliwe tylko wówczas, gdy żyjemy na stałe z tymi, których kochamy.
Bibliografia
An Intermediate Greek-English Lexicon Founded upon the Seventh Edition Of Liddell and Scott`s Greek-English Lexicon, Oxford 1997.
Bacon B.W., „In My Father’s House Are Many Mansions” (J 12. 2), ExpT 43 (1931–32), s. 477–478.
Barclay W., Ewangelia według św. Jana, t. 2, Warszawa 1986.
Brindle W.A., Biblical Evidence for Imminence of the Rapture, Bibliotheca Sacra 158 (April–June 2001), s. 138–151.
Brown R., Giovanni, Assisi 2005.
Brown R., I Bogiem było Słowo, Kraków 2010.
Bussche van den H., Jean. Commentaire de l’Evangile spiriruel, Bruges 1967.
Fabris R., Giovanni. Traduzione e commento, Roma 2003.
Fischer G., Die himmilischen Wohnungen. Untersuchungen zu Jo 14,2f, (EHS 38), Frankfurt a. M. 1975.
Gnilka J., Teologia Nowego Testamentu, Kraków 2002.
Goetzmann J., House, Build, Manage, Steward, w: DNTT, v. 2, s. 247.
Gundry R., In my Father’s House are many Monai (John 14:2), ZNW 58 (1967), s. 68–71.
Jankowski A., Teologia Nowego Testamentu, Kraków 2007.
Keener C.S., Komentarz historyczno-kulturowy do Nowego Testamentu, Warszawa 2010.
Kozyra J., Eschatologia, w: Teologia Nowego Testamentu, t. II. Dzieło Janowe, red. M. Rosik, Wrocław 2008, s. 219–263..
Langkammer H., Wprowadzenie do ksiąg Nowego Testamentu, Wrocław 1992.
Langkammer H., Komentarz teologiczno-pastoralny do Biblii Tysiąclecia. Nowy Testament. Ewangelia wg św. Łukasza. Ewangelia wg św. Jana, Poznań 2014.
Langkammer H., Życie po śmierci, Lublin 2004.
Léon-Dufour X., Słownik Nowego Testamentu, Poznań 1981.
Mateos J., Barreto J., Il Vangelo di Giovanni. Analisi linguistica e commento esegetico, Assisi 2000.
McCaffrey J., The House with Many Rooms. The Temple Theme of Jn . 14, 2–3 (AnBib 114), Rome 1988.
Mędala S., Ewangelia według św. Jana. Rozdziały 13–21, t. IV/ część 2, Częstochowa 2010.
Neyrey J.H., “Terytoriality” in the Fourth Gospel, BTB 32 (2002), s. 64–74.
Paciorek A., Ewangelia umiłowanego ucznia, Lublin 2000.
Ravasi G., Zgodnie z Pismem. Rok A, Wrocław 1999.
Romaniuk K., Jankowski A., Stachowiak L., Komentarz praktyczny do Nowego Testamentu, t. 1, Poznań–Kraków 1999.
Schnackenburg R., Eschatology in the Fourth Gospel, w: Gospel, According to St. John, v. II, New York 1979, v. II, s. 426–437.
Schnackenburg R., The Gospel, According to St. John, v. III, New York 1982.
Stachowiak L., Ewangelia według św. Jana. Wstęp. Przekład. Komentarz, Poznań–Warszawa 1975.
Szczepański W., Bóg-Człowiek w opisie Ewangelistów. Nowy synoptyczny przekład czterech Ewangelii w jednej na podstawie tekstu greckiego, Rzym 1914.
Volz P., Jüdische Eschatologie von Daniel bis Akiba, Tübingen 1903.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 3256
Liczba cytowań: 0